اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد/ هر بشکه 54.3 دلار

بر اساس آخرین به‌روزسانی وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، قیمت سبد نفتی این سازمان به 54.36 دلار رسیده است که با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد.

سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد/ هر بشکه 54.3 دلار

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام،اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (9 بهمن) با 95 سنت کاهش 54.36 دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (8 بهمن) 55.31 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

این نوع نفت در 13 ژانویه، بیشترین قیمت در یک ماه گذشته در سال 2021 برابر با 55.81 دلار در هر بشکه را ثبت کرده است که تقریبا بالاترین رقم در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

پیش از این، قیمت سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

* بازارهای جهانی در هفته‌ گذشته

بازارهای جهانی نفت هفته گذشته پر نوسان بود در ابتدا با دست رفتن امید برای تصویب سریع بسته کمک مالی کرونایی آمریکا از دست رفته و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، قیمت نفت کاهش یافت، اما پس از آن که آمارهای صنعتی نشان داد، ذخایر نفت آمریکا به میزان غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است و این امر بر نگرانی پیوسته در مورد تقاضا در بازار پیشی گرفت، قیمت نفت به بالای 56 دلار در هر بشکه رسید.

با اینکه قیمت نفت به بالاترین رقم در 11 ماه گذشته رسید، اما در میان تردیدها در مورد بهبود تقاضا با ادامه افزایش شمار مبتلایان به کرونا از یک سو و خوش بینی در مورد اجرای محرک‌های مالی بیشتر در دولت بایدن در آمریکا برای تقویت رشد اقتصادی از سوی دیگر گیر کرده بود.

این وضعیت متناقض سبب شد تا سرمایه‌گذاران در انتظار نشانه‌هایی از عوامل موثر بر عرضه و تقاضا باشند، اما قیمت نفت از 55 دلار در هر بشکه پایین تر نیامد.

در نهایت بازارهای جهانی با  قیمت 55.88 دلار برای نفت برنت و 52.20 دلار برای نفت خام آمریکا بسته شد.

هر دو شاخص نفتی طی یک هفته گذشته کمتر از یک درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.

نظرسنجی های رویترز نشان می‌دهد، قیمت نفت احتمالا در بیشتر سال 2021 پیش از بهبود قیمت‌ها در پایان سال، در اطراف همین سطح قیمتی نوسان داده باشد.

*  تاثیر اقدامات اوپک بر بازار نفت

دبیرکل اوپک روز جمعه گفت: این سازمان در سال 2020 با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، از عرضه حدود 1.3 میلیارد بشکه نفت به بازارهای جهانی خودداری کرده است.

محمد بارکیندو گفت: «در آن زمان صنعت نفت با مازاد عرضه حدود 1.3 میلیارد بشکه مواجه بود. همچنین نگرانی‌های عمیقی در مورد برخی از قطب‌های ذخیره سازی وجود داشت که ظرفیت شان تکمیل شود. خوشبختانه این اتفاقات به علت اقدامات قاطع طی توافقنامه کاهش تولید اوپک پلاس رخ نداد.

از آن زمان تاکنون، این توافقنامه، شهامت و انعطاف پذیری زیادی از خود نشان داده و خود را در صورت نیاز با شرایط متغیر بازار وفق داده است؛ به ویژه، در هنگام بروز موج دوم و سوم همه گیری ویروس کرونا.»

(جزئیات بیشتر)

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه جهانی نفت، برای تغییر روند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش تولید نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازارهای نفت تبدیل کرد.

* پیش‌بینی روسیه از قیمت نفت تا سال 2035: 45 تا 80 دلار در هربشکه

وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرد قیمت نفت خام تا سال 2035 ، در بین 45 تا 80 دلار در هر بشکه فروخته شود.(جزئیات بیشتر)

آنتون رابتوسوف، مدیر بخش پالایش نفت و گاز در وزارت انرژی روسیه گفت: «محدوده قیمت نفت از کم به زیاد، 45 تا 80 دلار در هر بشکه است. این بازه بسیار قابل توجه است و به ما اجازه می‌دهد تا مرزهای شرایط موجود را ببینیم و اقدمات و تصمیمات خود را مشخص کنیم.»

* سومین افزایش تولیدِ بزرگِ اوپک در ماه ژانویه برای ایران

در عین حال، رویترز بر اساس بررسی‌های خود نوشت: تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ماه ژانویه افزایش یافته و عربستان، عراق و ایران بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده اند.

به نوشته این گزارش، 13 عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه 25.75 میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که 160 هزار بشکه در روز از ماه دسامبر بیشتر است.

در ماه ژانویه، بیشترین افزایش تولید به عربستان و عراق تعلق داشته است که نشان دهنده سهمیه بیشتر این دو کشور است. عراق در حال حاضر تقریبا به تعهدات کاهش تولید خود عمل می‌کند، چیزی که در گذشته در انجام آن با مشکل روبرو بود.

سومین افزایش تولید بزرگ در اوپک از سوی ایران صورت گرفته که از کاهش تولید این سازمان معاف است و امید دارد در صورت کاهش تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را افزایش دهد.

به اذعان سه شرکت رهیابی‌کننده محموله‌های نفتی ایران، صادرات نفت کشورمان علی رغم تحریم‌ها، پس از افزایش در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، در ماه ژانویه 2021 در حال افزایش است.

اس وی بی اینترنشنال تخمین زد، صادرات نفت ایران از 490 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به 710 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر (آخرین ماه سال2020) افزایش یافته است و این محموله‌ها و تولید تا این زمان از ماه ژانویه 2021 در حال افزایش است.

شرکت سوئیسی، «پترولاجستیک» نیز پیش بینی کرد صادرات نفت ایران در این ماه (ژانویه) برای نخستین بار از آوریل 2019 به 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این رقم در سه ماهه چهارم 2020، روزانه 100 هزار بشکه افزایش یافته بود.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2020  در روز 22 آوریل (سوم اردیبهشت 99) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 برابر با 50.78 دلار در هر بشکه در 5 ژانویه ثبت شده است.

* قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 29 ژانویه 2021 یعنی جمعه 10 بهمن، 54.85 دلار در هر بشکه فروخته شد.

این نوع نفت به طور متوسط در ماه ژانویه 54.38 دلار به ازای هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول