اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناو هواپیمابر «نیمیتز» به خانه برمی‌گردد

منابع خبری گزارش داده‌اند ناو هواپیمابر «نیمیتز» سرانجام عازم آمریکا شده است.

ناو هواپیمابر «نیمیتز» به خانه برمی‌گردد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری امروز دوشنبه (۱۳ بهمن‌ماه/ ۱ فوریه) گزارش داده‌اند ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» بعد از ۱۰ ماه روانه آمریکا شده است.

شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گزارش داده ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» بعد از سپری کردن ده ماه روی آب از دریای «مکران» به پایگاه مبدأ خود در آمریکا بازخواهد گشت.

این ناو همراه به ناوگروهش اسفندماه سال گذشته، در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای مکران مستقر شده بود.

۲۸ شهریورماه سال جاری اعلام شد نیمیتز و ناوگروه همراهش وارد آب‌های خلیج فارس شده‌اند. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در آن زمان هدف از ارسال این ناو را ارسال پیام هشدار به ایران اعلام کرده بود.

دریادار «علیرضا تنگسیری»، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوم مهرماه اعلام کرد پهپادهای بومی سپاه ورود این ناوگروه را کاملاً رصد و رهگیری کرده است. (جزئیات بیشتر)

همان روز خبرگزاری فارس تصاویری از رهگیری ناوهواپیمابر آمریکا توسط پهپادهای سپاه پاسداران انقلاب را منتشر کرد. (جزئیات بیشتر)

 

این ناوگروه شامل ناو هواپیمابر نیمیتز به همراه ناو‌های اسکورت کننده شامل دو فروند ناوشکن ۱۱۴ و ۱۰۴، رزم ناو‌های ۵۸ و ۵۹، دو ناوچه گشتی ۹ و ۱۲ و یک فروند شناور گارد ساحلی ۱۳۳۳ ارتش تروریستی امریکا بود که قبل از ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه شناسایی شدند.

منابعی در پنتاگون روز ۱۱ دی‌ماه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بودند وزارت دفاع آمریکا قصد دارد این ناو را به خانه برگردانند. سه روز بعد  از اعلام این تصمیم، پنتاگون اعلام کرد «کریستوفر میلر» سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا به طور ناگهانی دستور قبلی خود را لغو کرده است.

دولت دونالد ترامپ در آن زمان دلیل لغو این تصمیم را به تحرکات احتمالی ایران برای انجام عملیاتی جهت اجرایی کردن انتقام شهادت سردار «قاسم سلیمانی» اعلام کرده بود. 

دولت آمریکا به دستور ترامپ ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

جمهوری اسلامی ایران چند روز بعد پایگاه موشکی ایران در «عین‌الاسد» را هدف قرار داد. تهران اعلام کرده «انتقام سخت» بابت عملیات تروریستی آمریکا هنوز محقق نشده و به موقع، اجرا خواهد شد. 

 

منابع خبری گزارش داده بودند نیروهای آمریکایی از ماه‌ها قبل از فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی از بیم انتقام ایران در آماده‌باش حداکثری قرار گرفته بودند.

در همین خصوص نشریه آمریکایی «پالیتیکو» روز دهم دسامبر در گزارشی به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی نوشت: «ارتش آمریکا در حالت آماده‌باش شدید قرار دارد و حفاظت از نیروهایش در منطقه غرب آسیا را برای پاسخگویی به حمله احتمالی ایران تقویت کرده است.»

یک تحلیلگر آمریکایی در همین حال، تحرکات نظامی چند ماه اخیر واشنگتن علیه تهران را جنگ تبلیغاتی یک فرمانده آمریکایی برای افزایش نفوذ و قدرت خود در پنتاگون توصیف کرده است.

«گرث پورتر»، تاریخدان آمریکایی و نویسنده کتاب «بحران ساختگی» (درباره فضاسازی‌های جهان غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران) در یادداشتی که اواخر دی‌ماه منتشر شد نوشته بود تحرکات نظامی اخیر آمریکا علیه ایران در منطقه و پر رنگ شدن آن در رسانه‌ها نتیجه جنگ تبلیغاتی‌ای بوده که مک‌کنزی به منظور پیشبرد برخی اهداف شخصی خودش به راه انداخته است. 

او می‌نویسد: «در دو ماه آخر دولت دونالد ترامپ، مجموعه‌ای از تحرکات نظامی تنش‌آمیز از سوی آمریکا در منطقه موجب ایجاد نگرانی‌هایی شد مبنی بر اینکه جنگی علیه ایران در حال شکل‌گیری است.»

این تحلیلگر در ادامه نوشته است: «این بحران، نتیجه هیچ تهدیدی از سوی ایران نبود، بلکه حاصل تبلیغاتی بود که توسط رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، ژنرال کنث‌مک‌کنزی به منظور پیشبرد اهدافش طراحی شده بود.»

 پورتر، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه را فردی «تشنه قدرت» معرفی کرده و نوشته او با علم به اینکه افزایش تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه باعث افزایش نفوذ و قدرت شخصی‌اش در سیاست‌گذاری می‌شود این تجهیزات را به منطقه ارسال کرده است. 

پورتر تصریح کرده است: «قدرت‌طلبی این ژنرال، اصلی‌ترین عامل محرک در دور جدید تنش‌های میان ایران و آمریکا بوده است. او به منظور پیش‌برد برنامه‌های منفعت‌جویانه‌اش مجموعه‌ای از اقدامات بروکراتیک و سیاسی را به همراه یک جنگ تبلیغاتی در رسانه‌ها به کار گرفته است.»

 

مک‌کنزی ژنرال چهارستاره آمریکایی است که توانسته خودش را در میان جامعه نظامیان و تحلیلگران نظامی به عنوان فرمانده‌ای با تدبیر و آماده دفاع از منافع آمریکا معرفی کند. 

پورتر نوشته عملیات تبلیغاتی مک‌کنزی از مارس ۲۰۱۹ بلافاصله بعد از به دست گرفتن فرماندهی نیروهای سنت‌کام آغاز شده است. او در آن زمان، برای مهار آنچه «تهدید اضطراری ایران» خواند یک ناوگروه تهاجمی را به همراه چند بمب‌افکن روانه منطقه کرد. 

یک ماه بعد فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران گفت فکر می‌کند تصمیم او برای ارسال این ناوگروه به منطقه «آثار ثبات‌آفرین قابل‌توجهی» داشته و در حال مذاکره برای افزایش حضور نظامیان آمریکا در درازمدت است.

مک‌کنزی یکی از افرادی در ارتش آمریکا است که برای نگاه داشتن هزاران نفر از نیروهای این کشور در عراق تلاش کرده است. گرت پورتر نوشته هدف بنیادین مک‌کنزی از این تصمیم، حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق در دراز مدت است.  

گرت پورتر در ادامه به تحرکات نظامی آمریکا در آستانه فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده و نوشته این تحرکات نیز توسط مک‌کنزی طراحی شده‌اند. 

پورتر برای تأیید این استدلال به اظهارات یک مقام ارشد پنتاگون در سی‌‌ان‌ان اشاره کرده که در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر گفته بود تهدید حمله نیروهای متحد با ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق عامدانه بزرگنمایی می‌شود. 

پورتر با استناد به سخنان این مقام پنتاگون نوشته احتمالاً تصمیم «کریستوفر میلر»، وزیر دفاع آمریکا برای بازگرداندن ناوگروه نیمیتز از منطقه در روز ۳۰ دسامبر هم پس از علم به این موضوع صورت گرفته که مک‌کنزی و حلقه اطرافیانش، در حال بزرگنمایی در خصوص تهدیدهای ادعایی ناشی از نیروهای هم‌پیمان با ایران در عراق هستند. 

تحلیلگر آمریکایی در ادامه منصرف شدن میلر از تصمیم اولیه خود برای بازگرداندن ناوگروه نیمیتز و حفظ آن در منطقه را نتیجه پیروزی بورکراتیک مک‌کنزی بر میلر دانسته است. 

او در پایان نوشته است: «جنگ قدرت سیاسی-بوروکراتیک که در هفته‌های پایانی دولت ترامپ در گرفت نشان‌دهنده این است که قدرت مک‌کنزی ممکن است روی سیاست دولت جو بایدن در قبال ایران هم اثرات مهمی داشته باشد.»

پورتر نوشته ارتباط مک‌کنزی با رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی است که او در دست دارد و احتمالاً تلاش خواهد کرد از آن برای اثرگذاری بر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بهره‌گیری کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول