اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تولید خودرو کاهشی شد/ابهام در تحویل به موقع خودروسازان

تولید شرکت‌های خودروساز طی دی ماه با کاهش روبرو شد، به طوری که تولید انواع خودرو در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.7 درصد افت داشت. این موضوع تحویل به موقع خودرو به خریداران را با ابهام روبرو کرده است.

تولید خودرو کاهشی شد/ابهام در تحویل به موقع خودروسازان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خودروسازان طی دی امسال 92 هزار و 86 دستگاه انواع خودرو تولید کردند که در مقایسه با دی 98 با کاهش 4.7 درصدی همراه بوده است. در این مدت 83 هزار و 923 دستگاه سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با دی سال گذشته 5.3 درصد افت داشته است.

بررسی وضعیت تولید خودرو در 10 ماهه امسال نیز نشان می‌دهد، در این مدت 814 هزار و 323 دستگاه انواع خودرو به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.3 درصد افزایش داشته است.

در این مدت تولید سواری معادل 739 هزار و 970 دستگاه بوده که در مقایسه با 10 ماهه سال قبل 20.4 درصد رشد داشته است.

* افت 11.7 درصدی تولیدات ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در دی ماه امسال 44 هزار و 331 دستگاه انواع خودرو تولید کرد که نسبت به دی 98 کاهش 11.7 درصدی را نشان می‌دهد. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی در دی امسال 43 هزار و 865 دستگاه بوده که نسبت به دی 98 با کاهش 9.8 درصدی روبرو شده است.

در عین حال باید به تولید 418 هزار و 266 دستگاه انواع خودرو توسط ایران خودرو طی 10 ماهه امسال اشاره کنیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42.4 درصد افزایش داشته است. تولید سواری توسط این گروه صنعتی نیز از ابتدای سال تا پایان دی ماه 412 هزار و 867 دستگاه بوده که 43.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

* کاهش 7.3 درصدی تولیدات سایپا

طی دی ماه امسال 39 هزار و 265 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی سایپا تولید شد که در مقایسه با دی 98 افت 7.3 درصدی را داشته است. در این مدت تولید سواری توسط سایپا معادل 33 هزار و 358 دستگاه بوده که نسبت به دی 98 کاهش 10.2 درصدی را تجربه کرده است.

تولید انواع خودرو توسط گروه سایپا طی 10 ماهه امسال 344 هزار و 11 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.3 درصد رشد داشته است. در این مدت 290 هزار و 624 دستگاه سواری توسط گروه سایپا تولید شده که نسبت به 10 ماهه سال قبل 3.4 درصد کاهش داشته است.

به گزارش فارس، خودروسازان پیش‌تر افزایش 50 درصدی تولیدشان را منوط به افزایش قیمت خودرو کرده بودند و حالا که رشد قیمت خودرو برای روزهای باقی مانده تا پایان سال منتفی شده، شرکت‌های خودروساز نیز نه تنها تولیدشان را افزایش نداده‌اند، بلکه روند کاهشی تولید را در پیش گرفته‌اند.

شورای رقابت اخیراً فرمولی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی مصوب کرده بود که بر اساس آن قیمت‌گذاری ۵۵ درصد تولید خودروسازان که خودرو‌های اقتصادی‌تر و مورد تقاضای عامه مردم است از دستور العمل قیمت‌گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کرد و 45 درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری می شدند. در عین حال طبق مصوبه وزارت صنعت قیمت خودرو هر 3 ماه یکبار مورد بازنگری قرار می‌گرفت.

این دستورالعمل شورای رقابت و وزارت صنعت مورد انتقاد سازمان بازرسی قرار گرفت و پس از آن شاهد عقب نشینی شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری خودروها بودیم.

کاهش تولید خودرو طی دی ماه در حالی اتفاق افتاده که خودروسازان طی ماه های گذشته نسبت به فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله محصولاتشان اقدام کرده اند و حالا مشخص نیست سرنوشت تحویل این خودروها چطور باشد و آیا خریداران می‌تواند سر موعد خودروی خود را تحویل بگیرند یا خیر.

در عین حال، روز گذشته همتی، رئیس کل بانک مرکزی از تامین مالی 15 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: «برای تحقق رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو، ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای خودروسازان انجام شده است.» باید دید تخصیص این منابع چه تاثیری در روند تولید خودروسازان خواهد داشت؟

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «خروج صنعت خودرو از بحران با کاهش هزینه‌های مازاد» ، «خودروسازان به جای افزایش نرخ به فکر تحویل‌ها باشند» و «تاخیر در تحویل خودرو» خواستار پیگیری این موضوعات شده‌اند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول