اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نشست راهبردی «تعلیم و تربیت در گذار سایبری» برگزار می‌شود

نشست راهبردی «تعلیم و تربیت در گذار سایبری» با سخنرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و چند تن از صاحبنظران، به صورت مجازی برگزار می شود.

نشست راهبردی «تعلیم و تربیت در گذار سایبری» برگزار می‌شود

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در یک جامعه پیشرو، حوزه تعلیم و تربیت باید چند دهه جلوتر از حوزه‌های دیگر باشد و حتی آنها را به همراه خود به سمت پیشرفت و تعالی جامعه بکشاند؛ بر خلاف آنکه امروز، چند دهه عقبتر از حوزه‌های دیگر است!

نظام تعلیم و تربیت، سال‌هاست که در ایفای مأموریت خود، در تربیت فرزندانمان، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز و آینده، درگیر بحران است و در میانه راه، بحران دیگری نیز گریبانگیر این نظام و جامعه شد؛ بحران کرونا! 

در بحران کرونا، ناگهان شوکی به نظام و جامعه تعلیم و تربیت وارد شد و نظام رسمی مجبور شد، به جامعه تعلیم و تربیت، فرصت رفتار انعطاف‌پذیر و بعضا خلاقانه، نوآورانه را بدهد. نظامی که تاکنون باور نداشت و اجازه نمی‌داد که معلمان و شاگردان در رویکرد خودفراگیری و کلاس معکوس، کلاس چند سطحی را تجربه کنند، امروز با چنین تجربه‌ای در عمل مواجه شده است.

نظامی که کتاب‌های درسی همگرا را به عنوان پیش‌فرضی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌کرد، در عمل مجبور شد استفاده از منابع واگرا را توسط شاگردان و معلمان، تحمل کند. 
ما در حال تجربه یک پله گذار به سمت تحول مهمی در تعلیم و تربیت هستیم؛ نه آنگونه که در اسناد رسمی و بخشنامه‌ها به صورتی مبهم تعریف شده است. بلکه تحولی عمیق و پایدار در تعلیم و تربیت، که با تصورات ما از تعلیم و تربیت گذشته کاملا متفاوت و در پارادایم دیگری، متاثر از پارادایم فضای سایبر است.

در پارادایم جدید فضای سایبر، ماهیت حاکمیت و حکمرانی دچار تطور و دگردیسی شده‌اند. قدرت نرم به تدریج بیش از قدرت سخت، و نقش نهادها بسیار بیشتر از نقش سازمانها، اهمیت پیدا کرده است. و از همه مهتر آن است که سکوها در پهنه حاکمیت، نقش تعیین کننده‌ای پیدا می‌کنند. بخش مهمی از حکمرانی در پهنه سکوها رخ می‌دهد. همچنین ماهیت حاکمیت، و حوزه و شکل اقتدار آن، در عرصه بروز سکوها، دچار دگردیسی می‌شود. 

حاکمیتی موفق است، که بتواند سکوها را در عرصه حکمرانی خود به کار بگیرد، و قواعد اقتدار در این عرصه را در بافت خود، جاری و هضم کند. کسی که بتواند زیرساختها و بسترهای راهبردی را ایجاد و پهنه آن را مدیریت کند، اقتدار حاکمیت بالاتری پیدا می‌کند؛ حتی اگر در جایگاه معمول حاکمیت قرار نداشته باشد. سکوهای غیر ملی، اینجا نقش برهم زنندگی حاکمیتی خود را بیشتر نشان می‌دهند؛ و شهروندان جغرافیایی دیگر به شهروند سکوی غیر ملی تبدیل می‌شوند. مالکان داده‌های بزرگ، شریکان اصلی حاکمیت محسوب می‌شوند.

سکوها نوع جدیدی از حاکمیت را ایجاد می‌کنند و بافت حاکمیت و حکمرانی را دچار دگردیسی و تطور می‌کنند. سکوها نقش محوری را در شکل گیری معماری گذار در پارادایم جدید بر عهده دارند.

سکوهای آموزشی پدیده‌هایی پیچیده و دائما در حال تغییر و تحولند. 
در صورتی که نظام رسمی تعلیم و تربیت خودش را در بافت جدید پیدا نکند، بافت جدید بیرون نظام رسمی شکل خواهد گرفت، و نظام رسمی مجبور خواهد بود، برای ادامه حیات خود، خودش را در این بافت شکل گرفته، با پذیرش قواعد آن، به زور جا کند. 
******
کتاب ”گذار در بحران، تعلیم و تربیت در گذار به سمت نظام برتر“ آخرین اثر اردوان مجیدی مشاور مدیرعامل خبرگزاری فارس و نیز مشاور گروه تعلیم و تربیت فارس است، که به این مسأله مهم می پردازد. بخشی از این کتاب حاصل یادداشتهایی است که توسط ایشان در خبرگزاری فارس منتشر شده، و هنوز نیز انتشار بخش‌های دیگری از این مباحث در مورد تحول نظام تعلیم و تربیت، در صفحه گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، کماکان ادامه دارد؛ ان شاء الله.
 کتاب ”گذار در بحران“، در ادامه کتاب ”نظام برتر“ (نظام برتر، آینده آموزش و آموزش آینده؛ اردوان مجیدی، نشر ترمه، 1380) به تبیین تغییر پارادایم تعلیم و تربیت می پردازد.
*****
برای بررسی ابعاد تحول تعلیم و تربیت در گذار سایبری، و نیز به بهانه برگزاری رونمائی این کتاب توسط خبرگزاری فارس، نشستی با سخنرانی محمود امانی،چ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، سید مهدی سجادی استاد صاحبنظر دانشگاه تربیت مدرس، سید هادی سجادی معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، و با سخنرانی و خیر مقدم پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس توسط خبرگزاری فارس برگزار می شود. 

این نشست تخصصی در تاریخ چهاردهم بهمن ماه، از ساعت 15 الی 17:30 «به صورت مجازی»، به حمایت وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، مرکز ملی فضای مجازی کشور، مرکز پژوهش های مجلس، مؤسسه مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات، خانه نوآوری تعلیم و تربیت، و خانه اندیشه ورزان ایران برگزار می‌شود.

برنامه سخنرانی های نشست، متعاقبا اعلام خواهد شد. 
برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای https://ed1.ir/1  یا https://ardavan-majidi.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول