اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

آغاز طرح کتاب‌رسان در کتابخانه مرکزی همدان

طرح کتابرسان ویژه کتابخانه مرکزی همدان با حضور سرپرست فرمانداری همدان در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آغاز شد.

آغاز طرح کتاب‌رسان در کتابخانه مرکزی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان بعدازظهر امروز به ریاست محمدعلی محمدی، سرپرست فرمانداری همدان و با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل فرمانداری برگزار شد. در این جلسه طرح کتاب‌رسان ویژه اعضای کتابخانه مرکزی به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به اقشار مختلف آغاز و از پوستر آن رونمایی شد.

شورای فرهنگ عمومی شهرستان تشکیل می‌شود

سرپرست فرمانداری همدان در این جلسه با بیان اینکه انقلاب اسلامی رویدادی الهی بود که با وقوع آن فساد از منطقه خاورمیانه برچیده و نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون شهدا است، برپا شد گفت: نباید فراموش کنیم که مردم از جان و مال خود گذشتند تا شرایط امروز برای همه ما فراهم شود.

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه امروز نقش آفرینی فرهنگ بیش از  گذشته در عرصه‌های مختلف نمایان است تصریح کرد: امروز خلأ شورای فرهنگ عمومی در  شهر همدان کاملا مشخص است اگر چه شورای فرهنگ عمومی در سطح استان برگزار و مسائل کلان را مورد بحث قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی تمام مسائل جامعه را رصد می‌کند و در نهایت به نتیجه می‌رسد تأکید کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی هم بخشی از شورای فرهنگ عمومی است و اگر در این قالب حرکت کنیم به راهکارهایی خواهیم رسید که نیازی به منابع دولتی نداشته باشیم.

سرپرست فرمانداری همدان با تاکید بر اینکه فضای عمومی شهر جورقان به یک مجموعه فرهنگی مناسب نیاز دارد گفت: پروژه‌‎ای باید تعریف شود که اثربخشی لازم را داشته باشد و به خوبی امکان‌سنجی شود چراکه این شهر از جوانان با استعداد بسیار بالایی برخوردار است و باید در راه صحیح هدایت شوند.

وی درباره کتابخانه شهید مظاهری مریانج هم اظهار کرد: یک ناهماهنگی در این پروژه در ابتدای کار شکل گرفت و پس از آن هم به دلیل پاسخگو نبودن تخصیص‌ها کار عقب افتاد، در حال حاضر برای این پروژه ۲ میلیارد تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده و کمتر از دو ماه دیگر افتتاح خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه تیم رصد پروژه‌های عمرانی شهرستان در فرمانداری تشکیل شده است تصریح کرد: این تیم رصد در دو آیتم فیزیکی و اعتباری پروژه‌ها را رصد می‌کند که بر اساس گزارش‌ها موانع احتمالی برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های دهه فجر را در کتابخانه‌های عمومی با قوت باید به پیش برد گفت: در طرح کتاب‌رسان نیز افراد می‌توانند از منزل یا محل کار خود کتاب مورد نظر را سفارش و با پیک تحویل بگیرند.

سرپرست فرمانداری همدان اظهار کرد: ابتدا کتاب مورد نظر را در سایت سامان با مشخص کردن کتابخانه مرکزی جستجو و سپس از طریق پیامک، تلفن و یا پورتال اداره کل کتابخانه‌ها کتاب را سفارش و در منزل تحویل می‌گیرند.

آغاز اجرای طرح کتابرسان به صورت پایلوت در کتابخانه مرکزی همدان

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: در ایام بیماری کرونا کتابخانه‌های عمومی تعطیل نبودند و کتابداران در فضای مجازی فعالیت خود را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب از چهار کتابدار شهرستان همدان در سطح ملی تقدیر به عمل آمد افزود: پرویز اذکایی به عنوان خیر نمونه کشوری و سه کتابدار هم به عنوان کتابدار خلاق و کتابداران فعال عرصه فضای مجازی انتخاب شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه تحویل مدرک در کتابخانه‌های عمومی استان برای همه کاربران راه اندازی شده است تصریح کرد: در ابتدای این طرح همه کاربران می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۴۵۰۴۰ و مشخص کردند نام کتاب و کتابخانه در ایام تعطیلی کتابخانه‌ها، کتاب مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز طرح کتاب‌رسان در کتابخانه مرکزی برقرار شده که با پیک، کتاب‌ها به متقاضیان رسانده می‌شود و پس از اینکه این طرح به صورت آزمایشی در کتابخانه مرکزی همدان و بهشتی و علامه مجلسی شهرستان ملایر اجرا شد، به سایر شهرستان‌ها نیز تسری خواهد یافت.

زارعی با بیان اینکه امکان استفاده از پایگاه اطلاعاتی نورمگز هم برای اعضای کتابخانه‌ها فراهم است و می‌توانند از منازل خود از این امکان استفاده کنند یادآور شد: کارکردهای کتابخانه‌های عمومی صرفا امانت کتاب نیست، کتابخانه محل گردهمایی بزرگان و اقشار مختلف است و کارکردهای اجتماعی برای آن تعریف شده است.

انتهای پیام/89040/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول