اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بغداد به جای اربیل؛ آیا سلیمانیه راه خود را تغییر می‌دهد؟

اختلافات دولت کردستان عراق (در اربیل) و دولت مرکزی (در بغداد)، تأثیرات اقتصادی و مالی خود را بر سلیمانیه نیز گذاشته است و برخی مسئولان این استان به فکر جدا کردن مسیر تعامل خود با بغداد از اربیل هستند.

بغداد به جای اربیل؛ آیا سلیمانیه راه خود را تغییر می‌دهد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بحران اقتصادی و عدم پرداخت حقوق کارمندان، مقامات محلی و شخصیت‌های فرهنگی و فعالان سلیمانیه عراق را به فکر تعامل مستقیم با بغداد و جدایی از اربیل در صورت عدم توافق بر سر پرونده نفت و درآمدها انداخته است.

دولت بغداد در آوریل ۲۰۲۰ از توقف پرداخت حقوق کارمندان کردستان عراق به دلیل عدم پرداخت درآمدهای نفتی این منطقه خبر داد. طبق توافق دسامبر ۲۰۱۹ دولت اربیل باید درآمد فروش ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به بغداد بپردازد.

«ریکه وت ذکی» عضو شورای استانداری سلیمانیه و از اعضای ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان به روزنامه الصباح عراق گفت که اگر توافقی میان اقلیم کردستان و بغداد در خصوص پرونده نفت صورت نگیرد، ممکن است قانونی در شورای استان در خصوص بودجه‌بندی و تعامل مستقیم سلیمانیه با بغداد به جای اربیل به تصویب برسد.

او گفت که با تصویب این قانون، استانداری سلیمانیه، درآمدها را به دولت بغداد داده و بغداد نیز حقوق کارمندان استان را پرداخت خواهد کرد.

«عمر کورده» عضو شورای عالی جنبش «الجیل الجدید» نیز در این باره گفت که سلیمانیه به دنبال جدایی از اربیل نیست اما موضع دو طرف یکسان نیست و مردم سلیمانیه به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق‌ها و اوضاع بد اقتصادی، در شرایط سختی به سر می‌برند.

شهر سلیمانیه در کردستان عراق ماه پیش شاهد اعتراضات شدید و کم سابقه اهالی به عدم پرداخت حقوق‌ها و اضاع بد معیشتی بود. اعتراضاتی که حداقل شش کشته و دهها زخمی بر جا گذاشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول