اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

توسعه روابط با آسیای میانه در دستور کار دانشجویان گلستانی

به همت موسسه مطالعاتی «اترک» و با حضور دانشجویان و فعالان فرهنگی استان گلستان دوره مقدمانی آشنایی با آسیای مرکزی برگزار شد.

توسعه روابط با آسیای میانه در دستور کار دانشجویان گلستانی

به گزارش خبرگزاری فارس، استان گلستا&o=on'>تان یکی از سه استان مرزی کشور است که دا&o=on'>دارای مرزهای مشترک زمین&o=on'>زمینی با منطقه آسیا&o=on'>سیای مرکزی است، در همین حال باید اشاره کرد که از این سه استان نه&o=on'>نها&o=on'>تنها دو&o=on'>دو استان «گلستان» و «خراسان‌رضوی» دارای پایانه‌های مرزی جاده‌ای و ریلی فعال با کشور ترکمنستان و منطقه آسیای مرکزی هستند.

این موقعیت جغرافیایی در کنار پتانسیل‌های اقتصادی داخلی می‌تواند ظرفیت مهمی در مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه محسوب شود، جایگاه استان گلستان در این زمینه پس از افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر در شهر مرزی «اینچه‌برون» توسط روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان&o=on'>ترکمنستان و قزاقستان در سال ۱۳۹۳ ارتقاء یافته است.

در همین حال استان گلستان که به عنوان رنگین کمان اقوام شناخته می‌شود، پذیرای قومیت‌های مختلف کشورهای آسیای مرکزی است. در استان گلستان علاوه بر قومیت ترکمن، شمار قابل توجهی نیز از قزاق‌ها ساکن هستند که مدت‌هاست در کنار سایر اقوام بسترهای همدلی و وحدت را در شهرهایی همچون گرگان&o=on'>گرگان و گنبدکاووس فراهم آورده‌اند. افتتاح مرکز فرهنگی «آبای قونانبایولی» در کنسولگری قزاقستان در گرگان با اتکاء به همین ظرفیت‌ها در آبان ماه سال جاری صورت گرفت.

در راستای شناسایی این ظرفیت‌ها و بسترسازی برای توسعه تعاملات با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، به همت موسسه مطالعات ایران و آسیای مرکزی (اترک) «دوره مقدماتی آشنایی با کشورهای آسیای مرکزی» ویژه دانشجویان و فعالین فرهنگی و اقتصادی برگزارشد.

در این دوره که جمعی از فعالان و پژوهشگران حوزه آسیای مرکزی نیز حضور داشتند، مسائل مربوط به کشورهای آسیای مرکزی ذیل 6 محور برگزار مشد که عبارت بودند از  آشنایی با ساختار و فضای سیاسی کشورهای آسیای مرکزی، وضعیت فرهنگی و اشتراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی، وضعیت مسلمانان و جریان‌های اسلامی در آسیای مرکزی، شاخص‌ها و وضعیت اقتصادی و فرصت‌های همکاری اقتصادی با ایران، نقش بازیگران بزرگ (آمریکا، روسیه و چین) در آسیای مرکزی و ظرفیت‌های ارتباطات و فعالیت‌های مردمی در حوزه آسیای مرکزی.

دوره مقدماتی آشنایی با کشورهای آسیای میانه در سالن اجتماعات ناحیه مقاومت بسیج دانشجویی استان گلستان واقع در سایت اداری برگزار شد و «امید رحیمی» و «احمد قاسم‌زاده» کارشناسان ارشد مسائل آسیای مرکزی و از جمله پژوهشگران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حوزه بین‌الملل به ایراد سخنرانی و معرفی ظرفیت‌های این منطقه پرداختند.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول