اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

2 راهکار وزارت اقتصاد برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی در سال آینده نیازمند تامین مالی 1400 هزار میلیارد تومان از بازار پول و سرمایه هستیم گفت: تحقق این عدد برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است.

2 راهکار وزارت اقتصاد برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزاری شد، گفت: امسال علیرغم شرایط سخت ناشی از جنگ اقتصادی و کرونا سعی شده که شرایط اقتصادی مدیریت شود و فشارها و مزاحمت‌ها کمتر شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تامین مالی سال جاری تا الان در نظام بانکی حدود هزار هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: این تامین مالی شامل سرمایه ثابت و نقدینگی است و در نظام بانکی نو کردن تسهیلات قبلی نیز مدنظر است. 

وی با بیان اینکه در 10 ماهه ابتدای امسال در بازار سرمایه نیز 500 هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است، بیان داشت: این عملکرد بسیار خوبی است لذا اگر بخواهیم در سال آینده رشد اقتصادی متفاوتی داشته باشیم حداقل باید هزار و 400 هزار میلیارد تومان برای اقتصاد تامین مالی داشته باشیم و برای دستیابی به این رقم بازار سرمایه وبازار پول باید تامین مالی آن را برعهده گیرند. 

دژپسند گفت: در بازار سرمایه از همه ابزارها از جمله تشکیل پروژه‌ها و شرکت‌های سهامی عام استفاده می‌کنیم و همچنین از اوراق و از ابزارهای مالی متنوعی که تعریف شده  استفاده می‌کنیم ضمن اینکه در این ارتباط رئیس جدید بورس برنامه گسترده‌ای را ارائه داده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر به شرایط تعادلی دست یابیم و همانطور که توانستیم این کار را در سال جاری با موفقیت طی کنیم، البته با توجه به مشکلاتی که در بازار سهام داشتیم در سال آینده سرعت ببخشیم تا این عدد قابل تحقق باشد. 

وی افزود: تحقق این عدد برای اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر است و اقتصاد کشور باید گام‌های بلندتری بردارد و لازمه آن سرعت بیشتر برای تامین مالی است و امیدواریم بازار پول و سرمایه در کنار هم بتوانند این گام‌ها را بردارند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: امسال علیرغم همه مشکلات سرمایه گذاری خارجی هم خوب بوده است و امید می‌رود که در سال آینده در این زمینه نیز جهش قابل توجهی صورت گیرد. 

دژپسند در پاسخ به این سوال که با توجه به از بین رفتن اطمینان مردم به بازار سرمایه چگونه امید می‌رود که سال آینده تامین مالی از طریق بورس افزایش یابد، گفت: ما به دنبال فرهنگ‌سازی برای روش غیرمستقیم هستیم زیرا در روش‌های مستقیم یک مقدار نوسانات تنش ایجاد می‌کند اما روش های غیر مستقیم مناسب‌تر است، همچنین به محض اینکه شرایط مناسب‌تر شود آمادگی داریم تا عرضه اولیه‌ها زیادی را عرضه کنیم. 

وی بیان داشت: لذا ما در مدیریت بازار سهام برنامه جامع و کاملی داریم اما منتظریم که حواشی روانی رفع شود و به یک شرایط تعادلی برسیم تا عرضه اولیه‌ها زیادی را عرضه کنیم. 

دژپسند با بیان اینکه معتقدم که دیر یا زود  به این مهم دست می‌یابیم گفت: بررسی تحلیل‌های فعالان بازار سرمایه در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که آنها معتقدند که بازار سرمایه در حال عبور از عدم تعادل است و لذا ما هم تلاشمان دستیابی به این مهم است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ما نباید نگاه کوتاه مدت به عرضه اولیه داشته باشیم ضمن اینکه در جلسه‌ای بیان کردم که در 9 ماهه امسال سود آوری شرکت‌ها نسبت به 9 ماهه سال گذشته سه برابر شده است و این بدان معناست که نباید فقط به افزایش قیمت سهام توجه شود بلکه سود سهام دارای نقش مهم است بنابراین یک فعال حرفه‌ای بازار سرمایه از این زاویه توجه می‌کند. 

وی درباره اظهارات گذشته خود مبنی بر عرضه اولیه بزرگ به مناسبت ولادت حضرت زهرا بیان داشت: من این عرضه اولیه را به صورت مشروط اعلام کرده بودم لذا عرضه آن بستگی به شرایط بازار دارد.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول