اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

هزینه اداره دولت برای هر ایرانی 10 میلیون تومان/ تحریم‌ها تا 1402 برداشته نمی‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در مجمع بازرگانان مسلمان با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده با 300 هزار میلیارد تومان کسری تنظیم شده است، گفت: در این لایحه رشد هزینه‌های جاری دولت 60 درصد و رشد بودجه‌های عمرانی کمتر از 6 درصد در نظر گرفته شده است.

هزینه اداره دولت برای هر ایرانی 10 میلیون تومان/  تحریم‌ها تا 1402 برداشته نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست مجمع بازرگانان مسلمان در محل معاونت بین‌الملل بسیج اقشار برگزار شد. در این نشست طهماسبی دبیر مجمع گفت: مجمع بازرگانان مسلمان با محوریت در معاونت بین‌الملل شکل گرفته و علاوه بر بررسی مشکلات تجارت به ویژه تجارت خارجی در شرایط تحریمتحریم‌ها و سیاست اقتصاد مقاومتی حتی بازدیدهای میدادانی از کارخانجات و رسیدگی به مشکلات آنهنها مانند تهیه مواد اولیه بررسی می‌شود. ما در 15 کشور نماینده فعال داریم که برای کارخانجات داخلی بازاریابی کرده و مسائل انتقال پول و یا تهاتر کالا را دنبال می‌کنند و در واقع در شرایط تحریم برای تولید داخل بازاریابی می‌کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلات صادرات ما بالا بودن هزینه حمل و نقل و نیز قوانین خاموش در مجلس است که باید این قوانین به نفع رونق تولید و جهش تولید احیا شود.

در این نشست همچنین سیدموسی پورموسویموسوی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع اماامام حسینامام حسین (ع) با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای 5 که از جمله برادرش نیز در این عملیات به شهادت رسیده اعلام کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی جهاد هنوز ادامه دارد منتهی شکل آن تغییر کرده است.

وی در دودو بخش کلی اقتصاد جهانی و اقتصاد داخل کشور و همچنین بررسی بودجه به عنوان سند دخل و خرج دولت در یکسال را در دستور قرار داد و گفت: بودجه سالانه دولت همانند مجمع اقتصادی که هر سال در داووس سوئیس برگزار می‌شود اهمیت دارد.

*70 درصد اقتصاد آمریکا دست لابی صهیونیست

وی گفت:‌در آمریکا 70 درصد اقتصاد این کشور در دست صهیونیست‌ها و لابی آیپک قرار دارد که آنها تحریم ایران می‌خواهند گلوگاه‌ها را ببندند و تحریم امروز با 10 سال قبل فرق دارد و آنها از همه ابزارها از جمله اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها مانند ویز استفاده می‌کنند تاتا بتوانند اطلاعات اقتصادی کشور ما را جذب کرده و راه‌های انتقال پول و کالا را مسدود کنند.

* تحریم‌ها تا 1402 برداشته نمی‌شود

این استادتاد دانشگاه در مورد تحریم‌ها گفت: کم کم ناپایداری‌ها خودش را نشان می‌دهد ابتدا گفته می‌شد تحریم‌ها را برمی‌داریم در حالی که اگر هم بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم بخواهد نمی‌تواند همه تحریم‌ها را بردارد برخی توسط زمان مللسازمان ملل وضع شدند برخی تحریم‌ها قانون‌گذار تصویب کرده و اگر بخواهند رفع کنند در خوش‌بینانه‌ترین حالت از سال 1402 به بعد خواهد بود، اما بنا به گفته رهبررهبریمقام معظم رهبری رفع تحریم دست ما نیست، اما بی‌اثر کردن تحریم‌ها دست ما است و کسانی که در 7 سال قبل این مسأله را نفهمیدند در چند ماه باقیمانده هم نمی‌توانند آن را درک کنند.

وی در بخش دیگری از تحلیل خود از احتمال تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت:‌ البته مباحثی که مطرح می‌شود که مثلا رژیم صهیونیستی پایگاه‌های سپاه را هدف قرار گرفته است، این‌ها بیشترشتر جنبه تبلیغاتی دارد ممکن است چند تپه بی‌اثر را در سوریه زده باشند، اما ما امروز در مرز رژیم اسرائیل قرار داریم شاهد مثال ما شهادت جهاد مغنیه در مرز اسرائیل است و نباید خودمان را دست کم بگیریم.

وی همچنین با اشاره به حرکت سینوسی نفت در رفتار اقتصادی ایران گفت: بازار ارز و طلا گاهی ریزش می‌کنند و گاهی خوب می‌شود و این در فتار اقتصادی و فضای کشور اثر می‌گذارد سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در پیش است و این تغییرات بر فضای اقتصاد کشور اثر می‌گذارد به نظر من جریان اصلاحات در انتخابات آینده محکوم به شکست است گرچه ما اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را درست نمی‌دانیم و می‌گوییم دو طیف انقلابی و غیرانقلابی داریم، زیرا برخی اصول‌گرایان را هم انقلابی نمی‌دانیم و در عوض در اردوگاه اصلاح‌طلبان برخی افراد واقعا انقلابی هستند .

پورموسوی گفت:‌در یک سمینار بین‌المللی یک استاد آلمانی به من گفت شما به کسانی پول می‌دهید که علیه حکومت نقش اپوزیسیون دارند مثلا رئیس دانشگاه است به او پول می‌دهید، اما مانند یک فرد برانداز در خارج کشور علیه کشور حرف می‌زند در حالی که  من در یک سخنرانی دانشگاهی فقط گفتم دو دولت در فلسطین باشد و در حمایت از فلسطین هم حرف نزدم، اما من را به خاطر این جمله اخراج کردند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) در بخش دیگری از سخنان خود در مورد لایحه بودجه 1400 گفت:‌مرکز پژوهش‌ها مطالعه جامعی از بودجه انجام داده و این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق بررسی شده و به زودی وارد صحن اصلی مجلس می‌شود به نظر من ویژگی این لایحه این است که لایحه بودجه بی‌نظم‌ترین لایحه دولت است.

* کسری بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان

وی در مورد چرایی این ادعا گفت:  دولت در لایحه بودجه سال آینده نتوانست واقعیت اقتصاد کشور را بیان کند، حداقل کسری بین هزینه و درآمد 40 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که کسری بودجه را تا 320 هزار میلیارد تومان هم اعلام کرده‌اند.

* فروش 2.3 میلیون بشکه نفت محقق نمی‌شود

وی گفت:‌دولت پیش‌بینی کرده سال آینده روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت بفروشد در حالی که در سال جاری قرار بود 800 هزار بشکه نفت بفروشیم، اما سؤال این است که آیا این هدف محقق شده است مگر سال آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد که این رقمقم را پیش‌بینی کرده‌اید.بودجه شرکت‌های دولتی قبلا بررسی نمی‌شد قرار است از این به بعد بودجه شرکت‌های دولتی هم بررسی شود البته در لایحه بودجه 1400 بعید است به طور جدی بررسی شود اما از سال‌های آینده این کار انجام می‌شود.

* هزینه افتتاح از کل پروژه بیشتر شد

وی گفت:‌ بهترین شیوه حکومت‌داری تفکیک امور ملی از محلی است مثلاً رئیس دولت وقتی به سفر می‌رود که فلان پروژه استانی را افتتاح کند هزینه سفر رئیس‌جمهور از کل هزینه پروژه بیشتر می‌شود یا دولت در لایحه بودجه فروش اموال منقول و غیرمنقول را پیش‌بینی کرده که با آن هزینه جاری دولت پرداخت شود. در واقع سه منبع درآمد دولت شامل نفت، مالیات و فروش اموال است.وقتی می‌پرسی آیا منبع دیگری برای درآمد وجود دارد، آنها می‌گویند وجود ندارد در حالی که جواب مثبت است دولت برای لایحه بودجه جداولی دارد که برخی اعداد در آن قرار می‌گیرد و هر سال این جداول تکرار می‌شوند. گاهی برخی مدیران نامه‌هایی را امضاء می‌کنند که اصلا نخوانده‌اند و حتی نمی‌دانند در آن چیست.

* پیش‌بینی 70 هزار میلیارد تومان اوراق پیش‌فروش نفت

وی گفت:‌در لایحه بودجه سال آینده از محل فروش اوراق نفتی تا 70 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است در لایحه بودجه اولاً اشکال عدم صرفه‌جویی هزینه و امکان متعادل کردن درآمد و هزینه به چشم می‌خورد، در حالی که با صرفه‌جویی از بودجه می‌توان معضل حقوق و دستمزد را تا حدی حل کرد. در بحث قاچاق کالا به صورت جدی نگاه نشده و برای خروج از رکود برنامه درستی دیده نشده است.

به گفته پورموسوی، اگر بخش مسکن را رونق دهند می‌توان از رکود خارج شد نه اینکه مانند وزیر سابق مسکن که مرتکب خیانت شد و می‌گفت مسکن مهر مزخرف است آیا واقعاً جایی برای محاکمه اینگونه افراد وجود دارد. در یک کشور کوچک نپال وزیر مسکن آن قول داده بود چند هزار مسکن بسازد و وقتی موفق نشد در یک نشست خبری خودسوزی کرد در حالی که در کشور ما کسی نسبت به کم‌کاری خود پاسخگو نیست. امام صادق (ع) فرمود اگر در رأس امور افراد خائن و یا بی‌تجربه باشند به مملکت خیانت می‌کنند.

پورموسوی همچنین گفت: متأسفانه در مدیریت شهرها هم دچار مشکل هستیم برخی اعضای راه‌یافته به شورای اسلامی شهر و روستا واقعاً تعطیل هستند و اطلاعاتی ندارند به عنوان مثال زمانی که شورای شهر تهران انتخاب شده بود از یکی از اعضا پرسیدند، مساحت تهران چقدر است و چند ناحیه دارد که او هیچ کدام از این اطلاعات را نمی‌دانست حتی در مجلس برخی نمایندگان هستند که فرق بین لایحه دولت و طرح مجلس را نمی‌دانند.

* افزایش 2.5 برابری بودجه شهرداری برای سال آینده

وی گفت: یکی از نمادهای گران اداره شدن این است که شهرداری تهران برای لایحه بودجه سال آینده خود 49 هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده که نسبت به سال جاری 2.5 برابر شده است این در حالی است که ساخت و ساز در رکود است و مردم درآمد آن چنانی ندارند. با این حال برخی افراد مرتب می‌گویند در شهرداری قبلی چنین شده و تخلفاتی صورت گرفته و این را نمی‌گویند که اتوبان امام علی به طول 35 کیلومتر از شمال به جنوب شهر ساخته شد و چندین هزار خانه مسکونی تملک شد و الان قرارگاه سازندگی خاتم 7 هزار میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد اما بودجه دولت و شهرداری ظاهراً این گونه تعیین شده است که دولت و شهرداری آینده را زمین‌گیر و بدهکار کنند.

* رشد هزینه جاری دولت 60 درصد، ولی ‌بودجه عمرانی 6 درصد

وی گفت:‌در لایحه بودجه دولت هم بودجه جاری دولت نسبت به سال جاری 60 درصد اضافه می‌شود همچنین 318 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی در نظر گرفته‌اند که این رقم خطرناک است در حالی که در بودجه عمرانی رشد کمتر از 6 درصدی پیش‌بینی شده است و همچنین وجود پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی یکی از مشکلات کشور است که برخی از این پروژه‌ها تبدیل به محل سگ‌های ولگرد شده است.

* ساختار بودجه اصلاح نشد

وی گفت:‌خلاء‌های بودجه زیاد است کمیسیون تلفیق ایرادهایی گرفته اولین ایراد این است که ساختار بودجه باید اصلاح شود که نشده است همچنین عدم کاهش وابستگی بودجه به نفت، شفاف نبودن و کسری بودجه، عدم دسترسی دستگاه‌های حکومتی و نداشتن انضباط مالی دولت و عدم برخورداری از معیارهای حداقلی در بودجه‌نویسی از مشکلات لایحه سال آینده است.

این استاد دانشگاه گفت: در بخش پرداختی‌های بودجه مبهم نوشته‌اند و ابهام در پرداخت‌ها وجود دارد مثلا در شهرداری ماده 16 و 17 وجود دارد که رئیس حق دارد بودجه‌هایی از این محل بردارد اما درصدی برای آن در نظر گرفته شده در دولت بودجه‌های در اختیار سقف و کف ندارد و رسانه‌ها باید به این مسأله ورود پیدا کنند.

* ارز چهار نرخی باعث رانت می شود

پور موسوی همچنین با انتقاد از جهش معجزه‌آسا در صدور اوراق پیش‌فروش نفت و اوراق مشارکت نفتی گفت:‌این یک تصمیم خلق‌الساعه توسط معاون اول رئیس‌جمهور بود که به سیاسیاستسیاست‌های بانک مرکزی و اقتصاد ضربه می‌زند همچنین یکی از مشکلات بودجه دلار 4 نرخی در  بودجه است که نرخ‌های 4200، 11500، 17500 و نرخ 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است که این مسأله منجر به فساد و رانت می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت:‌تکیه بر منابع غیرواقعی و غیر قابل تحقق در بودجه وجود دارد بگونه‌ای که هزینه جاری و مصارف عمومی دولت 60 درصد رشد کرده و سال آینده 320 هزار میلیارد تومان هزینه دولت برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان که باید از محل استقراض و اوراق تأمین شود که در واقع این هم کسری بودجه است و از طرفی با قانون برنامه ششم در تضاد است.

* حد اقل کسری بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان

پورموسوی یکی از مشکلات لایحه بودجه را برآورد بیش از حد انتظار صادرات نفت و فروش اوراق نفتی دانست و گفت: حداقل کسری بودجه در سال آینده 320 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بار این کسری بر دوش طبقه ضعیف تحمیل می‌شود و ما قرار نیست یک بخش از کشور را ضعیف کنیم و بخش دیگر را فربه کنیم. قانون اساسی می‌گوید مردم ایرانمردم ایران مسلمان و ایرانی هستند و این قانون برای مردم است تمام اصول تکیه بر این دارد که مردم باید در آسایش و رفاه باشند در حالی که با افزایش بی‌ضابطه نقدینگی مرتب قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. حجم نقدینگی به یکباره 50 درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت:‌رئیس مجلس مستمراً هر هفته با اعضای کمیسیون تلفیق  جلسه دارد و بحث‌هایی مانند کاهش تراز عملیاتی بودجه، کاهش رشد مخارج هزینه‌ای دولت دنبال می‌شود متأسفانه بسیاری از مدیران خرج کردن را بلد هستند اما پول درآوردن و منابع بودجه را بلد نیستند.

* سیاستی که تعداد فقرا را اضافه می‌کند

وی پیش‌فروش نفت را مصیبتی برای اقتصاد دانست و گفت: باید معیشت مردم در اولویت قرار می‌گرفت و همه منویات رهبری و قانون اساسی بر توجه به اقشار مستضعف توجه دارد متأسفانه با سیاست‌های  دولت بر تعداد فقرا اضافه شده است.

پورموسوی در مورد اینکه آیا بودجه شرکت‌های دولتی امسال بررسی می‌شود،‌گفت: شرکت‌های دولتی حیاط خلوت دولت‌ها هستند بودجه‌ها به صورت جمعی مطرح می‌شود و از آن رد می‌شوند یعنی بودجه شرکت‌ها سربسته می‌آید تصویب می‌شود و می‌رود یکی از مصائب اقتصاد همین شرکت‌های دولتی هستند دولت‌ها امنیت‌گرا هستند و بنابر این بودجه شرکت‌های دولتی به خوبی باز نمی‌شود. قدرت مردم در مقایسه با شرکت‌های دولتی مرتب کاهش می‌یابد و امسال اولین بار است که قرار شد بودجه شرکت‌های دولتی هم بررسی شود البته از سال 1401 بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

* هزینه اداره دولت برای هر ایرانی 10 میلیون تومان

وی همچنین در مورد اینکه آیا با بودجه عمومی 841 هزار میلیارد تومانی که به ازای هر ایرانی 10 میلیون تومان می‌شود می‌توان واژه حکمحکمرانی خوب را برای اداره دولت معنا کرد،‌گفت: حکمرانی خوب به عنوان مدیریت مطلوب و بهینه کردن امور است متأسفانه در سطح ملی و ساختار دولت مشکلات زیادی وجود دارد قرار بود دولت چابک و سبک باشد سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی هم می‌گفت دولت سبک شود اما این سیاست‌ها به بدترین وجه اجرا شد معنی حکمرانی خوب یعنی این است که از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود نه اینکه برای اداره دولت از هر ایرانی 10 میلیون تومان بگیریم و عده‌ای کارمند را در ادارات حقوق بدهیم در حالی که خدمات قابل توجهی به مردم ارائه نمی‌شود.

پورموسوی گفت: مثلا اگر شهرداری بودجه 49 هزار میلیارد تومانی طلب می‌کند اما در عین حال ترافیک وجود دارد مشکلات است پس چرا شهرداری این همه پول می‌خواهد بنابر این ساختار موجود چه در قوه مجریه و بودجه‌ها باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اصل 171 قانون اساسی گفت: یکی از مصداق‌های حکمرانی خوب این است که در این اصل می‌گوید اگر یک قاضی به خاطر تفسیر غلط از قانون و فهم اشتباه حکمی صادر کرد که منجر به ضرر طرف دعوی شد او ضامن است و حتی اگر نتوانست باید از بیت‌المال جبران شود و این یکی از مصداق‌های حکمرانی خوب در جمهوری اسلامی است. بنابر این با حکمیت قانون و حکمرانی خوب یعنی بازگشت هم به قانون اساسی می‌توان بسیاری از امور را اصلاح کرد.

وی در پایان گفت: کشورداری به معنای قلعه‌داری و یا خانقاه‌داری نیست باید افراد کارآزموده و امین بر سر کارها قرار گیرند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول