اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آدیس‌آبابا، دولت مصر را به جنگ‌افروزی در شاخ آفریقا و اتیوپی متهم کرد

منبعی دیپلماتیک در وزارت خارجه اتیوپی گفت که دولت مصر به دنبال تنش در اتیوپی و منطقه شاخ آفریقاست.

آدیس‌آبابا، دولت مصر را به جنگ‌افروزی در شاخ آفریقا و اتیوپی متهم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منبعی دیپلماتیک در اتیوپی دولت مصر را به تلاش برای بی‌ثبات کردن امنیت در اتیوپی متهم کرد و گفت که قاهره این سیاست را در شاخ آفریقا دنبال می‌کند.

منبع مذکور که بر اساس آناتولی ترکیه، سمت بالایی در وزارت خارجه اتیوپی دارد، به این خبرگزاری گفته است: «مصر تلاش‌هایش را برای برهم زدن امنیت و ثبات در اتیوپی و منطقه متنشج شاخ آفریقا بیشتر کرده است».

این منبع که نخواسته است نامش فاش شود، دولت مصر را به اتخاذ سیاست‌های بلندمدت برای ثبات زدایی در منطقه و برهم زدن ثبات در اتیوپی از طریق «حمایت کامل از عناصر مخالف مسلح» متهم کرده است.

اتیوپی و مصر به همراه سودان بر سر مسئله ساخت سد النهضه بر سرشاخه‌ رود نیل طی دو سال اخیر به اختلاف رسیده‌اند. اتیوپی این سد بزرگ را برای تولید برق ساخته و پرکردن آن برای تولید برق مورد نظر با رعایت حقآبه مصر و سودان ۲۱ سال زمان می‌برد.

آدیس‌آبابا اصرار دارد که این سد در عرض سه سال پر شود که در صورت عملی شدن آن، نیمی از اراضی کشاورزی مصر خشک و تولیدات زراعی کاهش یافته و بیکاری بیشتر خواهد شد.

تاکنون چند دور مذاکرات برای تعیین تکلیف این سد بین سه کشور منتهی به توافقی که هر سه کشور را راضی کند، نشده است و مصر درباره تداوم سیاست‌های اتیوپی هشدار داده است.

تداوم این تنش‌ها و اختلافات، دو ماه‌های گذشته منجر به دو درگیری مرتبط با اتیوپی شود. درگیری‌ اول داخلی بود و منطقه خودمختار «تیگرای» واقع در شمال اتیوپی با دولت مرکزی درگیر شد که با ورود ارتش به مرکز این ایالت و کشته شدن صدها نفر به پایان رسید.

به فاصله چند ما از این درگیری‌ها، تنش مرزی بین سودان و اتیوپی بر سر مناطق مرزی مورد مناقشه و شبه‌نظامیان مستقر در این مناطق آغاز شد و تا مرز یک جنگ پیش رفت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول