اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مذاکره با آمریکا یعنی مذاکره روی همه چیز!/ گشایش‌های بایدنی برای ایجاد دودستگی است

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقا مذاکره با بخشی از تیم آقای بایدن و در دوره ای که خود او در مذاکرات نقش داشت، انجام شده؛ پس اساسا مذاکره مجدد معنا ندارد.

مذاکره با آمریکا یعنی مذاکره روی همه چیز!/ گشایش‌های بایدنی برای ایجاد دودستگی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دکتر حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی راه دانا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آمریکا حتی در دوران پهلوی هم به مردم ایران کمک نکرد

- در ارتباط با تحولات سیاسی و انتخاباتی در آمریکا و گره زدن مسائل ما به طور مستقیم با مسائل آمریکا به نظر یک تندروی و حرکت در شیب تند است و اقدام خردمندانه ای به حساب نمی آید.

- حالا فرض کنیم که بخشی از مسائل به نادرست به آمریکا گره خورده است، آیا آمریکا شفا می دهد؟ به نظر من آمریکایی ها نه در دوره پهلوی و نه در دوره جمهوری اسلامی ایران هیچ کمکی به مردم ایران نکردند.

- در دوره پهلوی از رژیم پهلوی حمایت های سیاسی می کردند و محمدرضا هم به عنوان مزدور آمریکا سرویس هایی را به آنها می داد.

آمریکایی‌ها فقط منافع خودشان را در مذاکرات می‌بینند

- وقتی در سال ۱۳۸۶ مذاکره سه جانبه ایران، عراق و آمریکا را در بغداد داشتیم؛ روحیه آمریکایی ها سر میز مذاکره اینگونه بود که دستور مذاکره را آنها می خواستند صادر کنند، خروجی مذاکره را هم آنها می خواستند تعیین کنند و به دلیل آنکه در هیچ کدام از این دو بخش منطقی حاکم نبود در مذاکرات، ما سه ساعت درگیر این مسئله بودیم و زیر بار نمی رفتیم.

- در رفتار استکباری آمریکا که می خواهند همه چیز را خودشان تعیین کنند و فقط منافع خودشان را می بینند، چندان تفاوتی بین آمریکا جمهوری خواه و دموکرات ایجاد نمی کند.

- برای ما ملاک تغییر رفتار آمریکایی هاست؛ ترجمان تغییر رفتار آمریکا مشخص است از موضوع لغو تحریم ها گرفته تا بسیاری از مداخلاتی که از گذشته در ایران داشتند و دوست دارند همچنان داشته باشند.

گشایش‌های بایدنی برای ایجاد دودستگی است

- حداکثر در بهترین و خوش بینانه‌ترین حالت دریچه‌های کوچکی باز خواهد شد، آمریکایی ها برای ایجاد دو دستگی در داخل کشور ایجاد خواهند کرد، وحدت ملی ما را هدف قرار خواهند داد و تلاش می کنند اقتصاد و امنیت کشور را هدف قرار دهند؛ تلاش می کنند ریشه ایران و ایرانی را با این اقتداری که در منطقه غرب آسیا دارد بزنند.

- خودشان از این سیاست حتی در دوران دموکرات ها با ادبیات زدن سر مار یاد کردند؛ سیاستی که دنبال می کنند فقط سیاست تضعیف نظام و اعمال فشار روی مردم و تحریم های حداکثری نیست بلکه سیاستی است که می گویند سر ایران را باید بزنیم، ایران باید به سمت تجزیه برود تا این اقتدار و شرایط برآمده در منطقه را شاهد نباشیم.

مذاکره با آمریکا یعنی مذاکره روی همه چیز!

- در این چهارسال ترامپ التماس می کرد برای مذاکره و حتی یکی از اهرم های تبلیغاتی اش در کارناوال های انتخاباتی این بود که اگر من برنده بشوم ایرانی ها ظرف چند ثانیه به من زنگ می زنند و با من سر میز مذاکره می نشینند.

- دموکرات ها هم به دنبال این هستند که حتما از ابزار مذاکرات استفاده کنند آنها وقتی از مذاکره صحبت می کنند عزمشان برای مذاکره مجدد بر سر مباحث هسته ای، مسائل منطقه ای و مباحث موشکی است یعنی طیف وسیعی را در بر می گیرد زیرا اشتهای زیادی دارند.

قبلا با تیم بایدن مذاکره کردیم؛ مذاکره مجدد معنا ندارد!

- طبیعتا در ایران هم افراد و جریاناتی وجود دارند که مذاکره با آمریکا را یک گام و یک راه حل می دانند.

- ابزار یک دیپلمات گفت و گو و مذاکره است اما وقتی به عنوان نظام حرف می زنیم در سطح نظام ما مذاکره کردیم، مذاکره به توافق منجر شده است و الان باید عملیاتی شود.

- اتفاقا مذاکره با بخشی از تیم آقای بایدن و در دوره ای که خود این آقا در مذاکرات نقش داشته است انجام شده؛ پس اساسا صحبت کردن از مذاکره مجدد معنا ندارد.

مذاکره دوباره فقط برای معطل کردن ایران است/ آمریکا باید همان توافق قبلی را اجرا کند

- شما اگر مذاکره قبلی را قبول دارید پس همان را اجرا کنید اصلا مذاکره کردن در این موضوع و در این مقطع به نظرم عین معطل کردن و گرفتار کردن ایران در تله‌ای است که برای آمریکایی ها بسیار مطلوب خواهد بود و می توانند حتی شرایط جدید را به ما تحمیل کنند اما برای ما جز اتلاف وقت و بالا بردن سطح انتظارات و جز اینکه در بهترین حالت پنج سال بعد در همین نقطه باشیم چیز دیگری ندارد از این رو خرد انسانی این را ایجاب نمی کند دوباره به این راه وارد شویم.

- اصل مذاکره در عرصه دیپلماسی یک معنی دارد اما مذاکره در این موضوع و درمورد برجام بعد از گذشت این تاریخ پر فراز و نشیب ۶ سال گذشته و بی تعهدی آمریکایی ها و نقض تعهدات اروپایی ها اتلاف وقت خواهد بود ما باید محکم و با صدای واحد بگوییم که مذاکره لازم انجام شده، کفایت مذاکره اعلام شده و سند آن هم امضا شده است این گوی و این میدان اگر مرد عمل هستید آن را اجرا کنید.

دوگانه «جنگ و صلح» نداریم؛ اینها بازی سیاسی است

- متاسفانه باید بگویم برخی در داخل با بازی‌های سیاسی داخلی می‌خواهند دوگانه جنگ و صلح را در ذهن مردم القا کنند اما من با جرات می‌توانم بگویم که توان دفاعی ما صلح و عدم تهدید ایران را تضمین کرده است.

- چیزی به نام دوگانه جنگ و صلح نداریم. ما یک گانه صلح داریم که ناشی از اقتدار ملی، دفاعی، توان بالا و همبستگی است که در کشو وجود دارد.

- آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حتی در اینکه بخواهند به غزه و لبنان حمله کنند با توان بالایی که اینها دارند و ما هم با صدای بلند گفتیم که اینها دوستان و متحدان ما هستند از آنها حمایت کردیم وخواهیم کرد بنابراین چنین تصوری را نخواهند داشت؛ اما به هر حال جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی این روزها بسیار متداول است و به این مسئله دامن می‌زند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول