اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دهقان: سرمایه اجتماعی جریان اعتدالی از دست رفته است/ الزام سابقه کار اجرایی برای رجل سیاسی بودن صحیح نیست!

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه الزام سابقه کار اجرایی برای رجل سیاسی بودن صحیح نیست گفت: نمی‌توان از دست رفتن سرمایه اجتماعی جریان اعتدالی را نادیده گرفت؛ بلکه باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت.

دهقان: سرمایه اجتماعی جریان اعتدالی از دست رفته است/ الزام سابقه کار اجرایی برای رجل سیاسی بودن صحیح نیست!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور چهره‌های مختلف سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در بین هر دو جریان سیاسی کشور افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر حضور چهره‌هایی مانند سید‌حسن خمینی نیز به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که هنوز شکل رسمی و واقعی به خود نگرفته است. این در حالی است که این روزها اصلاح‌طلبان به دنبال حضور در انتخابات با یک گزینه صددرصد اصلاح‌طلب هستند و هیچ برنامه‌ای برای ائتلاف با جریان اعتدالی کشور ندارند.

در همین رابطه روزنامه آرمان ملی گفت‌وگویی با غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سرمایه اجتماعی جریان اعتدالی از دست رفته است

- بازی سیاست شباهت عجیبی به زندگی و همچنین بازی فوتبال دارد. زندگی همواره دارای فراز‌و‌نشیب است. این در حالی است که در بازی فوتبال نیز برنده و بازنده وجود دارد.

- هر فرد و جریانی نیز که وارد بازی‌های سیاسی می‌شود باید خود را برای هر وضعیتی آماده کند؛ به خصوص اینکه جریانی که به قدرت می‌رسد پس از چند سال مورد نقد جدی رقبای سیاسی خود قرار می‌گیرد.

- به همین دلیل نمی‌توان از دست رفتن سرمایه اجتماعی جریان اعتدالی را نادیده گرفت؛ بلکه باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت.

- در مرحله نخست باید ریزش سرمایه اجتماعی را پذیرفت و در مرحله دوم به فکر ترمیم این سرمایه از دست رفته بود و با نوآوری و خلاقیت راهی گشود.

سید‌حسن خمینی و ظریف قطعأ مورد حمایت اصلاح‌‌طلبان خواهند بود

- حضور یک گزینه محبوب و رأی‌آور می‌تواند این سه ضلع را دوباره به هم نزدیک کند. به عنوان مثال اگر سید‌حسن خمینی در انتخابات ثبت‌نام کند و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار بگیرد قطعأ مورد حمایت هر سه ضلع میانه خواهد بود.

- این وضعیت درباره آقای ظریف نیز وجود دارد و اگر ایشان نیز بنا به ضرورت‌هایی در انتخابات حضور پیدا کند، می‌تواند کانون اجماع سه ضلع میانه سیاسی کشور باشد.

تنها آقای رئیسی می‌تواند در جریان اصولگرایی اجماع ایجاد کند

- این وضعیت در جریان اصولگرایی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد تنها یک گزینه یعنی آقای رئیسی می‌تواند در جریان اصولگرایی اجماع ایجاد کند.

- آقای رئیسی گزینه مناسبی برای اصولگرایان به شمار می‌رود و با توجه به اینکه در انتخابات سال۹۶ نیز رأی خوبی به دست آورده می‌تواند دوباره به عنوان گزینه نهایی جریان اصولگرایی مطرح باشد. این در حالی است که آقای رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه نیز عملکرد قابل‌قبولی داشته است.

- بدون تردید مقابله و محاکمه باند اکبر طبری نقطه عطف عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه بوده است.

- اگر آقای رئیسی در انتخابات شرکت نکند نگاه اصولگرایان به طیف میانه خواهد بود که با چه گزینه‌ای در انتخابات شرکت خواهد کرد. در چنین شرایطی آنها نیز تلاش می‌کنند روی یکی از گزینه‌های مطرح اجماع کنند و با یک گزینه وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.

سابقه کار اجرایی برای رجل سیاسی بودن صحیح نیست!

- برخی رسانه‌ها ‌عنوان کرده‌اند که آیت‌ا...سید‌حسن خمینی رجل سیاسی نیست. آیا یک رجل سیاسی باید حتما سابقه کار اجرایی داشته باشد؟

- واقعیت این است که بسیاری از چهره‌های مطرح در گذشته سابقه اجرایی نداشته‌اند. نمونه‌های دیگر این مسأله را در کشورهای خارومیانه می‌توان در خاندان جواهر لعل نهرو و بوتو در پاکستان مشاهده کرد. در نتیجه اینکه یک شخصیت سیاسی را در کار اجرایی خلاصه کنیم صحیح نیست.

- نمی‌توان از هم‌اکنون اعلام کرد که اگر سید‌حسن خمینی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند مورد تأیید شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت.

- در گذشته نیز اتفاق افتاده که فردی بدون‌سابقه اجرایی و با سابقه علمی مناسب در رأس قوای سه‌گانه قرار گرفته باشد که نمونه بارز آن آقای آملی‌لاریجانی بود که به‌رغم اینکه سابقه اجرایی نداشت اما به دلیل سوابق علمی خود پس از آقای شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب شد.

مدیریت لاریجانی در ریاست مجلس قابل‌قبول و عقلایی بوده است

- ما باید بپذیریم که مدیریت آقای لاریجانی در ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی قابل‌قبول و عقلایی بوده است.

- با این وجود عملکرد ایشان در دهه ۷۰ و زمانی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشته‌اند سبب شده ذهنیت برخی اصلاح‌طلبان نسبت به ایشان منفی باشد.

- برنامه‌هایی مانند «هویت»، «چراغ» و... از جمله برنامه‌هایی بوده‌اند که در آن سال‌ها علیه جریان اصلاحات در صداوسیمای تحت مدیریت آقای لاریجانی پخش می‌شدند.

در سیاست حرف مرد یکی نیست!

- باید پذیرفت عرصه سیاسی جایی نیست که بتوان تأکید کرد «حرف مرد یکی است». اتفاقأ در سیاست حرف مرد یکی نیست و باید براساس مقتضیات زمانه تصمیم‌گیری کرد.

- به نظر می‌رسد اگر آقای لاریجانی به انتخابات ورود کنند صلاحیت ایشان نیز احراز می‌شود و در نهایت در معرض آرای مردم قرار خواهد گرفت.

- در چنین شرایطی اگر رقابتی بین سعید جلیلی و علی لاریجانی یا قالیباف و لاریجانی شکل بگیرد به احتمال زیاد می‌تواند بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را به سمت خود جلب کند و این احتمال وجود دارد که در چنین شرایطی بخش‌هایی از طیف میانه از آقای لاریجانی حمایت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول