اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

قهرمان های واقعی جنگ در جشنواره فیلم امسال| از «تک تیرانداز» و «منصور» تا «یدو» و «روزی روزگاری در آبادان»

جشنواره فیلم فجر امسال در میان 16 فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ، میزبان 4 فیلم با مضمون دفاع مقدس است.

قهرمان های واقعی جنگ در جشنواره فیلم امسال| از «تک تیرانداز» و «منصور» تا «یدو» و «روزی روزگاری در آبادان»

خبرگزاری فارس- گروه سینما: شرایط کرونا باعث شد امسال به لحاظ تولید  شرایط متفاوتی را سینماگران تجربه کردند و برای آثاری که در حوزه دفاع مقدس تولید شده است شرایط دشوارتر بوده است . در میان فیلم های بخش مسابقه 4 فیلم در حوزه دفاع مقدس تولید شده است. در این فیلم ها سینماگران تلاش کردند تا بخش  هایی از دفاع هشت ساله را به تصویر بکشند دو فیلم «تک تیرانداز» (علی غفاری) و «منصور» (سیاوش سرمدی) بخشی از زندگی دو شهید دفاع مقدس را به تصویر می کشند. «یدو» (مهدی جعفری) به صورت مستقیم سالهای دفاع مقدس را به نمایش می گذارد و فیلم «روزی روزگاری در آبادان» (حمیدرضا آذرنگ) فیلمی اجتماعی با پس زمینه جنگ آماده شده است.

 

 
**«یدو»، جنگ از نگاه کودک و نوجوان

«یدو» به کارگردانی مهدی جعفری در آبادان تولید شده است که پس از ۶۱ جلسه فیلمبرداری آماده شد. جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان در حال محاصره به تصویر کشیده است.

مهدی جعفری، کارگردان «یدو» که پیش از این 23 نفر را ساخته، در این باره گفت: کودکی و نوجوانی هر فردی گنجینه‌ نابی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات او به شمار می رود و گاهی جنگ‌ها شرایط دیگری را برای آن‌ها رقم می‌زند شرایطی که گاه به نتایج اندوهناک و اسف‌باری ختم می‌شود. البته جای افتخار است که مردم ایران تلاش کردند تا در عین مظلومیت و با تحمل سخت‌ترین فشارها در زیر سایه جنگ به زندگی فکر کنند و به بسیاری از این صحنه‌های مصیبت‌بار، روح حماسی ببخشند.

وی با بیان اینکه خاطرات نوجوانی من در خوزستان با وقایع این دوران گره خورده، همیشه خود را موظف می‌دانستم که اگر کاری از دستم بر می‌آید برای ثبت این واقعیت‌ها و نمایش چهره‌ نسل جوانی که در آن زمانه زیسته‌اند، انجام دهم، اظهارداشت: وقتی «ابراهیم ایرج‌زاد» خواندن داستان کوتاه «زخم شیر» را به من پیشنهاد داد به شدت شیفته آدم‌ها و فضای آن شدم. در نهایت خاطرات برخی از شهدای نوجوان آبادان و خاطرات خودم از روزهای ابتدایی جنگ در اهواز بعد از حدود یک‌سال کار، فیلم‌نامه فیلم «یدو» شد.

ستاره پسیانی و میلاد صویلاوی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

یدو پس از فیلم سینمایی موفق« بیست و سه نفر» دومین فیلم مهدی جعفری با نگاهی متفاوت به حوزه دفاع مقدس است. این فیلم بلند در راستای مشارکت راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری، رشید دانشمند صدابردار، میثم مولایی تدوینگر، آیدین ظریف طراح صحنه و لباس و عباس عباسی در این فیلم طراحی چهره‌پردازی می‌کند.
 

 

**«تک تیرانداز»، روایت فرمانده شهید

فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» اثری قهرمان محور و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس است که در قالب یک داستان اکشن توسط علی غفاری روایت شده است. شهید عبدالرسول زرین از زبان همرزمان و اطرافیان اش تک تیرانداز آشنای جبهه ها است که همرزمانش او را گردان تک نفره و چریکی مخلص نام نهادند.

در این فیلم کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، انوش معظمی، حسین پوریده، حسین شریفی، عبدالحلیم تقلبی، اسمعیل خلج، مهدی شیخ عیسی، گورا نگم و برخی دیگر از بازیگران سینما به ایفای نقش پرداختند.

حسن ایوبی تدوینگر فیلم سینمایی «تک تیرانداز» درباره فیلم به فارس گفت: پیش تر با آقای ابراهیم اصغری کار کرده ام. فیلمنامه کار پتانسیل بسیار خوبی دارد.البته فراهم کردن تجهیزات کار بسیار سختی بود و کمبود بودجه در تمام ارگان ها و نهاد وجود داشت کار به مراتب سخت تر می کرد اما در نهایت با درایت تهیه کننده و کارگردان کار متوقف نشد.

ایوبی با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته است اما «تک تیرانداز» سوژه بکر و نویی دارد، تصریح کرد: این فیلم قهرمان محور است و علاوه بر این که روایت گر فضای رئالیستی است و شرایط دفاع مقدس را بازنمایی می کند، از هیجان بالایی هم برخوردار است و احساسات ملی و میهنی مخاطب را برمی انگیزد.

 

 
**«منصور»، روایت شهید ستاری

فیلم سینمایی «منصور» با نام قبلی «اوج ۱۱۰» به کارگردانی سیاوش سرمدی و مشاور کارگردانی علیرضا داوودنژاد روایتی ازبخشی از زندگی شهید تیمسار ستاری است. این فیلم سال گذشته تولید شد اما برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نشد و به جشنواره سی وهشتم نرسید.

این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری می‌پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌کند...».
این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید  اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخشهای ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.
محسن قصابیان، لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی نسب، سید جواد هاشمی، قاسم زارع، از جمله بازیگران فیلم منصور هستند.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان و تدوینگر : سیاوش سرمدی، تهیه‌کننده: جلیل شعبانی، مجری طرح: مهدی مطهر، مدیر تولید: وحید معدنی، مشاور کارگردان: علیرضا داوودنژاد، مدیر برنامه‌ریزی: عادل معصومیان، دستیار اول کارگردان: سیدعلی هاشمی، بازی‌گردان: کیومرث مرادی، مدیر فیملبرداری: مجید گرجیان، مدیر صدابرداری: بهمن اردلان، موسیقی: علیرضا کهن‌دیری، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: مجید لیلاجی، طراح گریم: شهرام خلج، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمد برادران، منشی صحنه: فرحناز خسروآبادی، عکاس: حبیب مجیدی،   مدیر روابط عمومی : علی زادمهر، ساخت فیلم پشت‌صحنه: محمود نجفی، دستیار تولید: محمداسماعیل کلبی‌آبادی، مدیر تدارکات: میلاد مولازاده. تولید شده در استودیو بادبان، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج.

 

**«روزی روزگاری در آبادان» و پس زمینه ای از جنگ

اولین فیلم بلند حمیدرضا آذرنگ با موضوعی جذاب با پس زمینه دفاع مقدس آماده شده است . ماجرای خانواده ای که مجبورند در موقعیتی محبوس شوند زیرا بمبی به جامانده از جنگ مانع زندگی عادی آنها می شود.

در این فیلم فاطمه معتمد آریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی، امیرحسین ابراهیمی در این فیلم نقش آفرینی دارند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در آبادان، سال ۱۳۸۱ خانواده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند، اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری اش به مواد مخدر است کشمکشی میان آن‌ها در می‌گیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آن‌ها را غافلگیر می‌کند و ...

عوامل فیلم «روزی روزگاری در آبادان» عبارتند از: کارگردان: حمیدرضا آذرنگ، تهیه کنندگان: عبدالله اسکندری، علی اوجی، فیلمنامه نویس: حمیدرضا آذرنگ، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، چهره پرداز: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: سهیل دانش اشراقی، تدوین: سپیده عبدالوهاب، مجری طرح: محمدرضا منصوری، صدابردار: بابک بنی اردلان، صداگذار: بهمن بنی اردلان، موسیقی: حسام ناصری، جلوه‌های ویژه میدانی: علیرضا موسوی، جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی، منشی صحنه: ساناز هرندی، برنامه ریز: حمید شوریده، دستیار اول کارگردان: مجید آذرنگ، عکاس: سارا ایوانی، پشت صحنه: مهتا محدث، امور اداری: ساره زرآبادی و روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی. محصول فیلم مارکت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول