اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تحریریه فارس جوان در دانشکده رسانه فارس افتتاح شد

آیین افتتاحیه رسمی تحریریه فارس جوان در دانشکده رسانه فارس برگزار شد.

تحریریه فارس جوان در دانشکده رسانه فارس افتتاح شد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه رسمی تحریریه فارس جوان در دانشکده رسانه فارس برگزار شد.

عباس اسکندری کارشناس رسانه درباره عملکرد واقعی رسانه، گفت: رسانه یک ابزار نیست یک منطق و ساختار است و کسانی که در رسانه به دنبال قدرت هستند متاسفانه از رسانه برداشتی ابزاری دارند و رسانه را یک بلندگو و ابزار می‌دانند؛ متاسفانه مردم و مسؤولین رسانه را نمی‌شناسند.

وی افزود: همانگونه که از نام تحریریه فارس جوان برمی‌آید جوان به این معنا نیست که ضریب سنی اعضای این تحریریه به فرض از ۱۸ تا ۲۵ سال است. جوان بودن به معنای واقعی یعنی جوان دارای اندیشه فرسوده نیست و زمینه شناختی و نگرشی دارد و در زمینه رفتار، فرسوده و خسته نیست و احساس یأس و افسردگی نمی‌کند.

اسکندری اضافه کرد: در حوزه عاطفی نیز جوان پرانگیزه، دغدغه‌مند و هدفمند است و به خاطر همین شما جوان هستید چون باید مدام به روز باشید و اگر این ویژگی‌ها را داشته باشید در ۶۰ سالگی هم جوان هستید البته اگر به همه معنا جهادی باشید.

وی ادامه داد: تجربه بنده در ۳۰ سال کار مطبوعاتی و دیپلماتی می‌گوید خبرنگار باید همان ویژگی قدیمی خودش را حفظ کند و داشتن چهار گوش و چهار چشم است و آن دو چشم اضافی همان دو چشم بیرونی است و می تواند چشم مردم و چشمی به بیرون باشد و همان چشمی که از بیرون به ما می نگرد. ما به عنوان یک خبرنگار باید فهم ذهن مخاطب داخلی و خارجی را بسنجیم.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه گفتمان مبحث مهمی در رسانه است، گفت: گفتمان به معنی مفصل‌بندی معنایی است و آن کسی که توانایی معنی کلیدواژه های جهانی را دارد و مفصل بندی را ایجاد می کند، قدرت گفتمان را دارد.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاری جهانی باشد و برای رسانه‌اش ارزش قائل باشد باید گفتمان را بشناسد و همینطور گفتمان غرب را نیز به خوبی بشناسد و از گفتمان خود دفاع کند؛ همچنین بیش از هرکسی حملات رسانه های غرب را شناسایی کند تا متوجه شود که از چه نوع ادبیاتی استفاده و از کدام نقاط حمله می‌کند.

اسکندری درباره نسل جدید جنگ‌ها، تأکید کرد: نسل پنجم جنگ‌ها، جنگ‌های ترکیبی هستند، یعنی جنگی که یک کشور را در تمام ابعاد مختلف و به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی نابود کند و فرو بپاشد. معمولا اوپوزیسیون رسانه رسمی ندارد و ابزارشان معمولا همین رسانه های اجتماعی از قبیل تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و وایبر است.

وی در مورد سوگیری رسانه‌ها خاطرنشان کرد: زمانی که رسانه سوگیری و جهت گیری پیدا کند و مدام در حال توجیه و تثبیت چیزی باشد دیگر رسانه به معنای واقعی نیست مانند روزنامه های رسمی کشور خودمان.

اسکندری اضافه کرد: رسانه وقتی ابزار قدرتمندان شود دیگر رسانه نیست. باید روانشناسی رسانه را یاد بگیریم و آن تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم اهداف و منافع خودمان است. ولی وقتی ادبیات رسانه مدام تکرار و رسانه ابزار یک جریان خاص می شود، دلزدگی ایجاد می کند.

این دیپلمات سابق و کارشناس رسانه در مورد روانشناسی رسانه خاطرنشان کرد: در روانشناسی رسانه ما واژه «تکرار» را یادآور می‌شویم و این است که تکرار خبر تا زمانی تحریک ایجاد می‌کند بعد از مدتی مخاطب خنثی می‌شود و چیزی را احساس نمی‌کند و با همان ذهنیت تکراری به همه چیز نگاه می‌کند. کار رسانه یعنی کاری پر از تنش و استرس و بسیار پر مسؤولیت.

وی تصریح کرد: هر مطلبی که به نگارش درآید، قطعا عده‌ای را آزرده خاطر خواهد کرد، بنابراین رسانه با همین تنش‌هایش سرخوردگی را هم به دنبال دارد و جوان بودن یعنی دلسرد نشدن و به حقیقت کار خود ایمان داشتن و در این شرایط است که شما هیچگاه دلسرد نخواهید شد.

اسکندری خطاب به دانشجویان و کارورزان، گفت: سه نوع تجربه داریم؛ نوع اول آن، تجربه زنده است که شما هم اکنون در حال انجام آن هستید و تجربه آموزش است؛ نوع دوم، تجربه در گدشته است و اینکه آموزش را به مهارت کلامی تبدیل کرده و مفهوم پردازی می کند و تجربه سوم ضرب تجربه گذشته در حال است که در علم روانشناسی به آن مواجهه می‌گویند و بصیرت ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید دائما کار کنید و تجربه‌ای خاص است که به صورت ناگهانی به آن می‌رسید و اتفاقا مواجه شدن، کار هرکسی نیست چرا که همگی توان نگارش خبر و اعضای روتین آن را دارند.

ودایع: صفت جوان برای تحریریه فارس جوان  برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری بود

علی ودایع سردبیر تحریریه فارس جوان نیز در این مراسم به عملکرد، اهداف و افق‌های پیش روی تحریریه فارس جوان اشاره و صفت جوان برای تحریریه فارس جوان را برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری عنوان کرد.

وی به جایگاه ویژه خبرنگاران در فضای فرهنگی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: متاسفانه در رسانه ما ۲ نقص وجود دارد؛ در ابتدا  مراکز آموزش ما در رسانه به صورت کارگاهی کار نمی‌کنند، ما بعضا دکترای روزنامه نگاری داریم که یک خط خبر هم نمی‌توانند بنویسند؛ کنار این عده، گروهی از افراد نیز هستند که شاید بتوانند خبر بنویسند اما تکنیکال نیستند زیرا در مرحله اولیه به طور کارگاهی و حرفه ای شروع به کار نکرده اند.

ودایع درباره انتخاب صفت جوان برای این تحریریه، افزود: ابتدا قرار بود اسم تحریریه، اسم دیگری باشد؛ در واقع قرار گرفتن نام جوان در ترکیب تحریریه فارس برگرفته از صحبت‌های مقام معظم رهبری است؛ ما بچه‌هایی داریم که با پویایی که دارند به پیش خواهیم رفت؛ بچه‌هایی را تربیت می‌کنیم که نتیجه عملکرد آنها منجر به خبرنگار پارتیزانی شود.

وی درباره اهمیت خبرنگاران در عرصه رسانه‌ای کشور اظهار کرد: من ۱۲-۱۳ سال خبرنگار وزارت خارجه بودم در بحث دیپلماسی رسانه، متاسفانه بعضی از اخبار به غلط و بدون توجه به بار معنایی منتشر می شود؛ ویترین رسانه کشور خبرنگاران  حرفه‌ای هستند که بتوانند بار معنایی بسیاری از جملات را سبک، سنگین کنند.

استاد دانشکده رسانه فارس درباره اعضای تحریریه فارس جوان اظهار داشت: خبرنگاران تحریریه فارس جوان عملا دو دسته هستند عده ای از فارغ‌التحصیلان و گروه دیگر از اعضای  دوره‌های آزاد  دانشکده رسانه فارس که به دلیل علاقه خود به خبرنگاری در این مسیر قرار گرفتند.

 وی عنوان کرد: تحریریه فارس جوان همانند یک خبرگزاری است و ما در بین کارهای رسانه‌ای،کلاس هایی مانند عملیات روانی و تحلیلی سیاسی  نیز داریم؛ امروز شرایط رسانه‌ای  کشور  به گونه‌ای رقم خورده که نیازمند آگاهی نسبت به تاکتیک‌های رسانه‌ای و روانی در فضای رسانه ای هستیم که باعث شناخت دقیق و کارشناسانه ما  نسبت به برخی از اخبار و گزارش‌هایی می‌شود که به شدت  بر روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارد.   

 سردبیر تحریریه فارس جوان تأکید کرد: امروز فارس من به عنوان بستری برای اعضای تحریریه فارس جوان  قرار گرفته که پذیرای محتوای رسانه ای اعضای این تحریریه در همه زمینه‌ها  شده است؛ در ماه گذشته  ۲۰۹ مورد محتوا تولید کردیم، چنین اقدامی برای خبرنگاران فارس جوان بسیار خوب است.

 ودایع در پایان خطاب به خبرنگاران گفت: وقتی خدا به قلم قسم می‌خورد، کسی نمی‌تواند قلمش را بفروشد؛ کسی که قلم فروشی می‌کند جامعه خود را به انحراف می‌کشاند. بچه‌های تحریریه فارس جوان ابتدا باید خود را بشناسند. شکر خدا مجموعه فارس جوان نیروهایی را تربیت می‌کند که فکر نکنم در هیچ جای دیگری تربیت شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول