اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

طباطبایی نژاد: 70 سینما در 30 استان فیلم های جشنواره را نمایش می دهند

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: امسال تلاش کرده ایم که فیلم های جشنواره را در 70 سینما در 30 استان و 5 منطقه آزاد به نمایش درآوریم.

طباطبایی نژاد: 70 سینما در 30  استان فیلم های جشنواره را نمایش می دهند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، دومین نشست خبری مجازی دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

«مسعود نجفی» در ابتدای نشست اعلام کرد که این سالن قرار است میزبان نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره امسال با حضور حداقلی اهالی رسانه باشد و این سالن با چیدمانی مخصوص این کار طراحی شده است.

«سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در ابتدای این نشست با سلام به مخاطبان جشنواره، فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که ایام پیش‌رو که با جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، مقبول و مطلوب اهالی سینما باشد.

او در ادامه به طراحی اولیه جشنواره سی و نهم اشاره کرد و گفت خوشبختانه با حرکت کاهشی ابتلا به کرونا در کشور، به گزینه نمایش مردمی جشنواره رسیدیم و جشنواره در 70 سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها برای مردم اکران خواهد شد ضمن آن که امسال همه علاقه‌مندان به سینما در تمام استان‌ها می‌توانند همه آثار جشنواره را ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. ما همه تلاش را به خرج دادیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط را پیش رو داشته باشیم.

در بخش پرسش و پاسخ رسانه‌ها، دبیر جشنواره درباره راه یابی تعداد پایین آثار به جشنواره و دو روز نمایش تکراری گفت: از ابتدا گفته شده بود که فیلم‌ها برای سیمرغ داوری می‌شوند و نه نمایش. طبق زمان‌بندی جشنواره را قرار شد در هشت روز برگزار کنیم و روز بیستم و بیست‌ویکم را به نمایش نامزدهای بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص دهیم. تعداد آثار به گونه‌ای نبود که هر ده روز برنامه پر شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز فروش اینترنتی بلیت مردمی در سمفا آیا سازو کارهای لازم برای فروش پرقدرت و بدون اختلال در صورت استقبال صورت گرفته است و تجربه انحصارشکنی در این عرصه را چطور می‌بینید؟، توضیح داد: در مجموعه «سمفا» دوستان ما تمهیدات لازم را با همکاری سامانه‌های فروش انجام داده‌اند و مشکلی هم در این خصوص نداشتیم. فروش از دیروز برای کارت‌های مهمان آغاز شده است. شرایط لازم و آن چه که باید به لحاظ فنی تمهید می‌کردیم انجام شده و دوستان در «سمفا» و سامانه‌های فروش مرتبط باهم فعالیت اجرایی را پیش می‌برند و انشالله جشنواره در این بخش بدون کم‌ترین آسیب پیش خواهد رفت.

طباطبایی نژاد درباره اینکه با توجه به اینکه امسال پیش فروش برای سری بلیت‌ها نبوده و گیشه‌ای هم وجود نداشت،  آرای مردمی به چه شکل خواهد بود؟، توضیح داد: رای‌گیری برای کسانی که بلیت می‌خرند اتفاق می‌افتد. بعد از نمایش فیلم کدی برای تماشاگر ارسال می‌شود که افراد می‌توانند از طریق آن به فیلم‌ها رای بدهند. سامانه «سمفا» رای‌ها را جمع می‌کند و  درنهایت آرا توسط دبیرخانه در اختیار دبیر جشنواره قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تعداد آثار نهایی داوری کاهش یافته است، چرا فرصتی برای نمایش فیلم‌هایی که در سلیقه داوران نبودند، نمی‌دهید، اگر سانس جشنواره را از 12 آغاز می‌کردید فرصتی هم برای نمایش دیگر آثار فراهم می‌شد؟، تصریح کرد: اگر تعدادی از آثار را خارج از مسابقه را به نمایش می‌گذاشتیم که بحث‌های جدی هم در این خصوص انجام شد و پیشنهاد صاحبان آثار هم بود اما  باید اکران را از صبح شروع می‌کردیم زیرا در این صورت شروع اکران از بعد از ظهر امکان‌پذیر نبود. سانس صبح گرفتاری‌های خودش را داشت و باید زمان استراحت و ناهار را هم در نظر می‌گرفتیم که از نظر پروتکلی امکان‌پذیر نبود. انتخاب آثار جامانده هم سخت بود و هر تعدادی که انتخاب می‌کردیم صاحبان دیگر آثار ناراحت می‌شدند. فعلا راهکاری برای نمایش آثار بیرون مانده از بخش مسابقه جشنواره نداریم.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره اینکه برگزاری جشنواره برای سه سطح و شرایط اقتصادی نامطلوب سینماداران و عدم استقبال مردم از فیلم‌های متقاضی اکران آیا امکان اکران فیلم‌ها در تمام سالن‌ها نبود؟، نیز گفت: سالن‌های زیادی در فضای جشنواره حضور دارند و در استان‌ها همینطور تعداد نمایش متعدد است و در تهران هم حدود نود نمایش داریم و بیش از این منطقی نیست. البته ظرفیت‌ها 30 درصد است اما بازهم اعتراض هست. بالاخره نمی‌شود جشنواره را فقط به «اکران» تبدیل کنیم، اتفاق درستی نیست.

وی راجع به این که آیا هرکسی که امسال در جشنواره فیلم ندارد، کارشناس فیلم محسوب می‌شود؟ چگونه به این ترکیب عجیب در داوری در بخش مستند و فیلم رسیدید؟ این همه کارشناس واقعی و جامع‌نگر در سینمای ایران وجود دارد، این ترکیب عجیب در حوزه داستانی و مستند که یکی مهندس عمران است و گاهی مستند می‌سازد چطور انتخاب شدند؟ کسانی که در بخش داوری داستانی هستند لزوما نمی‌توانند داور باشند، کارشناس فیلم بودن با هنرمند بودن تفاوت دارد، توضیح داد: در بخش داوری فیلم‌های مستند چهره‌هایی مانند محمد علی فارسی حضور دارند که  از پیشکسوتان هست که در بسیاری از جشنواره‌ها جوایز متعدد کسب کرده‌ و سابقه او نیاز به معرفی ندارد، سام کلانتری و محمد کارت هم سیمرغ گرفته‌اند. این روال مرسومی در جشنواره‌های دنیا است که کسانی که سیمرغ گرفته سال قبل هستند، دعوت شوند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: سعید پوراسماعیلی نیز پیشکسوت و معلم حوزه فیلم کوتاه  است و امیرتوده‌روستا نیز یکی از موفق‌ترین چهره‌های این حوزه در دو دهه اخیر سینمای کوتاه است. آقای کارت هم در فیلم کوتاه جوایز متعدد کسب کرده و در بخش مستند هم جوایز متعددی گرفته و از پرافتخارترین‌ها بوده است. در مجموع ترکیبی کامل و بسیار موفقی داشتیم. در هیات داوری داستانی، ترکیبی جوان، همدل و کوشا در کنار جشنواره قرار گرفتند شاید اگر جشنواره ترکیب دیگری بود این تعداد فیلم (57 فیلم) با این دقت امکان نداشت داوری شوند و شهادت می‌دهم که مجموع داوران ما که ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان بودند؛ سید جمال‌ ساداتیان هم از پیشکسوتان ما در  میان تهیه‌کننده‌ها است و مرتضی پور صمدی که از بهترین‌های حوزه فیلمبرداری است، کارشان را به شایستگی انجام دادند.البته به همه دوستان حق می‌دهم که فکر کنند  امکان حضور ترکیب دیگری هم بود اما نتیجه الان بسیار قابل دفاع است.

مسعود نجفی در ادامه اضافه کرد: ساعت 14 اولین فیلم اکران خواهد شد و بعد از خروج از سالن، ضدعفونی صورت می‌گیرد و اولین نشست ساعت 16 خواهد بود. منتقدانی که در نشست‌ها حضور دارند سابقه اجرا در تلویزیون دارند و شامل روز اول حمیدرضا مدقق، روز دوم محمدرضا مقدسیان، روز سوم محمود گبرلو، روز چهارم علیرضا غفاری، روز پنجم محمدرضا مقدسیان، روز ششم حمید مدقق، روز هفتم علیرضا غفاری و روز آخر محمود گبرلو می‌شوند. نشست آخر هم ساعت 19 خواهد بود تا خروج دوستان رسانه‌ای قبل از ساعت 20 میسر باشد.

طباطبایی نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله مشکل شرعی دارد، آیا امکان دارد همان‌طور که ما کنسرت ویژه بانوان داریم، اکران ویژه بانوان برای این فیلم داشته باشیم و در جشنواره حداقل یک نمایش برای اهالی رسانه وجود داشته باشد؟، عنوان داشت: این در حوزه تصمیمات  جشنواره فجر نیست و  اداره نظارت و سازمان سینمایی باید این تصمیم را بگیرند و اگر امکان نمایش فیلم به هرشکلی (خارج از مسابقه، سانس ویژه) فراهم شود ما از تصمیمات استقبال می‌کنیم اما شرطش این است که معاونت نظارت امکان و مجوز نمایش را به ما بدهد. اینکه خانم‌ها فیلم را ببینند از مواردی است که مجموعه معاونت نظارت تصمیم می‌گیرد و در حوزه اختیارات من نیست.

وی همچنین درباره کیفیت فیلم های اول نیز توضیح داد: خوشبختانه امسال نزدیک به نیمی از آثار حاضر در سودای سیمرغ فیلم اولی هستند البته فیلم اولی بودن به معنی این نیست که این‌ها تازه‌واردان سینما هستند بلکه بعضی از آن‌ها چهره‌های قدیمی هستند. حمیدرضا آذرنگ فیلم اول خود را ساخته است اما  سالیان بسیار در حوزه تئاتر و سینما در مقام بازیگر فعال بوده‌. فیلمسازان جوان و خلاقی هم به جمع سینمای ایران اضافه خواهند شد و این اتفاق برای اولین بار است که هفت فیلمساز اولی در سودای سیمرغ و در همه بخش‌ها رقابت می‎کنند. کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است و سالی موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود.
16 فیلم حاضر در سودای سیمرغ از قابلیت‌های بسیاری برخوردارند و میانگین کیفیتشان هم بالا است. امیدوارم امسال سالی باشد که مخاطبان از تماشای آثار راضی باشند. فکر می‌کنم انتخاب‌ها درست بوده است. در سال‌های گذشته ممکن بود چهار یا پنج فیلم با کیفیت پایین‌تر در سبد اکران باشند اما امسال فیلم‌ها با دلیل محکم به جمع آثار پیوستندو فیلم‌های درست و ارزشمندی برای تمایش حاضر هستند که حداقل در یک بخش کاندید شده‌اند و فکر می‌کنم مجموعه قابل دفاعی کنار هم چیده شده است.

وی درباره اینکه در مورد بودجه جشنواره توضیح دهید. آیا کوچک شدن جشنواره در ابعاد مخاطبان و انتخاب به کم شدن بودجه کمک کرده است؟ در مورد حامیان این دوره توضیح دهید، تصریح کرد: حامی مالی جشنواره با نیمی از حضور نسبت به سال قبل «شهرداری تهران» است و حامی دیگری نداریم. در سال گذشته هزینه‌ها دو سه برابر افزایش قیمت داشته است اما تلاش می‌کنیم که جشنواره را با کمترین هزینه برگزار کنیم. بخشی از هزینه ناگریز هستند، فیلم‌ها در استان‌ها به نمایش در می‌آیند و برای هر فیلم باید 80 میلیون بپردازیم و در مجموع برای  16 فیلم یک میلیارد هزینه پرداخت به تهیه‌کنندگان می‌شود و برای جوایز هم یک میلیارد و اندی صرف شده است. برخی هزینه‌ها ثابت هستند و در مجموع تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه جشنواره را به سرانجام برسانیم. جشنواره در سه سطح برگزار می‌شود و ممکن است کمی هزینه‌ها افزایش یابد که  بعد از جشنواره در مدت دو یا سه هفته مجموع هزینه‌های این رویداد را منتشر خواهیم کرد.

وی همچنین راجع به اینکه در خصوص پروتکل‌ها و جزئیات اجرایی و حفظ سلامت مخاطبان در سینمای رسانه و منتقدان توضیح دهید و چرا فیلم‌های کوتاه و مستند امکان اکران نداشتند؟ فیلم‌های کوتاه اکران آنلاین و سینمایی نداشتند آیا امکان نمایش آن‌ها در سینما رسانه با توجه به کم بودن سانس نمایش فیلم‌ها میسر نبود؟، گفت: همه دوستان از پروتکل‌ها مطلع هستند و ما هم  پروتکل‌ها را برای سینماها اعلام کرده‌ایم. ظریب 30 درصد اشغال یکی از موضوعات است و بحث تب‌سنجی، فاصله‌گذاری، الزام استفاده از ماسک در فضای عمومی و استفاده از ضریب 30 درصدی سالن،  تهویه و امکان جا به جایی هوا بحث‌هایی هست که آن را رعایت می‌کنیم. در برج میلاد صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و فضا را به گونه‌ای فراهم کردیم که مبلمان‌ها با فاصله قرار داده شوند. 
ما می‌خواستیم آثار مستند و کوتاه را اکران کنیم، اگر می‌خواستیم همه آثار را اکران کنیم باید روز بیست‌و دوم را هم دراختیار اکران می‌گذاشتیم اما سالن را برای اختتامیه نیاز داشتیم و تمام فیلم‌های مستند یک یا دو ماه پیش در پلتفرم‌ها به نمایش درآمده و اکران شده‌اند و بازدیدی چهل هزارتایی خورده‌اند و بیشتر از اکران جشنواره که چهارصد مخاطب دارد دیده شده‌اند؛ در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز آثار کوتاه یک هفته پیش اکران شده‌اند اما آثار سودای سیمرغ در جشنواره برای اولین‌بار اکران می‌شوند و طبیعی بود که اکران این دو بخش از دستورکار ما خارج شود. ضمن این که از میزان استقبال از این آثار هم مطمئن نبودیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: من با بسیاری از تهیه‌کنندگان گفت‌وگو کردم و می‌دانستم که اکران آنلاین را نمی‌پذیرند زیرا احتمال سرقت آثار در اکران  آنلاین وجود دارد. من به عنوان کسی که دبیر کل ستاد صیانت از آثار بودم و شرایط نمایش در فضای مجازی را می‌دانم، هیچ گاه این را نمی‌پذیرفتم که آثار آنلاین اکران شوند. چراکه ما هنوز نظام صیانت از آثار  و کد کنترلی که پرهزینه است  را نداریم و این آثار سرمایه های ملی کشور هستند و نمی توانستیم اجازه دهیم که در معرض سرقت قرار بگیرند . البته امکاناتی آمده که می‌توان فیلم را با عینک مخصوص و در فضای  پلت‌فرم‌های ویژه دید اما این در کشور ما رایج نیست. پلت‌فرم‌های بزرگ دنیا هم به مجرد اینکه فیلم را بارگزاری می‌کنند، آثار از آن‌ها سرقت می‌شود. این کار ریسک بالایی داشت و ما و تهیه‌کنندگان  حاضر نبودیم این ریسک را بپذیریم.  از ابتدا ما می دانستیم که در حوزه فیلم های سینمایی امکان اکران آنلاین وجود ندارد. در حوزه کوتاه هم بسیاری از تهیه‌کنندگان فیلم خود را به فضای آنلاین نفرستادند. البته تمایل به سرقت در فیلم‌های مستند و کوتاه به اندازه داستانی نیست. فیلم‌های داستانی زود سرقت می‌شوند و در فضای مجازی  و شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرند.

وی درباره اینکه امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی اتفاقاتی در جشنواره فیلم فجر رخ داد و روند برگزاری تغییر کرد و بدعت‌گذاری‌هایی انجام شد که منجر به حیرت شد. بسیاری از فیلمسازانی که آثارشان اسما در جشنواره حضور دارد اما نمایشی ندارند، انتقاد کرده‌اند که شاهد این اتفاق در هیچ جشنواره‌ای در دنیا نیستیم و خواهان این هستند که تمهیداتی اندیشیده شود که آثارشان برای منتقدان و اهالی رسانه به نمایش درآید. فکر می‌کنند فریب خورده‌اند و ناراحت هستند. 
طباطبایی‌نژاد گفت: باید بگویم که امکان نمایش تمام  57 فیلمی که در بخش مسابقه این دوره از جشنواره شرکت کردند، وجود ندارد اما علاقه‌مندان و منتقدان می‌توانند با تهیه کنندگان ارتباط بگیرند و به تماشای آثار در فضای دیگری بنشینند. این مسیری است که تهیه‌کنندگان باید انجام دهند و ارتباطی با جشنواره ندارد. ما از ابتدا اعلام کرده بودیم که جشنواره امسال همه فیلم‌ها را داوری می‌کند و اگر به سطحی برسند که نمایش داشته باشند  فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف «سودای سیمرغ» کاندیدا شدند را اکران خواهیم کرد. در ابتدا تصمیم بر این بود که هیچ فیلمی به نمایش درنیاید. به غیر از یک فیلم، 56 فیلم مورد قضاوت داوران قرار گرفته و ساعت‌ها درباره‌شان گفت و گو شده است. اما در نهایت تعداد آثاری که توسط داوران در بخش‌های مختلف کاندیدا شدند، بیش از این 16 اثر نبود و ما نمی‌توانستیم آثار بیشتری را اکران کنیم. بحث افزایش تعداد آثار صورت گرفت و بین داوران اختلاف نظر بود و این چالش به وجود آمد که اگر چند اثر را بیشتر از 16 اثری که درکاندیدا هستند اکران کنیم، تعداد آثار بیشتری با آن چهار فیلم افزوده شده هم سطح شده و لازم می‌شود که حدود ده فیلم بالا بیایند. سانس‌بندی در برج میلاد و ملت برای منتقدان و اهالی رسانه با اشکال مواجه می‌شد. ساعت 20 باید سالن‌ها تعطیل شوند زیرا امکان پذیرایی نیست و تجمع اتفاق می‌افتد. اگر سانس صبح را در نظر می‌گرفتیم اینکه منتقدان و اهالی رسانه روز قبل بروند و صبح روز بعد مجدد بیایند دشوار بود. ما نیز به دلیل الزام به رعایت پروتکل‌ها امکان اکران این تعداد از آثار را نداشتیم.  این فیلم‌ها بلند هستند و هر کدام دو ساعت زمان برای اکران نیاز دارند و از طرفی نشست رسانه‌ای هم باید باشد. اگر می‌شد جشنواره را به جای ده روز در یک ماه برگزار کنیم، شاید می‌شد همه فیلم ها را اکران کرد اما متاسفانه در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

نجفی در این میان توضیح داد: از ساعت 14 امروز بلیت‌فروشی از طریق سه سامانه ایران تیک، سینما تیکت و گیشه هفت آغاز شده است و تا این لحظه حدود شش هزار قطعه بلیت تا الان به فروش رفته است. در سالن سینماها پوشش ماسک برای مخاطبان الزامی خواهد بود. لازم به ذکر است که در گیشه سینماها هیچ بلیتی عرضه نخواهد شد.

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: هیچ فروش گیشه‌ای در کل کشور نخواهیم داشت و علاقه‌مندان تنها به صورت اینترنتی می‌تواند بلیت آثار مورد علاقه‌شان را خریداری کنند. کد بدون هیچ وقفه‌ای در لحظه ورود دریافت خواهند کرد و رای مردمی هم براساس کد انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه  آیا ممکن است که فیلم‌هایی که کاندیدای دریافت سیمرغ نشده و در جدول نمایش نیستند هم در سانس فوق‌العاده برای اهالی رسانه اکران شوند؟ ، گفت: دو نمایش در سانس‌های دو تا چهار پنج تا هفت در برج میلاد و پردیس ملت و سه نمایش در سینماهای مردمی خواهیم داشت. به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم امکان پذیرایی از مهمانان به دلیل امکان واگیر بیماری، امکان اضافه کردن تعداد بیشتری از آثار به این لیست وجود ندارد. اگر شرایط فراهم شود می‌توانیم تصمیم‌گیری مجدد کنیم. به دلیل محدودیت‌های تعداد جمعیت و زمان رفت و آمد این موضوع از نظر جشنواره منتفی است. آثاری که در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند این 16 اثر هستند.

وی درباره اینکه در مورد فیلم‌هایی که در این دوره هستند و به صف اکران اضافه می‌شوند و بیشتر آن‌ها هم متقاضی اکران عید نوروز هستند، توضیح دهید زیرا جشنواره مشکل اکران را بیشتر می‌کند. دبیر جشنواره گفت: به اعتقاد من «جشنواره فیلم فجر» مشکل اکران را بیشتر نمی‌کند، چراکه  اکنون یکی از معضلات اصلی شورای صنفی نمایش در زمان شیوع بیماری «کرونا» این است که سینمای ما اصلا فیلمی برای نمایش ندارد. من امیدوارم جشنواره رونق دوباره را به سینما باز گرداند تا تهیه‌کنندگان مایل شوند فیلم‌هایشان را برای اکران ارائه کنند. ضمن اینکه فضای اکران آنلاین هم فرصت گسترده‌ای برای فیلم‌هایی است که شانسی در اکران عمومی ندارند و جشنواره می تواند فضای اکران پررونقی را به وجود آورد به شرطی که شرایط کرونایی وضعیت مناسبی برای دعوت از علاقه‌مندان به سینما مهیا کند.

وی درباره اینکه دلیل اختلال در سایت اصلی بلیت‌فروشی جشنواره چیست؟ آیا مشکل از سمفا است؟، گفت: نداشتیم. ما سه سینما را در آخرین لحظات به ناوگان سینماها اضافه کردیم و سامانه های فروش با سینماهای جدید به دلیل ثبت کردن برنامه‌شان، اختلالی جزئی داشتند که خیلی زود رفع شد و الان هیچ مشکلی در سامانه وجود ندارد.

وی درباره اینکه  آرای مردمی امسال از طریق سمفا انجام می‌شود اما نقش خانه سینما در این میان چیست و آیا خانه سینما به طور کلی از آرای مردمی حذف شده است؟ با توجه به اینکه  وزارت بهداشت بر مطابقت کد بلیت با کد ملی تاکید کرده است، بلیت مهمان به چه صورتی خواهد بود؟، اظهارداشت: افراد بر اساس شماره تماس مراجعه می‌کنند و بلیت خود را از سامانه‌های اینترنتی خریداری می‌کنند. خانه سینما در جمع‌آوری آرای مردمی دخیل خواهد بود اما شیوه ثبت آرای مردمی همانند پارسال نیست که آن را به خانه سینما واگذار کنیم و به دلیل آنلاین شدن تغییراتی در ساختار آن وجود دارد، چراکه در این دوره و به صورت الکترونیکی ثبت آرا اتفاق می‌افتد. مجموع کدهای فروخته شده و شماره‌های تماس ثبت خواهند شد و با پیگیری دیجیتالی این مهم انجام می شود و امکان ردیابی تمام آرا وجود دارد. راستی آزمایی آن هم بسیار آسان است اما با دوستانمان در خانه سینما هم مرتبط هستیم و می‌توانند بر این روند نظارت کنند.

دبیر جشنواره درباره حذف انتخاب آثار نیز عنوان داشت: ما در ابتدا که جشنواره را شروع کردیم گمان می‌کردیم آثارمان بر اساس آماری که سازمان سینمایی به ما داد چیزی در حدود 40 تا 5 اثر باشد، ضمن این که مطمئن هم نبودیم که جشنواره برگزار خواهد شد یا نه؛ پس تصمیم گرفتیم برای اینکه همه فیلم‌هایی که در شرایط سخت کرونایی تولید شده‌اند در همه بخش‌ها داوری شوند امسال استثنائا هیات انتخاب نداشته باشیم. هرچه جلو رفتیم تعداد فیلم‌ها افزایش یافت اما این افزایش مانند سال گذشته نبود. سال گذشته 85 فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت در حالی که امسال 56 فیلم مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مسیر شرایط نمایش و اکران آثار هم فراهم شد. زمان کافی برای بازبینی آثار توسط هیات انتخاب میسر نبود و به همین جهت از دوستان داور خواهش کردیم که هر دو مسئولیت انتخاب و داوری را بر عهده بگیرند. البته انتخابشان نه تنها در جهت اکران و بلکه در جهت کاندیدا شدن اثر در بخش‌های مختلف برای کسب «سیمرغ» باشد. این کار بسیار دشوار بود به زحمت افتادند و من به عنوان یک همراه از نتیجه کارشان راضی هستم البته اظهار تاسف می‌کنم برای فیلم‌های خوبی که جا ماندند. شاید امکان حضور فیلم‌های بیشتر بود اما در نهایت  بحث سلیقه نیز وجود دارد و برخی هم می‌توانند بگویند که بعضی از این 16 اثر شایسته حضور نیستند و این به سلیقه مرتبط است. در مجموع انتخاب داوران قابل دفاع است.

در ادامه طباطبایی‌نژاد در توضیحاتی تکمیلی درخصوص بلیت مهمان عنوان کرد: تعدادی بلیت مهمان داریم که شامل مهمانانی که از انجمن تهیه‌کنندگان می‌آیند و دوستان در «سازمان سینمایی»می‌شود. مجموعه‌ای هم که خارج از بلیت مردمی به جشنواره دعوت می‌شوند هم مانند بلیت مردمی کدی دریافت می‌کنند که طبق آن کد باید در سامانه فروش بلیت خود را خریداری کنند و تفاوتش  با بلیت‌های مردمی تنها در این است که این مهمانان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و با همان کد می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. مهمانان خارج از ظرفیت در نظر گرفته شده برای سینماها نیستند.

نجفی در ادامه گفت: سعی کردیم از ابتدا هر نشستی که امکان آن فراهم بود را به صورت برخط برگزار کنیم تا اهالی رسانه حضور کمتری داشته باشند. از فردا نشست‌های آثار به صورت کامل، «لایو» پخش خواهد شد و خبرنگاران در پردیس سینمایی «ملت» می‌توانند به صورت آنلاین سوالاتشان را مطرح کنند، دوستانی هم که کارت «برج میلاد» را دارند که در سالن حاضر خواهند بود.

وی در پاسخ به اینکه در خصوص مخالفت اعضای شورای شهر در خصوص حمایت مالی شهرداری از جشنواره توضیح دهید. گفت: «شهرداری» حامی مالی در جشنواره سی و نهم است. گویا  یکی از دوستان برایشان  این قضیه پیش آمده که مسائل فرهنگی نباید اولویت شهرداری باشد اما نکته روایی نیست و شهرداری با اقتدار حامی ما است.

وی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه در جشنواره تئاتر فجر از همه گروه‌های نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره و خبرنگاران تست کرونا گرفته شد. شما برنامه‌ای دارید که آزمایش تست کرونا بگیرید؟
دبیر جشنواره گفت: کار خوبی انجام شده و امیدوارم ما هم بتوانیم این کار را انجام دهیم. البته ما با مدیریت اورژانس برای حضور در برج میلاد و پردیس سینمایی ملت هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود اما این هم پیشنهاد خوبی است. 
مسعود نجفی نیز در پایان گفت: از فردا جشنواره آغاز می‌شود و امیدوارم در این شرایط خاص دوره خوبی داشته باشیم که یکی از بهترین دوره‌های فجر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول