اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جریان سخت زندگی در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک ابیوردی/بازدید شهردار از محله،پس از پیگیری خبرنگار فارس

محله ابیوردی شیراز یکی از مناطقی است که علی‌رغم قرار گرفتن در شمال شهر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. حضور میدانی خبرنگاران فارس در این منطقه خوش‌یمن بود و یک روز پس از حضور آنان، شهردار شیراز در محله حضور یافت و ضمن صحبت با اهالی، قول مساعدت برای حل مشکلات منطقه را به آنها داد.

جریان سخت زندگی در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک ابیوردی/بازدید شهردار از محله،پس از پیگیری خبرنگار فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در ادامه گزارش های میدانی خبرگزاری فارس از مناطق مختلف شهر شیراز، این بار به سراغ محله قدیمی ابیوردی رفتیم تا مشکلات و محدودیت های این منطقه را از نزدیک مشاهده و بررسی کنیم.

محله ابیوردی واقع در منطقه یک شهرداری شیراز، جزء مناطق شمالی شهر به حساب می آید که با جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر، ۴۰ شهید گلگون کفن را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

ابیوردی در حالی که فاصله بسیاری کمی از بلوار بزرگ چمران دارد، اما با چندین معضل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، معضلاتی که با اهتمام شهرداری می تواند به سادگی رفع و رجوع شود.

عبور و مرور و دسترسی مشکل به خانه‌های ابیوردی

در این منطقه جز سه ورودی، سایر ورودی‌ها کم‌عرض بوده به نحوی که در بسیاری از آنها امکان عبور و مرور خودروهای سواری وجود ندارد و تنها شاهد حرکت موتورسیکلت در آن بودیم.

به گفته ساکنین محل به دلیل باریک بودن مسیر، امکان حضور آمبولانس در محله وجود ندارد و تاکنون چندین نفر به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان، جان خود را از دست داده اند.

خطر دیگری که این مناطق و منازل را تهدید می کند، آتش سوزی است که به علت مسیرهای نامناسب در صورت وقوع، غالب خانه های مردم به خاکستر تبدیل خواهد شد، خانه هایی که بسیاری از آنها دارای بافت قدیمی بوده و سقفشان از تیر چوبی ساخته شده است.

به دلیل همین تنگی مسیر مواصلاتی به محله، امکان حضور ماشین های پسماند نیز در ابیوردی وجود ندارد و تنها چندین مامور پاکبان به ایفای وظیفه در محله می پردازند که باتوجه به شیب کوچه ها، سختی کار آنها نیز دوچندان می شود.

مسیر دسترسی به کوچه ها و منازل محله ابیوردی مانع از حضور اتوبوس های خط واحد در منطقه شده و اتوبوس ها تنها تا فلکه اول منطقه می ایند و مردم جهت استفاده از اتوبوس باید مسیر زیادی را پیاده بپیمایند.

محمد روشن در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: بنده در کوی شهید جمشیدی زندگی می کنم و به دلیل مسیر بسیار بدی که دارد، هر روز برای رفتن به شهر باید با این پای درد و پیری، مسیر زیادی را پیاده راه بروم که برایم سخت و دشوار است اما چاره چیست؟

کوی شهید جمشیدی از مناطق اصلی محله ابیوردی بوده که در صورت تملک دو سه واحد مسکونی قدیمی، شهرداری به راحتی می تواند راه را یاز کزده و مسیر دسترسی را آزاد کند که در این صورت هیچکدام از وسایل نقلیه امدادی، نجاتی و عمومی منعی برای تردد در قسمت های بالایی منطقه نخواهند داشت.

از دیگر مشکلات مهم منطقه ابیوردی کمبود و یا شاید بتوان گفت، نبود فضای سبز شهری می باشد، محیطی که پیر و جوان بتوانند با حضور در آن اوقات خوشی را سپری نمایند.

طبق بررسی های میدانی صورت گرفته، تنها فضایی که با عنوان فضای سبز در ابیوردی وجود دارد، فضای میان دو سه میدان ورودی است که در هر کدام تعدادی درخت کاشته شده که چندین اصله از آنها خشک شده اند.

یکی از افراد مسنی که در میدان نشسته بود، با شنیدن نام خبرنگار، از جا برخاسته و به سمت ما آمد تا سفره دلش را بازکند. مشتی حسن در خصوص درختان کاشته شده در میدان اصلی ابیوردی گفت: شهرداری منطقه درختان را کاشته اما پنج روز بعد آن ها را آبیاری کرد، در صورتیکه درخت بلافاصله پس از کشت نیاز  به آبیاری دارد.

وی ادامه داد: هیچگونه رسیدگی به این درختان نمی شود و من از مغازه های اطراف آب برداشته و تعدادی از درختان را آبیاری می کنم و ای کاش شهرداری قدری به زیباسازی منطقه اهمیت می داد و برای مثال با کاشت تعدادی گل، سبب بالا رفتن روحیه همه مردم می شد.

قابل ذکر است که تعدادی از درختان آنجا خشک شده و مابقی درختان نیز از شدت تشنگی و کمبود آب، زرد شده بودند.

تعدادی از بانوان و جوانان محله نیز خواهان احداث پارک، پیاده راه و مسیر دوچرخه سواری بودند تا بتوانند اوقات فراغت خود را به نحو مطلوبی بگذرانند.

به طور معمول از حقوق اولیه هر شهروندی است که از فضای سبز شهری بهره مند شود و طبق قانون نیز شهرداری موظف است بخشی از عوارض گرفته شده را صرف حفظ و گسترش فضای سبز در مناطق مختلف شهری نماید.

به دلیل قرارگرفتن محله ابیوردی در دامنه کوه، منطقه دارای شیب زیادی است در مواقع بارندگی بسیاری از خانه هایی که در پایین دست هستند، دچار آبگرفتگی می شوند.

همچنین طبق مشاهدات میدانی، بخشی از آبهای سطحی محلات مجاور نیز با جوی آب به محله ابیوردی ریخته می شود که نیازمند فکری اساسی از سوی شهرداری برای حل این مشکل مردم است.

هرگاه سخن از بافت فرسوده به میان می آید، همه به ناگاه به یاد محله سنگ سیاه می افتیم اما بسیاری از خانه های محله ابیوردی، قدیمی تر بوده و به دلیل مسیر نامناسب امکان تعمیر و بهسازی آنها وجود ندارد لذا با توجه به محل قرار گرفتن منطقه در قلب بلوار چمران، اما قیمت زمین و مسکن بسیار پایین است و به قیمتی کم می توان منزلی را رهن و اجاره کرد.

به دلیل قدیمی و تیرچوبی بودن بسیاری از خانه ها، درصورت وقوع زلزله بسیاری از خانه های ابیوردی ویران خواهند شد و تلفات زیادی به بار خواهد آورد.

از همین روی، در منطقه شاهد حضور بسیاری از اتباع بیگانه هستیم که برخی از آن‌ها شناسنامه و هویتی نیز ندارد.

به گفته تعدادی از اهالی محل، درپی حضور اتباع بیگانه آمار جرم و جنایت و آسیب های اجتماعی در ابیوردی نیز افزایش یافته است.

حضور شهردار شیراز یک روز پس از حضور خبرنگاران فارس

در هفته‌های گذشته و پس از چندین گزارش انتقادی از وضعیت شهرک آرین، شهردار شیراز در منطقه حضور یافت و از نزدیک ضمن دیدن مشکلات، به حرف‌های مردم نیز گوش سپرد و در ادامه دستوراتی را مبنی بر حل تعدادی از مشکلات اهالی شهرک آرین صادر کرد اما این بار کار به نوشتن گزارش هم نرسید و به فاصله یک روز پس از حضور خبرنگاران خبرگزاری فارس در منطقه ابیوردی، حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز برای بازدید از محله و حل مشکلات آن به منطقه آمد.

به گفته اهالی ابیوردی، شهردار شیراز قول مساعدت برای حل مشکلات منطقه نظیر راه، فضای سبز و آبهای سطحی را در اسرع وقت داد.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول