اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

انتقاد عضو مجمع نمایندگان گیلان از گرانی‌های نهاده دامی/ ۱۱ درصد برنج کشور در رشت تولید می‌شود

عضو مجمع نمایندگان گیلان با انتقاد از گرانی‌های شدید در نهاده‌های دامی گفت: هزینه‌های برداشت و کشت برنج بسیار زیاد بوده و این گرانی‌های نهاده منجر به نارضایتی کشاورزان شده و تمامی مسؤولین باید وضعیت گیلان در این حوزه را موردبررسی قرار دهند.

انتقاد عضو مجمع نمایندگان گیلان از گرانی‌های نهاده دامی/ ۱۱ درصد برنج کشور در رشت تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید علی آقازاده صبح امروز در نشست بررسی مشکلات آب کشاورزی در سالن اجتماعات فرمانداری رشت، با اشاره به مشکلات تجهیز مزارع در این شهرستان اظهار کرد: در خصوص تجهیز اراضی و مزارع رشت اتفاقات خوبی افتاده ولی در اوایل راه هستیم زیرا در بعضی مواقع به دلیل عدم تأمین نیازهای دیگر تجهیزات با مشکل مواجه شده و برخی از مزارع و جاذبه‌های روستایی از بین رفتند.

وی با اشاره به دلایل عدم استفاده صحیح از تجهیزات برداشت برنج در گیلان گفت: یکی از اهداف تجهیز اراضی کشت دوم و ایجاد نهر به‌منظور آب‌رسانی به‌موقع بوده ولی تاکنون ک از سال ۷۰ که انجام این کار آغازشده علیرغم تأمین تجهیزات متأسفانه به دلیل عدم تجهیز اراضی صحیح از این امکانات به‌درستی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اذعان‌ به اینکه هزینه کشت محصول برنج در بسیار گران است، تصریح کرد: به دلیل عدم تجهیز اراضی درست و همچنین توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و تجهیزات هزینه کشت برنج در گیلان بسیار زیاد است به‌طوری‌که یک کشاورز برای حضور در شالیزارها باید بعضاً از باتلاق عبور کرده و یا برای برداشت برنج باید هزینه‌های زیادی را بپردازد.

آقازاده با تأکید برافزایش تولید برنج در هر هکتار از اراضی شالیزاری افزود: بر اساس آمار تولید برنج در هر هکتار از اراضی شالیزاری دو تن بوده و این امر باید به سه تن و بلکه بیشتر افزایش پیدا کند.

وی با انتقاد از گرانی‌های شدید در نهاده‌های دامی بیان کرد: هزینه‌های برداشت و کشت برنج در بسیار زیاد بوده و این گرانی‌های نهاده منجر به نارضایتی کشاورزان شده است، لذا تمامی مسؤولین باید وضعیت گیلان در این حوزه را موردبررسی قرار دهند.

 ۱۱ درصد برنج کشور در رشت تولید می‌شود

فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه با بیان اینکه نقش لایروبی مناسب در ذخیره‌سازی آب بسیار مهم است، اظهار کرد: کارشناسان حوزه کشاورزی به لایروبی و همچنین احیاء آب بندان‌ها و آن‌هم به دلیل نقش تأثیرگذار آن در نگهداری آب و ذخیره‌سازی بسیار تأکید دارند.

علی فتح الهی رشت را بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در کشور معرفی کرد و افزود: طبق آمار ۲۷ درصد برنج گیلان و ۱۱ درصد برنج کشور در شهرستان رشت تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در افزایش تولید برنج گفت: افزایش تولید در هکتار، کاهش سرانه تولید و بهینه و مکانیزه کردن فرآیند بستر ازجمله مهم‌ترین اهداف تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری بوده و تاکنون ۳۲ درصد اراضی شالیزاری رشت تجهیز و کارهای مطالعاتی بر روی پنج هزار هکتار صورت گرفته است‌.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت با اذعان به اینکه کشت و برداشت برنج برای شالیزاران مقرون‌به‌صرفه نبوده است، بیان کرد: به دلیل هزینه زیاد کارگر در کاشت و نشان برنج و دیگر هزینه‌ها مثل گرانی نهاده‌ها هزینه تمام‌شده تولید برنج در کشور زیاد است‌.

فتح‌اللهی با تأکید بر لزوم توجه به کاهش هزینه‌های تولید برنج در گیلان تصریح کرد: باید به دغدغه‌های کشاورزان در حوزه‌های مختلف توجه شود، زیرا در صورت کاهش هزینه‌های تولید برنج در گیلان از فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آن جلوگیری می‌شود‌.

وی با درخواست از نمایندگان مجلس در خصوص جذب اعتبارات لازم افزود: تجهیز و نوسازی اراضی در گیلان به اعتبارات ملی نیاز دارد به این دلیل از مجمع نمایندگان درخواست دارم به جذب اعتبارات ملی کمک کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول