اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

یوراسیا ریویو: ایران همواره از تمامیت ارضی در قفقاز جنوبی حمایت کرده است

یک وبگاه تحلیلی در زمینه سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به برخی کشورهای منطقه قفقاز نوشت، ایران می‌خواهد با همکاری با کشورهای منطقه روابط اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیکی خود را بهبود ببخشد.

یوراسیا ریویو: ایران همواره  از تمامیت ارضی در قفقاز جنوبی حمایت کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال تحرک دیپلماتیک اخیر تهران و سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به برخی کشورهای جنوب حوزه قفقاز، یک وبگاه تحلیلی نوشت،  رفع انسداد مسیرهای ارتباطی و حمل و نقل شمال و جنوب به ایران امکان گسترش تجارت با کشورهای منطقه قفقاز و فراتر از آن را می‌دهد.

وبگاه «یوراسیا ریویو» در مطلبی به قلم «پاول گلوب» تحلیلگر خود که سابق در «صدای آمریکا»، «رادیو اروپای آزاد» و برخی مراکز دیگر نیز فعالیت داشته در این باره نوشت، روسیه تنها دولتی نیست که نتیجه جنگ بین ارمنستان و  جمهوری آذربایجان را فرصتی برای گسترش نفوذ خود در قفقاز جنوبی می‌داند. تهران نیز  این کار را انجام می‌دهد و تلاش‌های دیپلماتیک بزرگی را هم در منطقه و هم در مسکو برای دستیابی به این هدف آغاز کرده است. ایران خود را به عنوان یک ذینفع بزرگ در آتش بس بین باکو و ایروان می‌بیند زیرا رفع انسداد مسیرهای ارتباطی و حمل و نقل شمال و جنوب به این کشور امکان گسترش تجارت با منطقه و فراتر از آن را می‌دهد.

*تلاش ایران برای بهبود موقعیت ژئوپلیتیکی در قفقاز

این وبگاه نوشت، محمد جواد ظریف با سفر به مسکو تصریح کرد که ایران می‌خواهد با همکاری با روسیه گسترش روابط اقتصادی در منطقه و موقعیت ژئوپلیتیکی خود را در این منطقه بهبود ببخشد. این اقدام هم برای روسیه و هم برای ایران به وضوح به معنای متوقف کردن نفوذ غرب و همچنین محدود کردن گسترش نقش ترکیه در جمهوری آذربایجان است. این برای ایران همچنین به مفهوم تامین حمایت روسیه برای جلوگیری از رشد تنش جدید بین تهران و غرب بر سر برنامه هسته ای است.

*ایران فعالانه در پی تثبیت امنیت منطقه است

«پولینا واسیلنکو» از اعضای «شورای امور بین الملل روسیه» می‌گوید که آنچه در جریان است، منعکس کننده تصمیم تهران در تمرکز بیشتر بر امنیت منطقه تا موارد گسترده‌تر و نگاه به شمال از طریق قفقاز، به روسیه و نه فقط جنوب و غرب خاورمیانه است.

«ماریانا بلنکایا» و «کیریل کریووشایف » خبرنگاران روزنامه روسی «کامرسانت» نیز درباره اهداف سفر ظریف به مسکو گفتند، موضوع اصلی این سفر بحث در مورد پروژه‌های همکاری منطقه‌ای پس از انعقاد توافقنامه آتش بس در قره باغ کوهستانی و محدود کردن گسترش نفوذ ترکیه است که ارمنستان، روسیه و ایران همه مخالف  آن هستند.

*ایران دروازه قفقاز جنوبی به سوی خلیج فارس

«فرخاد ممدوف» از «باشگاه والدای» روسیه معتقد است که ایران خود را به عنوان دروازه باکو و ایروان به خلیج فارس و عمان قرار داده است. جمهوری آذربایجان هم از این امر استقبال می‌کند زیرا تهران همیشه از اصل تمامیت ارضی در قفقاز جنوبی حمایت کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به جمهوری خودمختار نخجوان گفت‌، در پایان سفر به پنج کشور منطقه و در قسمت آخر سفر به نخجوان آمدیم تا یک بررسی درباره امکانات ترانزیتی و همکاری در منطقه بعد از پایان جنگ قره باغ داشته باشیم. ان‌شاءالله با همکاری کشورهای منطقه این امکان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه فراهم شود که در مسیر همکاری و هماهنگی بیشتر ترانزیتی بعد از جنگ تأسف بار (درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان) با هم همکاری کرده و زمینه یک صلح پایدار را در منطقه فراهم کنند. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول