اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ارتباط مستمر پروازها با مرکز کنترل فضای کشور/چرا خلبان پرواز استانبول-تهران «فرودگاه باکو» را انتخاب کرد

در راستای ارتقای ایمنی، هر پرواز یک یا چند فرودگاه جایگزین دارد، شب گذشته هم به دلیل شرایط نامناسب جوی در فردگاه امام خمینی (ره) خلبان پرواز استانبول-تهران، بابت فرودگاه جایگزین امکان انتخاب فرودگاه های اصفهان و باکو را داشت که خلبان تصمیم می‌گیرد به یکی از این 2 فرودگاه برود.

ارتباط مستمر پروازها با مرکز کنترل فضای کشور/چرا خلبان پرواز استانبول-تهران «فرودگاه باکو» را انتخاب کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بامداد امروز صدای آژیر بلند و طولانی در غرب تهران خصوصا شهرک ژاندارمری و بلوار مرزداران شنیده شد.

همزمان هم موضوع تغییر مسیر هواپیمای استانبول-تهران شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به دلیل شرایط نامناسب جوی برای فرود در فرودگاه امام پیش آمد و خلبان این پرواز تصمیم گرفته بود، در فرودگاه باکو به عنوان فرودگاه جایگزین فرود آید.

در همین راستا شایعه‌ای مطرح شد که هواپیمای ترکیش ایرلاین به دلیل شنیده شدن همین صدای آژیر، تغییر مسیر داده و به فرودگاه باکو رفته است؛ در واقع از دید شایعه کننده‌ها خلبان صدای آژیر را در پرواز خود شنیده است و سپس تصمیم به تغییر مسیر می‌دهد، در حالی که مدیریت پروازها تحت کنترل مرکز کنترل فضای کشور است و این مرکز مدام با هواپیماهایی که بر فراز کشورمان پرواز دارند، در ارتباط است.

به هر حال به دلیل شرایط نامناسب جوی خلبان هواپیما در راستای ایمنی پرواز،  تصمیم به فرود در فرودگاه آلترناتیو (جایگزین) می‌گیرد و فرودگاه باکو یکی از فرودگاه‌های جایگزین این پرواز است.

* شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک دلیل تغییر مسیر هواپیمای ترکیه‌ای

طبق اعلام مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در چنین شرایطی فقط خلبان است که می‌تواند بر اساس قانون تصمیم بگیرد که می تواند فرود بیاید یا خیر و به دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک CB این خلبان تصمیم گرفته که به سمت باکو برود و اعلام کرد که پس از مساعد شدن آب و هوا دوباره به فرودگاه امام خمینی (ره) باز خواهد گشت.

به گفته حسینی پس از فرود نیامدن هواپیمای ترکیش ایر، با مساعدتر شدن شرایط جوی دیگر پروازها در این فرودگاه به زمین نشستند که می‌توان به فرود ایران ایر و فرود هواپیمای هواپیمای استانبول-تهران ماهان اشاره کرد.

وی همچنین تأکید کرد: سایت فرودگاه امام خمینی (ره) از دسترس خارج نشده بود و قطع هم نبود.

* سخنگوی سازمان هواپیمایی: 2 فرودگاه اصفهان و باکو فرودگاه جایگزین پرواز تهران-استانبول ترکیش

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی، در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: مردم به شایعات توجه نکنند، به دلیل شرایط نامناسب جوی هواپیمای ترکیش ایرلاین که قرار بود در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین بنشیند، طبق روال همه پروازها که با شرایط نامناسب جوی در فرودگاه مقصد مواجه می‌شوند، فرودگاه جایگزین را انتخاب می‌کند و به باکو می‌رود و آنجا بر زمین می‌نشیند.

وی گفت: مدیریت راهبری هواپیما با خلبان است و خلبان تشخیص داده است، به دلیل شرایط نامناسب جوی و حفظ ایمنی پروازِ خود در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشیند و به فرودگاه باکو به عنوان فرودگاه جایگزین تعیین شده از قبل، برود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این هواپیما دو فرودگاه آلترناتیو (جایگزین) داشت که می‌توانست در صورت بروز هرگونه مشکل در فرودگاه مقصد نظیر همین شرایط نامناسب جوی، در این دو فرودگاه به زمین بنشیند، یکی فرودگاه اصفهان بود و یکی دیگر فرودگاه باکو، تشخیص خلبانی این بود که در فرودگاه باکو به زمین بنشیند.

ذیبخش اظهار کرد: این پرواز حدود ساعت 2 بامداد شب گذشته مجددا به سمت فرودگاه امام خمینی (ره] پرواز کرد و پس از فرود، مسافران خود را در این فرودگاه پیاده کرد.

 

وی افزود: نماینده شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین از شب گذشته درگیر مدیریت این موضوع بود و در حال حاضر هم به دلیل تمام شدن زمان کرو پروازی فعلی و تا تعیین کرو پروازی بعدی، مسافرگیری شرکت هواپیمایی ترکیش انجام نمی‌شود، اما این موضوع موقتی است و به زودی درست می‌شود.

* معاون حمل و نقل وزیر راه: صدای آژیر بامداد امروز مربوط به ترکیدگی ترانس در غرب تهران

همچنین شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: طبق پیگیری که کردم شنیده شدن صدای آژیر بامداد امروز مربوط به ترکیدگی ترانس در غرب تهران در حوزه وزارت نیرو بوده است.

وی همچنین به گفته های امروز معاون امنیتی استانداری تهران اشاره کرد، مبنی بر اینکه «صدای بلند آژیر خطر در غرب تهران اختلال در سیستم صوتی یکی از سازمان‌ها در شهرک آزمایش» بوده است.

آدم‌نژاد می‌گوید: معیارهای تقرب هواپیما به فرودگاه مورد نظر در چارچوب های استاندارد است، معیارهای فنی و مهندسی دقیقاً رعایت می‌شود و موضوع کاهش ارتفاع غیر استاندارد مطرح نیست.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول