اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

شمیم عطر طلای سرخ در اقلیم لرستان/ ظرفیت بالای زعفران برای اشتغال‌زایی و صادرات

با وجود اراضی دیم زیادی با شیب تندی که در لرستان وجود دارد کشاورزان و بهره‌برداران می‌توانند با زیرکشت بردن آنها و کشت محصولی مانند زعفران علاوه بر اینکه شغلی برای خود دست و پا کنند درآمد خوبی هم کسب کنند.

شمیم عطر طلای سرخ در اقلیم لرستان/ ظرفیت بالای زعفران برای اشتغال‌زایی و صادرات

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، زعفران که به طلای سرخ معروف است محصولی است که کشت آن برای بهره‌برداران صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد، این محصول علاوه بر مصرف غذایی کاربردهای دارویی و شیمیایی نیز دارد.

افزایش سطح زیر کشت زعفران در استان علاوه بر اشتغال‌زایی بالا می‌تواند به درآمد خانوارها هم کمک شایان توجهی بکند، از طرفی با افزایش تولید زعفران زمینه برای صادرات طلای سرخ فراهم و ارزش افزوده خوبی سهم استان خواهد شد.

با توجه به سود آوری و ارزآوری قابل توجه زعفران همچنین اشتغال‌زایی خوبی که این گیاه دارویی دارد توسعه کشت آن از اهمیت فراوانی برخوردار است، نکته دیگر اینکه توسعه زعفران می‌تواند سبب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها شود.

به گواه محققان و کارشناسان زعفران لرستان کیفیتی منحصر به فرد دارد، به طوری که طبق آزمایشات انجام شده میزان رنگ‌دهی آن از زعفران قائنات بیشتر است، به نظر می‌رسد درصورت فراهم بودن شرایط لرستان در آینده به قطب زعفران کشور تبدیل شود.

در شر ایطی که لرستان با نرخ بیکاری بالایی مواجه است استفاده از ظرفیت‌های  بخش کشاورزی می‌تواند در افزایش اشتغال تاثیر گذار باشد، با وجود اراضی دیم زیادی با شیب تندی که در استان  وجود دارد کشاورزان و بهره‌برداران می‌توانند با زیرکشت بردن آنها و کشت محصولی مانند زعفران علاوه بر اینکه شغلی برای خود دست و پا کنند درآمد خوبی هم کسب کنند.

 

کشت زعفران به صرفه است

خلیل حسنوند یکی از بهره‌بردارانی است که  از سال 92 تاکنون مشغول کشت زعفران است، او می‌گوید: سال 92 ، دو و نیم هکتار از اراضی کشاورزی در سراب تلخ را زیر کشت زعفران بردم و بعد از حدود هفت سال از این کار رضایت دارم.

وی با اشاره به اینکه برای کشت یک هکتار زعفران حدود 30 میلیون تومان نیاز است، عنوان می‌کند: اگر کسی بخواهد به کشت زعفران روی بیاورد باید آورده‌ی حدود 30 میلیون تومان برای خرید پیاز و دیگر هزینه‌ها داشته باشد، زعفران تقریبا سال دوم هزینه صرف شده را تامین می‌کند اما سال سوم شاهد سوددهی هستیم.

این بهره‌بردار می‌گوید: می‌توان گفت سال سوم تنها یک چهارم درآمد حاصل از کشت زعفران صرف هزینه برداشت می‌شود و مابقی سود خالص است که به بهره‌بردار می‌رسد، می‌توان گفت سالانه رقمی حدود 36 میلیون تومان عاید بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح می‌کند: کشت زعفران درآمد خوبی دارد و توصیه ما این است کشاورزان در اراضی دیم به کشت زعفران روی بیاورند.

حسنوند عنوان می‌کند: یک هکتار زعفران برای دو نفر به طور ثابت شغل ایجاد می‌کند که  کار وجین، سم و کود را انجام دهد، البته برای برداشت، پاک کردن و خشک کردن هم کارگر زیادی نیاز است.

کیفیت بالای زعفران لرستان

وی در خصوص کیفیت زعفران استان نیز توضیح می‌دهد: در مورد کیفیت زعفران استان شکی نیست، ما مزارعی داریم که طبق نتایج آزمایشگاهی کیفیت زعفران آنها از قائنات باالتر است، در کل میانگین مزارع ما از ممتاز قائنات بالاتر است، در یک آزمایشی کروسین یا همان ماده رنگی زعفران لرستان  310 بود در حالی که ممتاز کشوری 250 است.

 

عمده مشکل زعفران کاران نبود منابع مالی است

حسنوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی مشکلات زعفران کاران اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از مشکلات  زعفران کاران سراسری بوده،  علت آن مازاد تولید این محصول است، 300 تن زعفران در کشورتولید می‌شود که تنها 20 تن آن نیاز کشور است، با توجه به اینکه امسال صادرات چندانی نداشتیم به تبع شاهد کاهش قیمت زعفران هستیم.

وی اما عمده مشکل زعفران کاران استان را نبود منابع مالی عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بنیه مالی کشاورزان استان برای شروع زعفران است، نگهداری و خشک کردن زعفران از دیگر معضلات زعفران کاران است نبود دستگاه خشک کاهش کیفیت زعفران را به دنبال دارد.

حسنوند در مورد نبود برند و مشکلات بسته‌بندی زعفران استان نیز بیان می‌کند: برندسازی و بسته‌بندی زمانی نیاز به ورود سرمایه‌گذار است اما با توجه به حجم پایین تولید زعفران در استان فعلا شرایط برای حضور سرمایه‌گذار مهیا نیست.

یک هزار بهره‌بردار مشغول کشت زعفران هستند

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره سطح زیرکشت زعفران در استان می‌گوید: در استان حدود 420 هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم، همه شهرستان‌ها مستعد کشت هستند اما بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به خرم‌آباد است، البته زعفران در مناطق خنک از کیفیت بالاتری برخوردار است.

بردیا مرادی تعداد بهره‌برداری که به کشت زعفران در استان مشغول هستند، یک هزار نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: کشت زعفران از خردادماه تا شهریورماه است، البته خردا ماه بهترین زمان کشت زعفران است.

وی درخصوص کیفیت زعفران استان توضیح می‌دهد: طبق اندازه‌گیری‌هایی انجام شده ترکیبات موثری که موجب طعم و رنگ زعفران می‌شود در سطح بسیار عالی بود متهی مناطق خنک کیفیت بالتری برخوردار هستند.

 

درآمد بالای زعفران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به درآمد بالا کشت زعفران بیان می‌کند: در لرستان اراضی دیم شیب داری داریم که کشت غلات و حبوبات در آن جواب نمی‌دهد و به صرفه نیست، بنابراین پیشنهاد ما این است که  کشاورزان به سمت کشت گیاهان دارویی به ویژه زعفران که بخاطر تحمل خشکی و چرخه زندگیش محصولی علمی است بروند.

مرادی لرستان با بیان اینکه برای کشت یک هکتار زعفران حدود 30 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است، عنوان می‌کند: عملکرد زعفران در یک هکتار حدود 4 کیلوگرم است که اگر هزینه برداشت از آن کم شود سود قابل توجهی عاید کشاورزان می‌شود.

وی نرخ اشتغال ثابت را در یک هکتار زعفران دو و نیم نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: کشت زعفران نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای روستایی  دارد اگر در کنار دامداری و باغداری باشد زیرا هم اشتغال خانوار و هم درآمد بالا می‌رود.

معضل خشک کردن زعفران 

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عمده‌ترین مشکل پیش روی زعفران کاران استان را بسته‌بندی و برندسازی می‌افزاید: با وجود کیفیت بالای زعفران اما برند معتبری برای زعفران استان معرفی نشده است، از طرفی خشک کردن و بسته‌بندی پیچیدگی‌هایی دارد و نیازمند آموزش و افزایش اطلاعات بهره‌برداران است، برای بسته‌بندی و خشک کردن زعفران ورود بخش خصوصی ضروری است.

مرادی در پایان صحبت‌های خود اظهارمی‌کند: بهره‌برداران با ثبت نام در سامانه سیتا می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل تسهیلات کم بهره را برای کشت زعفران دریافت کنند، جهاد کشاورزی استان  همکاری و تعامل لازم را برای پرداخت تسهیلات دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول