اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

1019 پروژه عمرانی در دهه فجر امسال در هرمزگان افتتاح می‌شود/ 60 درصد این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

استاندار هرمزگان گفت: در دهه فجر امسال 1019 پروژه با اعتبار 56 هزار و 751 میلیارد ریال و 219 میلیون یورو افتتاح خواهیم کرد. 60 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی است.

1019 پروژه عمرانی در دهه فجر امسال در هرمزگان افتتاح می‌شود/ 60 درصد این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون همتی بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری آنلاین بمناسبت دهه فجر اظهار کرد: در ابتدا جا دارد از تلاش تمامی رسانه‌های استان بخصوص در ایام درگیری با بیماری کرونا و اطلاع‌رسانی در این حوزه و آگاهی بخشی و نهادینه سازی رفتار مردم تشکر و قدردانی می‌کنم. باور دارم که اهالی رسانه در استان با کمترین امکانات و بدون چشمداشت در این استان مشغول خدمت هستند و فداکاری و ایثار شما برای جامعه هرگز فراموش نخواهد شد.

برگزیده‌ای از اظهارات وی در ادامه می‌آید:

در دهه فجر امسال 1019 پروژه با اعتبار 56 هزار و 751 میلیارد ریال و 219 میلیون یورو افتتاح خواهیم کرد. 60 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی است. در بخش مسکن و عمران شهری 318 پروژه، نوسازی مدارس با 120 پروژه، حمل و نقل 105 پروژه، کشاورزی و منابع طبیعی 146 پروژه، انرژی 85، بهداشت و درمان 63 پروژه، صنعت و معدن 39 پروژه و ...  قابل افتتاح داریم که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

در بندرعباس 202 پروژه در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد. در منطقه ویژه پارسیان با 171 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شاهد افتتاح اسکله این منطقه خواهیم بود.

**در حوزه کشاورزی از 1.8 میلیون تن تولید در سال 92 به 3.3 میلیون تن رسیده‌ایم که یک رشد خیلی خوبی بشمار می‌رود. این در حالی بود که زمین جدیدی نداشتیم بلکه با توسعه گلخانه‌ها و توسعه کشت‌های مکانیزه به این شرایط رسیده‌ایم.

** در حوزه آبزیان در سال‌های اخیر با یک همت بلند به 10 هزار هکتار تولید میگو در اراضی ساحلی رسیده‌ایم که 32 هزار تن میگو و محصول نهایی خواهد داشت. به سمت 50 هزار هکتار سطح زیر کشت می‌رویم که در افق خود می‌تواند سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

** در حوزه پرورش ماهی در دریا نیز در سال 92 هیچ زمینه‌ای نداشتیم اما اکنون به 6 هزار تن تولید رسیده‌ایم. تلاش ما این است که تعاونی‌های صیادی در این زمینه میدان‌دار باشند و از این طریق بتوانند کمبود ماهی در دریا را نیز جبران کنند و به شغل پرورش ماهی در قفس مشغول باشند تا فعالیتی پرثمرتر داشته باشند.

 

** در حوزه معادن، شدت بخشیدن به توسعه مطالعات و شناسایی ظرفیت‌های استان بود. ایمیدرو و سازمان زمین شناسی به خوبی پای کار آمدند و پهنه‌های امیدوارکننده جدید کشف شده و خوشبختانه استان در زمینه معادن هماتیت ظرفیت خوبی دارد که امروز بخش خصوصی مشتاق کار در این زمینه است. در فین دو واحد فعال داریم که یکی در حال بهره‌برداری است و 180 هزار تن در سال تولید دارد و بدنبال توسعه و ایجاد گندله‌سازی است و دیگری که در رضوان مستقر است و می‌تواند تا 15 اسفند یک واحد خود را وارد مدار کند. مادکوش نیز یک پهنه وسیع بزرگی را تحویل گرفته و مشغول فعالیت است و واحد چهارم نیز محدوده تنگه زاغ قرار دارد که کار در جریان است. یک واحد دیگر نیز در حاجی آباد تا پایان سال کلنگ خواهیم زد.

** این واحدهای جدید تولیدی یک رونق بزرگ اقتصادی در استان خلق خواهد کرد که اشتغال و آبادانی به دنبال خواهد داشت و آثار گوناگونی به جای می‌گذارد.

** در بخش راه، خوشبختانه توجهات خوبی به راه‌های بشاگرد شده است. در جبهه‌های مختلف در بشاگرد در حال جاده‌سازی، بازگشایی و ابنیه هستیم. کاری ممتاز در جریان است که در کوهشاه نیز نمونه آن را در دست انجام داریم. کلید محرومیت این دو منطقه با راه‌های مناسب گشوده می‌شود.

** در حوزه بهداشت و درمان نیز که شاهد بودید پروژه‌های زیادی را در یکی دو ساله اخیر انجام شده است. دو هزار تخت بیمارستانی در 4 سال اخیر کلید خورده است که در قالب توسعه بیمارستان‌ها و بخش‌های جدید بوده و بیمارستان‌های جدیدی را نیز شروع کرده‌ایم. بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس را تا پایان سال به یک شرایط خیلی خوبی خواهیم رساند تا مردم از آن بهره‌مند شوند. بیمارستان 260 تختخوابی نفت ستاره و بیمارستان کودکان را نیز در دست ساخت داریم. بیمارستان شریعتی را افتتاح کردیم. بیمارستان ارتش بزودی در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت تجهیز خواهد شد و در مدار استفاده قرار خواهد گرفت.

** در بخش درمان، کارهای انجام شده امروز با اعداد و ارقام گذشته قابل مقایسه نیست. همه این توفیقات در شرایط تحریم رخ داده است.

** در بخش آب شرب و کشاورزی، آبشیرین‌کن‌های صد و یک میلیون مترمکعبی به تدریج وارد مدار می‌شود. فاز به فاز وارد مدار می‌کنیم. 100 هزار متر مکعب دیگر تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و به همین نسبت وابستگی به سدهای شمیل و نیان را کم خواهیم کرد.

** آب سد استقلال میناب و آب شمیل و نیان را نیز که برای آب شرب بندرعباس آورده می‌شد را نیز آزاد خواهیم کرد تا به کشاورزی میناب و توسعه این منطقه اختصاص یابد. آب سد سرنی را نیز آماده کرده بودند که برای بندرعباس منتقل شود اما این برنامه را دگرگون کردیم و خیلی در این راه، وزارت نیرو مقاومت می‌کرد اما این فشار بر ساختار و جسم منطقه قابل تحمل نبود و ما به وزارت نیرو قبولاندیم تا این آبشیرین‌کن‌های بندرعباس به ثمر برسد

** برای تمامی شهرهای ساحلی و مناطق مختلف استان در زمینه ایجاد منابع پایدار آبی برنامه‌ریزی داریم.

** آبشیرین‌کن‌های موجود در استان یک زیرساخت عظیم ملی بشمار می‌روند که نه تنها عطش هرمزگان را رفع می‌کنند بلکه برای کشور یک ظرفیت عظیم بشمار می‌رود. 

** اکنون متقاضیانی داریم که می‌خواهند پساب این آبشیرین‌کن‌ها را به مواد عالی تبدیل و مانع از رفتن به دریا شوند. 

** سد سدیج و گابریک و مروک و جاماش را نیز در دست مطالعات و احداث داریم. مدیران آینده و مردم استان باید در آینده بر ساخت این سدها تأکید و اصرار کنند تا رواناب‌هایمان به دریا نرود تا بتوان 20 تا 30 هزار هکتار از اراضی زیر کشت برد.

** در هرمزگان 300 هزار زمین قابل کشت داریم اما بدلیل نبود آب نیمی از آن معطل کمبود آب است. اگر بتوانیم آبهای سطحی را مهار و کشاورزی را توسعه دهیم، تولید غیرقابل باوری ایجاد می‌شود که برای کشور سرمایه است.

** 23 هزار هکتار باغات پیر و فرسوده را باید نو کنیم. این یک نیاز برای استان است.

** در حوزه آبخیزداری 8000 سازه در استان داریم. سالی 300 تا 400 سازه آبخیزداری بخصوص در بشاگرد داریم. این سازه‌ها هم از خاک حفاظت می‌کند و هم محیط زیست و آب را صیانت می‌کند و چاه‌های پایین دست را نیز تغذیه می‌کند. این یکی از آن کارهایی است که باید مدبرانه و عالمانه پیگیری و لحاظ شود.

** ما 900 مدرسه فرسوده در استان داریم که تا مهر سال آینده 250 مدرسه را خیران در حال کار دارند که به بهره‌برداری خواهد رسید. در بندرعباس و میناب بییشترین کمبود را داریم که باید مشارکت بیشتری را جذب و جلب کنیم.

** ما در استان مسکن مهری که مشکل حقوقی داشتند را در این 4 سال کامل کردیم و تا پایان امسال نیز 2 هزار واحد به بهره‌برداری می‌رسانیم که مابقی پرونده آنها در دستگاه قضایی است که مشکلاتی را دارند.

** در حوزه دولت الکترونیک و ارتباطات با سفر وزیر ارتباطات مشکلات استان در زمینه‌های مختلف جمع بندی شد و اکنون در بشاگرد کار بسیار بزرگی در دست اقدام است. در کوهشاه احمدی و قشم و دیگر محورهای استان نیز برای دسترسی به اینترنت همراه پرسرعت و برای دانش‌آموزان و مردم کارهای بزرگی در جریان است. تا 20 اسفند پروژه‌های بسیار مهمی آماده خواهد شد.

** ارتقای 59 سایت مخابراتی ماهواره‌ای، پوشش ارتباطی 16 روستا، اجرای 330 کیلومتر فیبر نوری، ارتقای 59 سایت ارتباطی مخابراتی در بشاگرد و احمدی در حال انجام است که سرمایه‌گذاری خوبی در حال انجام است.

** در شرق و غرب هرمزگان تحولات عظیمی در جریان است که با ایجاد گشایش‌های سیاسی، شاهد تحولات بزرگ‌تری خواهیم بود.

** در غرب بندرعباس نیز 2500 هکتار اراضی به منطقه ویژه و 2400 هکتار نیز به بندر شهید رجایی به عنوان اراضی پس‌کرانه افزوده‌ایم که افق‌های روشنی از توسعه را در پیش خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول