اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پاسخگو نبودن مسؤولان خراسان رضوی در خصوص علل مسدودی کارت بانکی اتباع افغانستان

از روز گذشته حساب بانکی جمعی از اتباع مهاجر در مشهد مسدود شده و متاسفانه هیچ یک از مسؤولان در استان در این رابطه پاسخگو نیستند.

پاسخگو نبودن مسؤولان خراسان رضوی در خصوص علل مسدودی کارت بانکی اتباع افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، صبح روز پنجشنبه بود که حساب بانکی جمعی از اتباع افغان در شهر مشهد مسدود شد و این در حالی است که این اتفاق در سال جاری برای چندمین بار است که رخ می‌دهد.

مسدود  شدن حساب اتباع در 2 بانک ملت و انصار

تیر ماه سال جاری بود که حساب 6 هزار نفر از اتباع مهاجر در دو بانک «ملت» و «انصار» مسدود شد، در آن دوره حسن مونسان، رئیس سابق شورای هماهنگی امور بانک‌ها در خراسان رضوی به فارس گفته بود: این اتفاق در دو بانک «ملت» و «انصار» رخ داده و نه در تمامی بانک‌ها.

وی با اشاره به این نکته که این اتفاق کشوری بوده و در خراسان رضوی تصمیم گیری نشده است، ثبت اطلاعات دقیق اتباع در سامانه‌ بانک‌های مربوطه را علت این اتفاق دانسته بود.

مونسان بیان کرده بود: طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مسؤولان بانک‌های گفته شده عنوان کردند به دلیل مبارزه با مسئله پولشویی باید اطلاعات هویتی اشخاص ثبت می‌شد.

حال پس از گذشت حدود 6 ماه، بار دیگر شاهد مسدود شدن کارت بانکی اتباع هستیم که این اتفاق اسباب مختل شدن زندگی اتباع را فراهم کرده است.

تجمع مهاجرین مقابل بانک صادرات شعبه گلشهر

این اتفاق سبب شد جمعی از اتباع روز گذشته مقابل بانک صادرات در خیابان گلشهر تجمعی در جهت اعتراض به این روند برگزار کنند و خواهان بازگشایی حساب‌شان باشند.

 

روز گذشته جمعی از اتباع با ارسال عکس و فیلم از اعتراض مهاجران افغانستانی مقابل بانک صادرات شعبه گلشهر مشهد مدعی شدند کارت‌های بانکی بسیاری از مهاجرین مسدود شده و این اقدام بدون دلیل رخ داده است.

یکی از اتباع افغان ضمن گلایه از این روند، گفت: ‏متاسفانه ما ‎مهاجران افغانستانی پول خودمان را نمی‌توانیم استفاده کنیم.

متاسفانه با توجه به اینکه این اتفاق بدون اطلاع قبلی رخ داده است، بسیاری از اتباع حین خرید مایحتاج زندگی خود متوجه شدند که کارت‌شان مسدود شده است.

از روز گذشته تاکنون خبرنگار فارس چندین بار با روابط عمومی بانک صادرات در خراسان رضوی و حمید صفایی، دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌ها در استان تماس گرفته، اما دریغ از پاسخگویی این دو مسؤول.

مدیرکل امور اتباع: اطلاعی ندارم

همچنین مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این رابطه گفته است: مشکلاتی که اتباع در خصوص بانک‌ها دارند کشوری است، در کشور تصمیماتی گرفتند که باید بانک مرکزی و مجموعه وزارت کشور  پاسخگو باشند.

هاشمی ادامه داد: در خرسان رضوی جلسه‌ای گذاشتیم و صحبت کردیم تا بتوانیم کار اتباع را دنبال کنیم؛ اما رؤسای بانک‌ها می‌گویند، این تصمیمی است که بانک مرکزی به ما ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه در مورد دلیل آن اطلاعی ندارم، ابراز می‌کند: هیچ مشکلی به لحاظ هویتی برای اتباع وجود ندارد.

در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم

همچنین مدیرعامل بانک صادرات در این خصوص گفته بود: از ابتدای سال، اقداماتی به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را اخذ کنند که خوشبختانه بخش عظیمی توانستند و مشکل حل شد.

صیدی با بیان اینکه تعدادی هم به‌دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی‌ نبودن مهاجرت‌شان است نتوانستند کد شهاب بگیرند، افزود: از آنجا که گاهی با برخی کارت‌های این گروه، تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید و تذکر به صاحبان این حساب‌ها، تمامی بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ۶ بهمن‌ حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تحقق شفافیت رعایت شود.

آنچه که از اظهار نظرها مشخص است اینکه حدو 20 درصد از مشتریان اتباع خارجی که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده‌اند با این مشکل مواجه شده‌اند و بانک‌های عامل یک ماه دیگر به این گروه از مشتریان بانکی فرصت داده‌اند تا کد اتباع خود را به بانک اعلام کنند و چنانچه بعد از این فرصت داده شده، اتباع خارجی کد اتباع خود را به بانک اعلام نکردند،‌ کارت‌های بانکی آنها مجدداً غیرفعال خواهد شد.

اینکه به طور دقیق چه تعداد از اتباع با مسدودی حساب مواجه شده و دقیقا چه زمانی این حساب‌ها باز می‌شود، اطلاعاتی در دست نیست و امید داریم که مسؤولان استانی هم در شورای هماهنگی امور بانک‌ها و هم بانک صادرات در این خصوص پاسخگو باشند.

انتهای پیام/ 70071 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول