اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

فارس من| درخواست سختی کار کارمندان بانک‌ها به چه شرطی بررسی می‌شود؟

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کارمندان بانک خواستار سخت و زیان‌آور محسوب شدن شغل خود باشند، به شرطی بررسی می‌شود که مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی باشند.

فارس من| درخواست سختی کار کارمندان بانک‌ها به چه شرطی بررسی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تعداد 15 هزار و 21 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «قرار گرفتن شغل بانکداری جزو مشاغل سخت و زیان آور» خواستار پیگیری این مسأله از مسؤولان وزارت کار شدند.

با توجه به افزایش تعداد امضاهای این درخواست، خبرنگار فارس با علی مظفری مدیرکل بازرسی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفت و خواسته مخاطبان فارس را مبنی بر تقاضا برای قرار گرفتن شغل بانکداری به ویژه در شرایط کرونایی جزو مشاغل سخت و زیان آور مطرح کرد.

مظفری در پاسخ اعلام کرد: کارهای سخت و زیان آور باید شمولیت قانون کار داشته باشند و این کارها در دو بخش الف و ب تقسیم‌بندی می‌شوند. در بند الف کارهایی مشمول سخت و زیان آور می‌شوند که آلایندگی محیط کار آنها احراز ‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع مشاغلی از لحاظ فیزیکی و بهداشتی جزو مشاغل سخت و زیان آور رده‌بندی می‌شوند که محیط کار با مصوبه وزارت بهداشت جزو محیط‌هایی باشد که زیان آور است. مانند محیط‌هایی که کارگران با مواد شیمیایی و یا خطرناک سروکار دارند. چنین مشاغلی در شمول مشاغل الف هستند.

وی افزود: مشاغل گروه ب، گروه‌هایی هستند که در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور وجود دارند و در شورای معاونت کار بررسی می‌شوند مانند مشاغلی که مستلزم کار در ارتفاع یا فضای بسته و یا هر شغلی که بر اساس اندازه‌گیری‌های استاندارد در ظرفیت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند.

به گزارش فارس، قوانین مورد استناد مدیرکل بازرسی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیدر واقع ماده 1 آیین‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده (76) قانون اصلاح مواد (72) و (77) و تبصره ماده (76) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 ـ مصوب 1380ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 15365/ت36005هـ مورخ 5/2/1386 است. بر اساس این قوانین مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم بندی می‌شوندک

گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد، اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن ها را حذف نمود .

گروه ب : مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می‌شود .

* درخواست کارمندان بانک‌ها به چه شروطی بررسی می‌شود؟

مظفری در ادامه گفت: در مورد شغل بانکداری را هم می‌توان بررسی کرد و ادله کسانی که ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند شغل بانکداری جزو شغل‌های سخت و زیان آور است بررسی می‌شود. اما این کار دو شرط اساسی دارد. اولا اینکه کارمند بانک مشمول قانون کار باشد و ثانیا مشمول بیمه تأمین اجتماعی باشند. زیرا بر اساس قانون سازمان تأمین اجتماعی پذیرش مشاغل سخت و زیان آور مشروط به احراز پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی و قانون کار است.

مظفری اضافه کرد: اگر یک شغل جزو مشاغل سخت و زیان آور باشد یک و نیم برابر مشاغل عادی تلقی می‌شود و بنابراین کارگری که در مشاغل سخت و زیان آور 20 سال کار کند به اندازه سابقه 30 ساله محاسبه می‌شود.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه کارمندان بانک‌های دولتی و یا خصوصی جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند، گفت: بانک‌ها معمولا تابع قوانین خاص خود بودند. اما از چند سال قبل برخی از بانک‌ها تابع قانون کار و تأمین اجتماعی شدند. بنابراین اگر کارمندان بانک تابع قانون کار و پوشش تأمین اجتماعی باشند می‌توانند تقاضای خود برای شغل سخت و زیان آور بودن شغل را مطرح کنند که اگر در کمیته مربوطه احراز شود، می‌تواند از آن به بعد جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود؛ اما آنچه که قانون تأمین اجتماعی به آن تأکید دارد، شمولیت یک شغل در قانون کار و تأمین اجتماعی است.

مظفری گفت: برخی از بانک‌ها از مدتی قبل تبدیل وضعیت شدند و بنابراین سنواتی که قبل از آن کار کرده‌اند نمی‌تواند جزو قانون کار حساب شود و از آن به بعد اگر کارمندان آن بانک‌ها جزو شمول قانون کار و تأمین اجتماعی قرار گرفتند می‌توانند تقاضای سخت و زیان آور بودن کار خود را مطرح کنند.

وی در مورد این که کارگران چگونه می‌توانند تقاضای سختی کار را عنوان کنند گفت: در صورت شمولیت قانون کار و تأمین اجتماعی می‌توانند در مراکز استان‌ها به ادارات کار مراجعه کنند و یا به سامانه مربوطه به نشانی https://www.mcls.gov.ir/fa/hard-  مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه کنند، اما باز تأکید می‌کنم پیش نیاز اصلی آن قرار گرفتن در شمول قانون کار و پوشش تأمین بیمه اجتماعی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول