اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

مادران باردار و هوای آلوده/ توصیه‌هایی برای سلامت مادر و جنین در آلودگی هوا

هفته‌های اولیه بارداری به دلیل تشکیل اندام‌هایی مثل قلب و مغز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین خاطر توصیه می‌شود مادران باردار حتی‌الامکان در این هفته‌های بارداری در معرض آلاینده‌ها نباشند.

مادران باردار و هوای آلوده/ توصیه‌هایی برای سلامت مادر و جنین در آلودگی هوا

گروه خانواده: کرونا در کنار آلودگی هوای زمستانی وضعیت زیست شهری را بسیار دشوار کرده است. در این بین زنان باردار به خاطر وضعیت ویژه خود در معرض خطر بیشتری هستند. از آن طرف نه کرونا بیماری است که به این زودی‌ها قصد رفتن داشته باشد و نه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ پدیده‌ای است که امروز و دیروز با آن مواجه شده باشیم. به همین خاطر لازم است برای روند طبیعی یک زندگی که بارداری و فرزندآوری هم جزیی از آن است راهکارهایی را برای درامان ماندن از مخاطرات و بیماری‌ها یاد بگیریم.

 

توجه به هشدارهای آلودگی هوا

شهرهای بزرگ همیشه و مخصوصا در نقاط پر رفت وآمد دچار پدیده آلودگی هوا هستند. اما در زمستان به علت وارونگی دما این آلودگی تشدید می‌شود و در بسیاری از روزهای این فصل سطح آلاینده‌های هوا به حد هشدار می‌رسد. به همین خاطر لازم است مادران باردار در فضل زمستان بیشتر از همیشه به هشدارهای سازمان هواشناسی و همچنین مرکز کنترل کیفیت هوا توجه کنند.

خطرات آلودگی هوا برای جنین

گفتن و دانستن این نکات نباید موجب استرس و نگرانی برای مادران بشود. اما مادران باید آگاه باشند تا بتوانند بهتر از جنین خود مراقبت کنند. طبق آمارها خطر تولد زودرس و وزن کم نوزاد بعد از تولد در مناطق و شهرهای آلوده سه برابر بیشتر از مناطق غیرآلوده است. همچنین برخی ناهنجاری‌های جنینی مثل مشکلات قلبی و عروقی نوزاد هم بر اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود.

اکثر مادران می‌دانند که سه ماهه اول بارداری دوران مهمی در رشد و تکوین جنین است. از هفته 8تا 12 بارداری مغز جنین شروع به رشد می‌کند. در معرض آلودگی بودن می‌تواند تاثیرات مخربی بر ضریب هوشی و توانایی مغزی نوزاد بگذارد.

هفته‌های اولیه بارداری به دلیل تشکیل اندام‌هایی مثل قلب و مغز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین خاطر توصیه می‌شود مادران باردار حتی‌الامکان در این هفته‌های بارداری در معرض آلاینده‌ها نباشند. در هفته‌های بعد از این حساسیت مادر و جنین کمتر می‌شود اما باز هم توصیه به رعایت مواردی است که مادر را کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بدهد.

 

توصیه‌هایی برای در امان ماندن از هوای آلوده

خارج نشدن از خانه اولین گزینه برای کسانی است که جز گروه‌هایی که باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند به حساب می‌آیند.  مادران باردار هم جز این دسته هستند. اما در صورتی که شاغل هستید و یا برای انجام کاری مجبور به خروج از خانه هستید حتما ماسک‌های مناسب و فیلتردار و انواعی که بازدارندگی بیشتری در برابر ذرات معلق و آلوده هوا دارند تهیه و استفاده کنید.

در روزهای آلوده حتی اگر در منزل هستید، نوشیدن دولیوان شیر کمک بزرگی به خودتان است. کلسیم موجود در شیر عناصر سنگین را به خود جذب و دفع می‌کند.

یکی از کاربردهای مهم دستگاه بخورد سرد هم برای همین روزهای آلوده زمستانی است. این نوع بخور یا انواع دستگاه‌هایی که به آنها «هواساز» یا «تصفیه‌کننده» هوا می‌کنند میزان آلودگی موجود در فضای خانه را کم می‌کند.

در صورت هرگونه علائم تنگی نفس، سوزش گلو و سرفه شدید باید به پزشک مراجعه کرد.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

ما انسانها طبیعت را با اعمال خود به سمت آلودگی برده‌ای. اما از همین طبیعیت نیز می‌توان برای رفع آلودگی‌ها کمک گرفت. گیاهان به طور طبیعی هوای خانه را تصفیه می‌کنند. اما به طور خاص داشتن گیاهانی مثل سنسوریا در خانه، تاثیر مثبتی بر کم کردن آلودگی هوا دارد. چرا که تحقیقات نشان داده است که سنسوریا بیشتر از سایر گیاهان دی‌اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می‌کند.

متخصصین گیاه‌شناسی معتقدند بهتر است برای هر 30متر از خانه، یک گیاه آپارتمانی وجود داشته باشد.

 

آنتی اکسیدان را فراموش نکنید

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا بسیار موثر است. از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان مثل کلم قرمز، انواع لوبیا، چغندر و اسفناج بیشتر استفاده کنید. مواد غذایی که ویتامین C و E دارند هم حاوی آنتی اکسیدان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول