اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سیل‌زدگان آذرماه 98 لامرد در انتظار تسهیلات

با گذشت بیش از 14 ماه از وقوع سیل آذرماه 1398 در شهرستان لامرد، هنوز خبری از پرداخت خسارت و تسهیلات لازم به سیل‌زدگان این شهرستان نیست.

سیل‌زدگان آذرماه 98 لامرد در انتظار تسهیلات

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، سیل پدیده‌ای طبیعی است که در هنگام بروز، مانند هر بلای طبیعی دیگر دارای آثار تخریبی غیرقابل‌اجتناب است.

بر اساس جغرافیای طبیعی کشورمان و میزان حادثه‌خیزی، برخی مناطق همچون شهرستان لامرد، در معرض بلایای طبیعی قرار می گیرند و در بعضی موارد اثرات سوء ناشی از وقوع سیل کمتر از زلزله نیست و عدم پیشگیری از وقوع این اثرات می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را بر جای گذارد.

متأسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات ناشی از آن در کشور و به‌ویژه شهرستان لامرد مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای به وجود می‌آید، توجه مسئولین و متخصصین به آن جلب می‌شود.

آذرماه ۹۸ بود که سیل خسارات فراوانی به شهر و روستاهای مختلف لامرد وارد کرد، از جمله مناطقی که در سال گذشته خسارات فراوانی دید، روستای کندر عبدالرضا بخش مرکزی لامرد بود. 

هرچند عدم لایروبی به‌موقع رودخانه‌ها، عدم اضافه کردن دهانه پل‌ها، عدم ایجاد سیل بند و هم‌سطح کردن شهر و روستاها با رودخانه‌ها و از سوی دیگر برخی ساخت‌وسازها در نزدیکی حریم رودخانه‌ها که موجب انحراف مسیر آب به رودخانه می‌شود از مهم­ترین عوامل افزایش خرابی‌ها و خسارات سیل در آذرماه سال ۱۳۹۸ در شهرستان لامرد بود که نیازمند اتخاذ تدبیری جهت پایان دادن به این معضل همیشگی توسط قوه قضائیه است تا با مسوولانی که در این امرمحافظه کاری، کوتاهی و تخلفی انجام می‌دهند برخورد جدی و قاطع کند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده توسط خبرنگار فارس در لامرد از یک منبع آگاه، برابر کارشناسی‌های انجام‌شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سیل آذرماه  ۱۳۹۸در لامرد، باید ۳۲۰ واحد مسکونی مجدد احداث شود که ۱۴۲ واحد آن شهری بوده و از سوی دیگر ۴۲۱ واحد مسکونی شهری و روستایی تعمیری است که تاکنون خسارات و تسهیلات لازم به این صاحبان واحدهای مسکونی شهری و روستایی که دچار سیل‌زدگی در آذرماه ۱۳۹۸ شدند پرداخت‌نشده است!!

 البته ذکر این نیز ضروری است که در بعضی سال‌ها مانند ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که وضعیت اعتبارات ملی خوب بود، پرداخت تسهیلات و خسارات به سیل‌زدگان شهرستان لامرد انجام شد و می‌توان گفت کمبود اعتبارات و منابع مالی از جمله  مهم‌ترین دلایل عدم تحقق نوسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی خسارت ‌دیده از سیل ۱۳۹۸ در شهرستان لامرد است که باید مسوولان ارشد شهرستان لامرد ازجمله حسین شبانی نژاد فرماندار لامرد با جدیت بیشتری موضوع اختصاص ارائه خسارات و تسهیلات به سیل‌زدگان ۱۳۹۸ را پیگیری کنند.

در همین زمینه دهیار روستای کندر عبدالرضا بخش مرکزی لامرد که در سیل آذرماه ۱۳۹۸ دچار بیشترین خسارت شده بود و در بسیاری از واحدهای مسکونی در این روستا تا دو متر آب وارد شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: پس از گذشت ۱۴ ماه هنوز خبری از افزایش دهانه پل روستا که عامل اصلی خسارات فراوان براثر سیل به روستا شد نیست.

عباس توانا ادامه داد: طرح بهسازی که در این روستا در حال انجام و یک میلیارد ریال شن‌ریزی شده بود پس از وقوع سیل دچار تخریب شد و همه آن را آب ‌برد و از سوی  دیگر هنوز اقدامی برای احداث دیوارهای مدرسه ابوریحان بیرونی و گلزار شهدای این روستا نشده است.

وی اضافه کرد: عدم پرداخت خسارت و تسهیلات لازم و مناسب برای احداث و تعمیر واحدهای مسکونی موجب شد که چندین خانواده روستای کندر عبدالرضا ، در حال حاضر به‌عنوان مستأجر در روستاهای هم‌جوار سکونت پیدا کنند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول