اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تاجیک: بایدن سوپرمن نیست!/ آمریکا در شرایطی نیست که برای برجام شرط بگذارد

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جو بایدن سوپرمن نیست گفت: اگر برجام را مورد توجه قرار‌دهیم، می‌‌بینیم که جو بایدن دنبال حفظ منافع آمریکاست، نه ایران.

تاجیک: بایدن سوپرمن نیست!/ آمریکا در شرایطی نیست که برای برجام شرط بگذارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با نصرالله تاجیک، کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


بایدن سوپرمن نیست

- دونالد ترامپ که همه راه‌ها را در مقابل ایران به کار گرفت، ناموفق بود. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با رویکرد و روش دیگری در پی اهداف‌شان به برجام بازگردند.

- جو بایدن سوپرمن نیست. اگر برجام را مورد توجه قرار‌دهیم، می‌‌بینیم که جو بایدن دنبال حفظ منافع آمریکاست، نه ایران.

- باید دقت کنیم که تمام معادلات تغییر نمی کند و ممکن است روش حل معادلات با هم متفاوت باشد.

آمریکا در شرایطی نیست که برای برجام شرط بگذارد

- اینکه ایران باید به برجام برگردد یا آمریکا، باید گفت که این آمریکاست که قطعنامه بین‌المللی برجام را بلااجرا گذاشته و شورای امنیت به‌راحتی درباره این قطعنامه کم‌کاری کرد.

- این آمریکاست که باید اول به برجام بازگردد. آمریکا باید بداند به دلیل اشتباهات ترامپ در شرایطی نیست که بخواهد برای برجام شرط بگذارد.

باید به دنبال «قوی‌شدن» باشیم

- کشور ما برای تنفس سیاست خارجی خودش و به‌خاطر تحریم‌ها پذیرفت که برجام را به یک نتیجه برساند و اجرا کند و آژانس هم بارها تایید کرد که ما به برجام پایبند بوده‌ایم اما با بی‌خردی ترامپ روند کار آسیب دید.

- اگر کار ادامه می‌‌یافت و ما بهره‌‌ای از برجام می‌‌بردیم، اکنون آزاد بودیم و درباره دیگر دغدغه‌‌هایی که آنها مدنظر دارند، گفت‌وگو می‌کردیم تا نگرانی آنها را نسبت به برخی موضوعات دیگر رفع کنیم.

- این به آن معنا نیست که آنها در صنایع موشکی یا قدرت نظامی ما اظهار نظر و دخالتی داشته باشند؛ فقط منظور رفع نگرانی از آنها بود، نه اینکه برای کارهای خودمان اجازه بگیریم چراکه عوامل بازدارنده مشخص هستند.

- از آن میان صنایع موشکی ماست و ایران بعد از تحمیل یک جنگ هشت‌ساله و خسارات مادی و معنوی و شهادت بسیاری از رزمندگانش چنین تجربه‌‌ای دارد و باید به دنبال قوی‌بودن خودش باشد که در کنار سایر عوامل به تامین امنیت ملی و منافع کشور دست بزند.

مواضع بایدن کمک‌کننده نیست

- ما معتقدیم آمریکا باید به برجام بازگردد. درباره اینکه بازگشت آمریکا با عدم‌اجرای کاهش تعهدات یک ایده همزمان جلو برود یا اینکه آمریکایی‌ها تحریم‌ها را هم لغو کنند و در یک فضای بدون تحریم، دو کشور بنشینند و یک چارچوب برای حل کار پیدا کنند، می‌‌توان تحلیل ‌هایی را داشت اما اینکه بایدن درباره برجام با کشورهای اروپایی صحبت می‌‌کند، کمک‌کننده نیست.

- آنچه مشخص است اینکه یک روند طولانی بین ما و جو بایدن درباره برجام وجود دارد و با مشکلاتی که ترامپ به وجود آورده است، مدت بیشتری را نیاز داریم تا مسائل در مسیر مطلوب دنبال شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول