اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نمکی: بهار سال آینده ایران یکی از قطب‌های تولید واکسن کرونا خواهد شد/ سلامت مردم را بر سلامت خودمان ارجح می دانیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهارِ سال آینده کشور ما یکی از قطب‌های تولید واکسن کرونا خواهد شد.

نمکی: بهار سال آینده ایران یکی از قطب‌های تولید واکسن کرونا خواهد شد/ سلامت مردم را بر سلامت خودمان ارجح می دانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، سعید نمکی امروز در ستاد کرونا در این شهرستان اظهار داشت: در اوج تحریم‌های ظالمانه و در اوج مضایق مالی و ارزی کشور افتخار بزرگ کاهش مرگ و میرها و موارد بستری بیماران کرونا در کشور بود و این یک رکورد تاریخی و برگ زرین دیگری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند با وفاق و همدلی، مودت و روحیه جهادگری و استعانت از تجربه دفاع مقدس حماسه‌ای را خلق کند که در دنیا و تاریخ اپیدمی‌های جهان ماندگار شود.

 وزیر بهداشت با اشاره به دستاورد بزرگ ملی عنوان کرد: آمار کشورهای غربی در این عرصه را می‌بینیم اما احساس شادمانی از این نداریم اما این دستاورد بسیار مهمی و ارزنده در سالگرد پیروزی انقلاب به همه ملت ایران مبارک باشد.

وی ادامه داد: دستاورد بزرگی بود، اما ما و همکاران ما همواره نگران بازگشت تلخ یک موج جدید بیماری هستیم، این ویروس بسیار پیچیده چهره‌های بسیار موذیانه و متفاوتی از خود نشان می‌دهد امروز متأسفانه با جهش‌هایی که برای این ویروس به وجود آمده همواره کشورهای جهان را نگران می‌کند که این جهش‌ها ممکن است ملت‌های مختلف را با یک خیزش جدید مواجه کند.

نمکی خاطرنشان کرد: در همه کشورهای همسایه آمار و اطلاعاتی که ما داریم متاسفانه آمار را ثبت می‌کند گرچه ما تمام حواس‌مان را جمع کردیم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم، مع‌الوصف این نگرانی را داریم که سال جاری این عادی پنداری اوضاع و بی‌توجهی به خطر بیماری ما را دچار عارضه جدید به نام خیزش جدید بیماری به نام موج چهارم کند.

وی افزود: این خبر اگر اتفاق بیفتد به مراتب خطرات بیشتری از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار به‌شدت بیشتر خواهد بود به‌همین دلیل از تمام عزیزان تقاضا می‌کنم اولا این همدلی و سرمایه ملی خلق شده را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ حفظ کنیم. این محوریت استاندار و همدلی در سازمان بسیج و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد و استمرار این طرح محله‌محور که از فرمایشات مقام معظم رهبری بود و سرفصل جدیدی شد در مبارزه دلگرم‌کننده همکاران من در عرصه مبارزه با کرونا این را حفظ کنیم و سست نکنیم.

وفاق و همدلی رمز غلبه بر کرونا 

نمکی اضافه کرد: توصیه به همه همکاران این است که ما شعله‌های کوچک این بیماری را در اقصی‌نقاط کشور باید خاموش کنیم امروز که ما کمترین آمار را داریم از این فرصت ناب طلایی استفاده کنیم تا اشعه‌های کوچک آتش وسیع به دامن سلامت جامعه نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: خدا را شکر با تکیه بر دانش داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم به همین دلیل تقاضا می‌کنم با افزایش تست‌ها و با ورود بخش خصوصی خوشه‌های آلوده را هرچه زودتر کشف کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه در این دولت اگر انصاف را بخواهیم رعایت کنیم، دستاوردهای جمهوری اسلامی را تخطئه نکنیم، اتفاقات خوبی رقم خورد. اینکه چه کسی انجام داد چه کسی انجام نداد، مهم نیست مگر می‌شود نماینده‌ای با گرایش سیاسی دیگری همراه نباشد و کاری پیش برود، آن‌چه در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و دشمن را غافل‌گیر کرد، دشمنی که خواب دیده بود برای ما که در تله کرونا مدفون شویم؛ آنچه ما را در مدیریت بیماری موفق کرد وفاق و همدلی بود و همه زیر خیمه رهبری جمع شدیم.

وی در ادامه با اشاره به توسعه خدمات بهداشتی درمانی در جنوب کرمان عنوان کرد: در نرماشیر توسعه اورژانس را اجرا کردیم، سه اتاق عمل جراحی به آن اضافه می‌شود اگرچه کافی نیست اما در آینده نزدیک توسعه بیشتری ایجاد خواهد شد.

حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان ها نماند 

نمکی بیان داشت: در دوره کرونا بیش از 300 دستگاه اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌ها اضافه کردیم چون یک بیمار در حالت عادی یک تا دو لیتر اکسیژن نیاز دارد و یک بیمار کرونایی بیرون از آی‌سی‌یو 12 تا 15 لیتر در قیقه و درون آی‌سی‌یو 24 تا 35 لیتر اکسیژن نیاز دارد که ناگهان با هجمه‌ای از کمبود اکسیژن‌ساز مواجه شدیم.

وی اظهار داشت:  ما توانستیم در کمتر از دو ماه 300 دستگاه اکسیژن‌ساز و 5 هزار کپسول اکسیژن به بیمارستان‌ها اضافه کنیم و خدا را شاکریم نگذاشتیم با 2 هزار و 500 تخت جدید آی‌سی‌یو یک بیمار پشت درب بیمارستان حتی در دورترین نقاط ممکلت سرگردان شود و آن افتضاحی که در کشورهای اروپایی در زمین چمن و...دیدیم، نداشتیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حتی یک بیمار غیرکرونایی هم نداشتیم که پشت درب بیمارستان بماند و به‌خوبی مدیریت کردیم و آبرو برای جمهوری اسلامی خریده شد که این‌ها همه عنایت امام زمان (عج) و تفضل الهی است و این حماسه خلق شد.

نمکی در ادامه گفت: ما در صدد هستیم بتوانیم برای نقاط محروم کشور و نقاطی که زیرساخت‌های اساسی مانند این منطقه محروم نیاز دارند، فراهم کنیم و من برای همین موضوع آمدم که باقی مانده عمرم را برای خدمت به محرومان و نیازمندان صرف کنم.

وی افزود: تقاضای من از مردم و مسئولان در رعایت بیشتر و نظارت بیشتر بر پروتکل‌هاست هرچه از رعایت پروتکل‌ها فاصله بگیریم باید انتظار بیشتری از خیز جدید بیماری داشته باشیم.ما بیشترین همراهی را از جامعه روحانیت در خیلی از امور داشتیم سرلوحه کارمان هدایت، حمایت و رعایت‌های مقام معظم رهبری بود.

نمکی اضافه کرد: اگر فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌ها رعایت نشود این ویروس از یک سوراخی ما را به‌شدت خواهد گزدید.

وی با اشاره به اینکه در کشور نگذاشتیم پای محصولی به مجموعه این کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و  تقابل باشد، افزود:  یک پیام به بازرگانان فعال این عرصه و کسانی که فکر می‌کنند در این آشفته بازار می‌توانند سوار موج اقتصادی شوند بدهم، اینکه وزیر اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد.

سلامت مردم را بر سلامت مسئولان ارجح می دانیم

وزیر بهداشت تصریح کرد:  همان وزیر که زمانی که سرپرست شد دکان بعضی‌ها را در سازمان غذا و دارو برچید و در هیأت‌امنای ارزی تعطیل کرد که گفتند مگر رای نمی‌خواهی گفتم من آبرویم را از خدا می‌خواهم روز قیامت خدا نمی‌گوید تو با چه کسی معامله کردی، آقایانی که بعضی بلواها را به‌دلیل جابه‌جا کردن بعضی منابع ایجاد کردند، این خواب را پریشان ببینند، اجازه نخواهیم داد در این ایام پربلا عده‌ای بتوانند بازار و دکان تازه برای خود باز کنند.

نمکی ابراز کرد: این مسائل را باید به استحضار مردم می‌رساندم روز اول با مردم بیعت کردم آن‌چه بین من و خدا و قلبم می‌گذرد برای مردم مطرح کنم.

وی اذعان کرد: هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم واکسن کواکس و هم از مطمئن‌ترین منابعی که واکسن می‌آید وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول به خانواده‌های خودمان خواهیم زد تا همه بدانند سلامت مردم را ارجح بر سلامت خودمان می‌دانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به واکسن کرونا و واکنش مردمی آن پرداخت و با اشاره به اینکه صحبت‌های زیادی به گوش ما می‌رسد و هیچ دلیلی ندارد تا ما افکار عمومی را پریشان کنیم، تاکید کرد: بنده به عنوان متخصص در این حوزه و تدریس 30 ساله در زمینه پزشکی عرض می‌کنم که واکسن یکی از افق‌های امیدوارکننده جهان است تا برای مدتی زنجیره بیماری را قطع کرده تا دست‌اندرکاران سلامت بتوانند بیماری را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در همان روزهای اولیه انتشار ویروس کرونا با تقویت بنیه داخلی و با گردهم آوردن متخصصان داخل کشور، سعی کردیم ساخت واکسن در داخل را داشته باشیم که در نهایت نیز اتفاق بزرگی را شاهد بودیم.

نمکی بهار سال آینده را، فصلی برای شکوفایی ایران اسلامی در این زمینه خواند و گفت: بهارِ سال آینده کشور ما یکی از قطب‌های تولید واکسن کرونا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دیگر کسی نمی‌تواند در مقابل این موج پیش‌رونده بایستد، خاطرنشان کرد: چه زنده باشم و چه نباشم، این روز پر افتخار را در کشور خودمان خواهیم دید، ما گام اول را محکم برداشتیم و توانستیم به نقطه درخشانی برسیم.

نمکی با پرداختن به اینکه دانش فنی واکسن هپاتیت را که 25 سال است داریم از آن استفاده می‌کنیم؛ از کشور کوبا بوده است، تصریح کرد: این واکسن نیز در انستیتو پاستور در آینده بسیار نزدیک ساخته خواهد شد و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود، این اولین گام خودکفایی است.

وزیر بهداشت با تقدیر از عوامل برکت، اقدام در این بنیاد را بزرگ خوان و گفت: در زمینه ویروس جهش‌یافته مطلبی به آنان گفتم که نتیجه آن حیرت‌انگیز بود.

وی با تاکید بر اینکه اجازه ندادیم هیچ کشوری تست بالینی واکسن خود را روی مردم ما اجرا کند، خاطرنشان کرد: با مطالعه، واکسن‌سازهای دنیا را بررسی کردیم، پرونده تشکیل دادیم و سفارش 16 میلیون و 800 هزار دوز دارو در قالب کواکس داشتیم که قول دادند در فوریه این دارو را در اختیار ما بگذارند که همین روزها به‌دستمان می‌رسد.

نمکی عنوان کرد: هیچ‌کدام از واکسن‌ها نباید قبل از آزمایش فاز 3 بالینی وارد چرخه استفاده شوند، سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی نهایی صادر نکرده چراکه پروسه آن بیشتر از 5 سال طول می‌کشد که به فاز 4 معروف است.

وی با بیان اینکه هر شکایتی در آمریکا تا 5 سال بعد از ساخت واکسن قابل قبول نیست، تصریح کرد: پس ما واکسنی را وارد می‌کنیم که فاز 3 را داشته باشد، گواهی مصرف اضطراری را داشته باشد و حداقل 5 تا 6 کشور دنیا آن را مصرف کرده باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: 5 منبع را شناسایی کردیم، یکی از مجموعه‌هایی که بلوا راه انداخته‌اند، مجموعه روسی است، این واکسن کشورهای روسیه، آرژآنتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر، را تحت پوشش قرار داده است.

نمکی از برخی رفتارها انتقاد و با اشاره به اینکه نباید برای کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم، تاکید کرد: منِ ایرانی دارم خوراک برای رسانه‌های بیگانه تهیه می‌کنم، این چه خباثتی است؟ این چه وطن‌پرستی است؟ مگر نمی‌شود این سؤالات را از وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد که وزیر بهداشت به این بی‌غیرتی مبتلا شده باشد تا واکسن نامطلوب به این سرزمین وارد شود؟ مگر این تیم نبود که در زمان حصر و گرفتاری اقتصادی این افتخار را برای کشور به‌دست آورد؟ مگر این تیم نبود که با دست‌های بسته در اقیانوس بلا شنا کرد و به ساحل رسید؟

وی افزود: این چه اندیشه‌ای‌ست که حاضریم دیگران ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون این جبهه خنجر بزنند؟ با این حرف‌ها داریم دل مردم را خالی می‌کنیم، مردم خسته‌اند و نگذاریم گسست بین اندیشه اعتمادانگیز مردم با خدمتگزاران آنان ایجاد شود، خدمتگزاران را نزد آنان خائن جلوه ندهیم، این ظلم و خیانت است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: برخی می‌گویند ما این واکسن را نمی‌زنیم، خب نباید هم بزنید کسی که قبلا گرفتار این بیماری شده جزء کاندیداهای تزریق واکسن نیست.

انتهای پیام/3388/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول