اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ابعاد جدید ساخت و ساز پربحث در «صیاد 15» گرگان/ عملیات ساختمانی بدون مجوز تا واکنش تند استاندار گلستان

ساخت و ساز خیابان صیاد شیرازی 15 در گرگان وارد ابعاد جدیدی شد به صورتی که استاندار گلستان در خصوص این پرونده و خبر منتشر شده از سوی دادگستری گلستان واکنش تندی داشت.

ابعاد جدید ساخت و ساز پربحث در «صیاد 15» گرگان/ عملیات ساختمانی بدون مجوز تا واکنش تند استاندار گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روزهای گذشته در خیابان صیاد ۱۵ گرگان رانش دیواره پارک انتهای شهرک «فرهنگ‌شهر» گرگان و در پی آن تخریب فوری و شبانه پارک اعتراض بسیاری از ساکنان و اهالی آن شهرک را همراه داشت.

در ادامه رسیدگی به این موضوع مشخص شد ساخت و ساز در حال انجام در آن محل سوالاتی را برای شهروندان و رسانه‌ها همراه داشته به صورتی که این محل تا سال‌های گذشته جزء اراضی جنگلی و ملی بوده و به یکباره در آن منطقه ساخت و ساز و عملیات عمرانی در حال انجام است.

بر اساس تحقیقات خبرنگار خبرگزاری فارس، اهالی این منطقه بارها به شهرداری و مراجع ذیصلاح مراجعه و اعتراض و شکایت خود در این خصوص را ارائه کردند و روند فعالیت پیمانکار و اقدامات عمرانی در این پروژه نیز به صورتی بوده که در چند مرحله از سوی نهادهای مسوول دستور توقف عملیات اجرایی آن صادر اما در نهایت تا به امروز فعالیت‌هایی در آنجا ادامه داشته و دارد.

در همان لحظات ابتدایی رانش زمین، موضوع در خبرگزاری فارس منتشر که بازتاب گسترده‌ای داشت و در پی آن نیز شهرداری گرگان با صدور جوابیه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

شهرداری گرگان معتقد است این ملک دارای سند رسمی اراضی ملی به نام اداره‌کل راه و شهرسازی فعلی و مسکن و شهرسازی سابق دارد و پس از طی مراحل قانونی و معرفی پیمانکار و ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان، پروانه ساختمانی برای ملک صادر شده است.

محسن کریمی مدیر شهرداری منطقه یک شهرداری گرگان به خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: ملاک صدور پروانه ساختمانی برای شهرداری، ارائه سند ملکی ثبتی رسمی است که این ملک سند رسمی داشته و دارد.

وی اضافه کرد: حتی ما استعلام‌های لازم از منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مربوطه را انجام دادیم که اسناد آن در پرونده موجود است.

مدیر شهرداری منطقه یک شهرداری گرگان تصریح کرد: حتی در ادامه اعتراضات و شکایت شهروندان از این پروژه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان مجوز اجرای دیوار حائل و سازه نگهبان را صادر کرد که متاسفانه به دلیل عدم رعایت اصول فنی باعث رانش زمین و تخریب پارک شود و ما نیز برای جلوگیری از خطرات بیشتر به پیمانکار اجازه دادیم نسبت به رفع خطر اقدام کند.

کریمی گفت: مردم مطمئن باشند این پارک دوباره احیا خواهد شد و در این نقطه پارک ایجاد می‌شود.

سوالات و ابهامات تا آنجایی ادامه پیدا کرد که پس از انتشار این اخبار و گزارشات، دادگستری استان گلستان با انتشار خبری رسمی اعلام کرد کیفرخواست ابطال سند ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی دولتی در گرگان که از جمله ملک مورد نظر نیز در این کیفرخواست وجود دارد، صادر شده است.

در ادامه خبر دادگستری گلستان که از زبان هادی هاشمیان رئیس‌کل دادگستری گلستان منتشر شده، تاکید شد که پس از تکمیل تحقیقات، کیفرخواست برای پنج نفر از متهمان این پرونده به اتهام تصرف غیرقانونی و تضییع بیت المال صادر شد که این پنج نفر از مدیران و کارکنان اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان هستند.

همچنین هاشمیان متذکر شد: در این پرونده پنج نفر از کارکنان راه و شهرسازی استان گلستان متهم هستند که ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع از زمین‌های دولتی را در شهر گرگان به خودشان و تعدادی از کارکنان این اداره واگذار کرده اند.

وی گفت: کارشناسان ارزش این زمین‌ها که در خیایان صیاد شیرازی، عدالت ۹۲، تپه زیباشهر و آپادانای گرگان واقع است بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده اند و قرار نظارت قضایی برای جلوگیری از ادامه تصدی مدیریتی متهمان پرونده نیز صادر و این موضوع طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی هم اعلام شده است.

پس از انتشار این خبر، ساکنان خیابان صیاد شیرازی 15 گرگان با حضور در شهرداری منطقه یک گرگان خواستار پیگیری جدی شهرداری و دستگاه‌های نظارتی در خصوص این عملیات ساختمانی شدند اما تاکنون نتیجه عملیاتی چندانی را در پی نداشت.

بلافاصله پس از انتشار این خبر از دادگستری گلستان، هادی حق‌شناس استاندار گلستان در نشست خبری با خبرنگاران به خبر دادگستری گلستان واکنش نشان داد و گفت: یکی از اشکالات اساسی این است که هنوز موضوع به قطعیت نرسیده پشت تریبون اعلام می‌شود.

حق‌شناس بیان کرد: موضوعی که در خصوص مدیرکل راه و شهرسازی بیان شد، یک اتفاقی افتاده و سه سازمان اداره‌کل اطلاعات، اداره‌کل دادگستری و راه و شهرسازی در آنجا زمین گرفتند و دو دستگاه در آنجا به جای چهار طبقه، ۱۲ طبقه ساختند و در زمان مدیریت این مدیرکل هم نبوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که گرفتند عددش یک تومن بوده و امروز ۱۰ تومن شده و آیا باید به قیمت امروز موضوع را اعلام کنیم؟

 

 

در ادامه پیگیری موضوع، «محمد ابراهیم‌پور» نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در خصوص این پروژه در صیاد ۱۵ اظهار کرد: قرارداد این پروژه در سال ۱۳۹۸ در سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد شد و ناظر به پروژه معرفی و نقشه‌های اولیه را برای اخذ پروانه به سازمان ارائه دادند.

وی گفت: مجری و طرح‌ها ارائه و ما ناظران مربوطه را معرفی کردیم و تا تاریخ پنجم دیماه سال جاری مجوز شروع عملیاتی از ما اخذ نکردند چون نقشه‌ها تائید نشده بوده و مجوز شروع عملیات ساختمانی نداشتند.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: من مکاتبات مربوط به پرونده را هم دارم که موضوع گزارش شده و نباید در این پروژه عملیات ساختمانی آغاز می‌شد.

ابراهیم‌پور بیان کرد: متاسفانه ما بازوی اجرایی نداریم و تنها ما می‌توانیم گزارش مکتوب ارائه دهیم و شهرداری باید با مکاتبات ما بر این تخلف نظارت و برخورد می‌کرد.

کریمی مدیر شهرداری منطقه یک شهرداری گرگان در این خصوص گفت: ای کاش این مکاتبات سازمان نظام مهندسی ساختمان به ما انجام می‌شد و ما قطعا پروژه را تعطیل می‌کردیم چه بسا در چند مرحله فعالیت در این پروژه تعطیل شد.

موضوع را از معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان پیگیر شدیم که «مسعود سلیمانی» معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان در این خصوص تاکید کرد: متاسفانه الان دستگاه‌ها می‌گویند مجوز نگرفتند سوال ما این است شما چه کرده‌اید؟

وی اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود بازوی اجرایی نداریم اصلا موضوع درستی نیست چون اگر به دادگستری گزارش می‌کردند ما بر اساس وظیفه با جدیت برخورد می‌کردیم.

سلیمانی در خصوص اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان می‌گوید ما بازوی اجرایی نداریم بیان کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی نیست ما مکاتبات بسیاری از شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در موضوعات مشابه داریم که ما وارد شده و دستورات قضایی لازم صادر شده است.

وی در خصوص علت الحاق این ملک به بافت تاکید کرد: من اطلاعات لازم در خصوص این بعد پرونده را ندارم و اظهار نظر رسمی نمی‌کنم اما عقل من می‌گوید اگر اراضی که در مجاورت جنگل و رودخانه هستند به اشخاص واگذار شود ظن تجاوز وجود دارد.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان تصریح کرد: اگر قرار است اینجا ساخت و ساز و سازه‌ای انجام شود برای منافع عمومی صرف شود برای مثال مسجد یا مدرسه ساخته شود که همه از آن استفاده کنند.

سلیمانی بیان کرد: نه اینکه زمین‌ها را به عده‌ای خاص واگذار کنیم، این با مضامین اخلاق همخوانی ندارد.

لازم به ذکر است بر اساس اظهارات سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی گلستان، این ملک جزء اراضی ملی است که بر اساس قانون مدیریت آن از نمایندگی دولت به اداره‌کل راه و شهرسازی واگذار شده و این اداره هیچگونه مسوولیتی در خصوص این زمین ندارد.

همچنین «عبدالرضا دادبود» شهردار گرگان نیز در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد اما اظهار نظر جدید در خصوص پروژه بیان نشد و موضع و نظر وی نیز همان چیزی بود که در بیانیه رسمی شهرداری و اظهارات مدیر شهرداری منطقه یک شهرداری گرگان بیان شد.

لازم به ذکر است بر اساس مستندات موجود، افراد موثر و فعال در پروژه، روزهای گذشته پس از اعتراض اهالی نسبت به روند عملیات عمرانی و قطع درختان منطقه، با ساکنان درگیر شده و حتی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی یکی از ساکنان درباره پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده را از دست وی اخذ و پاره کرده است.

موضوع با جدیت از سوی مراجع قضایی و رسانه‌ها در حال پیگیری است.

انتهای پیام/83004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول