اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

تدارک جشن روز مادر با مدیریت پدرانه/ چه‌طور بچه‌ها را در این روز مشارکت بدهیم؟

تبیین نقش مادر در اموراتی از زندگی که کودک تاثیر محسوس آن را نمی‌بیند، اهمیت نقش مادری و بودن او در خانه را در چشم کودک بالاتر می‌برد و باعث احترام بیشتر فرزندان به مادر می‌شود.

تدارک جشن روز مادر با مدیریت پدرانه/ چه‌طور بچه‌ها را در این روز مشارکت بدهیم؟

گروه خانواده: روز مادر از آنجایی که یک روز شاد و با حضور هدیه و شیرینی در خانه است برای بچه‌ها هم ذوق و شوق زیادی دارد. اما اگر حضور بچه‌ها در این جشن و شادی محدود به دادن  کادوی از قبل خریداری شده به مادر و مادربزرگ باشد، یعنی ما از اهمیت این روز و علت نامگذاری این روز چیزی به بچه‌ها نگفته‌ایم.

مشارکت کودک در چنین جشن‌هایی خیلی خوب است. اما این مشارکت باید درک و آگاهی کودک درباره چرایی جشن گرفتن یک روز به نام مادر و برای مادرها را هم در حد سن خودش بالا ببرد.

این راهنما توصیه‌های برای مشارکت بچه‌ها در جشن خانگی روز مادر دارد. مخاطب این راهنما بیشتر مردان هستند که قرار است روز مادر را برای همسران و مادران خود جشن بگیرند و در کنار آن فرزندانی تربیت کنند که بدانند چرا یک روز در سال به مقام تکریم مادران ایرانی اختصاص داده شده است.

 

روزشمار رسیدن به روز مادر

با توجه به شناختی که از صبر و حوصله فرزندان خود دارید از چند روز قبل از رسیدن روز مادر درباره آن با بچه‌ها صحبت کنید. به بچه‌ها بگویید این صحبتها باید بین خودمان بماند چون می‌خواهیم مادر و مادربزرگ را خوشحال کنیم.

این چند روز مانده به روز مادر فرصت خوبی است تا درباره علت نامگذاری این روز با بچه‌ها صحبت کنیم. بهتر است صحبت را اول از همه با مبنای نامگذاری این روز یعنی ولادت حضرت فاطمه(س) شروع کنیم و از خوبی‌های ایشان به عنوان یک زن کامل و مادر بگوییم. در ادامه از بچه‌ها بخواهید خصوصیات خوب مادر و مادربزرگ خود و آنچه درباره آنها دوست دارند را بازگو کنند.

زنانی که مادر ما هستند

مهم است که تصور کودکان از زنان اطراف خود فقط منحصر به ویژگی‌های مادرانه نباشد. به عنوان مثال اگر فرزند به پدرش گفت: « مامان را به این خاطر دوست دارم که همیشه برایم غذای خوشمزه می‌پزد» پدر باید تاکید کند « من هم غذاهای مادرت را دوست دارم اما مادرت به جز آشپز خوبی بودن، مدیر خوبی هم هست. خیلی از امورات زندگی را او مدیریت می‌کند و برای همین ما خیلی خوشبخت هستیم»

تبیین نقش مادر در اموراتی از زندگی که کودک تاثیر محسوس آن را نمی‌بیند، اهمیت نقش مادری و بودن او در خانه را در چشم کودک بالاتر می‌برد و باعث احترام بیشتر فرزندان به مادر می‌شود.

 

بخش جذاب هدیه دادن

هدیه دادن برای تشکر از زحمات مادرها یکی از بخش‌های جذاب و هیجان‌انگیز روز مادر است. مردان معمولا یکی از خواسته‌های همسران یا مادران خود را در این روز برای آنها کادو می‌گیرند. اما حتی اگر قرار است کادویی بگیرید که کودک نمی‌تواند نقش چندانی در تهیه آن داشته باشد بهتر است از همفکری و همراهی او در خرید استفاده کنید.

از کودک بپرسید به نظرت مادرت دوست دارد برای او چه چیزهایی را به عنوان هدیه تشکر از زحماتش بخریم؟ یک لیست تهیه کنید و با همفکری هم آن را تکمیل کنید. بعد از این لیست با دلایل خود کودک را برای انتخاب کادوی مناسب توجیه کنید. بهتر است فرآیند خرید هم با کمک کودک انجام بشود و حتی‌الامکان درباره رنگ کالا یا چیزهای دیگر از او نظرخواهی کنیم. یکی از نامناسب‌ترین کارها برای هدیه روز مادر، خرید یک هدیه بدون حضور کودک و تحویل دادن آن به کودک برای هدیه به مادرش هست.

اگر انجام موارد فوق با توجه به سن یا شناخت شما از کودکتان ممکن نبود، خرید یک هدیه ساده را با هم شروع کنید. مثلا بعد از خرید هدیه اصلی به کودک بگویید: « تو هم بیا و یک شاخه گل از طرف خودت برای مادر و مادربزرگ بخر». اگر کودک شما پول توجیبی می‌گیرد از او بخواهید بخشی از این هدیه را از پول توجیبی خود پرداخت کند تا حس مشارکت در هزینه خرید هم داشته باشد. یا از روزهای قبل از او بخواهید هزینه یک هدیه کوچک مثل یک شاخه گل را پس‌انداز کند.

هدیه کودکان حتما نباید خریدنی باشد. کودکان با درست کردن یک کاردستی یا کشیدن نقاشی هم می‌توانند هدیه روز مادر تهیه کنند. مهم این است که خودش در تهیه نقاشی و کاردستی سهم داشته باشد و علت هدیه دادن آن به مادر را هم بداند.

 

سور وسات جشن را آماده کنید

در این روزهای کرونایی جشن‌ها خانگی برگزار می‌شود. به همین خاطر تهیه سوروسات آن هم راحت‌تر و البته خودمانی‌تر است. اگر بچه‌های بزرگ در خانه دارید، پدر می‌تواند برای مدتی مادر را از خانه بیرون ببرد تا بچه‌ها با سلیقه خودشان خانه را تزئین کنند.

پختن کیک خانگی حتی اگر چندان هم خوب از آب درنیاید، گزینه خوبی برای مشارکت دادن بچه‌ها در جشن روز مادر است.

 وقتی کادوها را دادید و کیک را خوردید خوب است از بچه‌ها بخواهید درباره چیزهایی که از علت نامگذاری روز مادر یاد گرفته‌اند برای مادر خود بگویند. گفتن اینکه چرا بچه‌ها مادر خود را دوست دارند برای مادر شیرین‌ترین هدیه‌ای است که می‌تواند در این روز بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول