اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نائب‌‌رئیس مجلس: در وضعیت «بددولتی» هستیم/حذف ارز 4200تومانی مخالفان جدی دارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز 4200تومانی مخالفین جدی دارد و حداقل در هیات رئیسه دو نظر روشن بود و شاید در هیات رئیسه هم اگر رای‌گیری می‌شد رای نمی‌آورد.

نائب‌‌رئیس مجلس: در وضعیت «بددولتی» هستیم/حذف ارز 4200تومانی مخالفان جدی دارد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه جهان‌آرا دوشنبه شب(13بهمن‌ماه) با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و با موضوع «بررسی طرح شفافیت و کارنامه 8 ماهه مجلس یازدهم» به صورت زنده از شبکه افق سیما به روی آنتن رفت.

قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای این برنامه در پاسخ به پرسشی درمورد تبعات حذف ارز 4200تومانی توسط مجلس، اظهار داشت: معتقدم چون دولت به جایی نداریم و در دوره بددولتی به سر می بریم این برای ما مشکل ایجاد می‌کند ولی کمیسیون تلفیق این را به عنوان تبدیل به یارانه پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه نظر من مخالف است، اظهار داشت: برای اقداماتی که مستقیما با زندگی مردم مرتبط است نیت قانونگزار کافی نیست و باید یک شبکه اجرایی قوی به آن پیوند بخورد و این تعهد اجرایی در شرایط کنونی محقق نیست و اگر روزی دولت متعهدی بر سر کار باشد می‌توان به این مسئله فکر کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید در ده سال گذشته شبکه توزیع را درست می کردیم و انسولین را باید به شخص دیابتی در دم در خانه‌اش می رساندیم و درحالی که لاستیک را از در کارخانه پست می‌کنند آیا امکان ارسال انسولین به در خانه وجود ندارد؟

وی در عین حال افزود: حذف ارز 4200تومانی مخالفین جدی دارد و حداقل در هیات رئیسه دو نظر روشن بود و شاید در هیات رئیسه هم اگر رای‌گیری می‌شد رای نمی‌آورد.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درمورد امکان رای‌آوری کلیات بودجه1400، تصریح کرد: من به کلیات بودجه رای نمی‌دهم و رای‌ برای کلیات در مجلس شکننده است.

وی در پاسخ به سوالی درمورد اختلاف حداقل و حداکثر حقوق‌ها اظهار داشت: اختلاف حقوق‌ها بین کارکنان رسمی و قراردادی دولت و شاغلین و بازنشستگان دولتی و لشکری و کشوری و کارگران تحت پوشش قانون کار قابل بحث است و به غلط یک نظام تبعیض‌آمیز برقرار است و حقوق و دستمزد کاملا چالش بزنگیز است که باید بصورت پایه‌ای به آن توجه شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس اتفاقی که می‌افتد تخفیف مشکلات موجود هست، تصریح کرد: نٌرم 7برابرحداقل دستمزد در جهان پذیرفته شده اما چیزی که تصویب کردیم بیش از 8برابر است که در عمل 8برابر می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی درخصوص نماینده ای که می‌خواست از خط ویژه عبور کند و بحث‌های پیرامون آن گفت: هنوز نمی‌توانم بصورت قاطع روایتی صحیح بدهم چون گزارش‌ها مختلف است و اصل پرونده هم به جای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به دادستانی ارجاع داده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز جلسه هیات نظارت برای این کار برگزار نشده است چون مستندات جمع‌آوری نشده است، اظهار داشت: دادستانی طبق قانون وظیفه دارد از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سوال کندو باید پرونده را بفرستد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ممکن است حاجی دلیگانی به این نتیجه رسیده که به عنابستانی ظلم شده است، تصریح کرد: آقای اشتری به بنده تماس گرفت و نسبت به این اظهار نظر آقای حاجی دلیگانی اظهار ناراحتی کرد.

وی با اشاره به امکان ابطال اعتبارنامه عنابستانی گفت: قانون اساسی و آیین نامه اجازه این کار را به ما نداده است و سیلی زدن به مامور قانون کیفری هست و ابطال اعتبار نامه در صورتی هست که به هر دلیلی دیگر حضورش در مجلس ممکن نباشد و این نظر شورای نگهبان است.

نائب‌رئیس مجلس همچنین با اشاره به بحث مطرح شده درمورد ودیعه مسکن به نمایندگان تهران در مجلس تصریح کرد: خیلی در هیات رئیسه بحث شد و یک پیشنهاد این بود که به نمایندگان تهران ودیعه مسکن ندهیم و برخی نمایندگانی هم که شهرستانی هستند در شهرستان خانه دارند و می توانند اجاره دهند و در تهران اجاره کنند ولی این سوال پیش می اید که در این صورت تفاوت قیمت را چه کنند و همپنین برخی از نمایندگان تهران مالک خانه یا اجاره نشیت هستند و این قدر این تعداد متغیرات زیاد می شود که هم امکان پاسخگویی به درخواست همکاران و هم امکان اجرایی از بین می رود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کاری که مجلس انقلابی بود این بود که در حدی ودیعه مسکن به نمایندگان داد که در اطراف مجلس هم نمی توانند خانه رهن کنند، گفت: 200 میلیون تومان داده شد و بعضی از نمایندگان هم با مشکل مواجه شدند و نتوانستند در اطراف مجلس منزل اجاره کنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس در تمام قوا بدترین شرایط را درمورد خانه‌های سازمانی و حق مسکن دارند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برخی از همکاران می گفتند تردد برای مسئولین از خط ویژه ممنوع  باشد و فقط آمبولانس عبور کند، اظهار داشت: داستان از این شروع شد که نیروی انتظامی برای همکاران نماینده ما اجازه عبور از خط ویژه صادر نکرده در حالی که طبق قانون خدمات کشوری شان وزیر، شان وزارت است.

وی ضمن تاکید بر اینکه آقای شمخانی گفت پاویون و تیم‌های محافظتی را جمع کنیم ولی دنبالش را نگرفت، اظهار داشت: این حرف درست است چون کسانی که باید محافظت شوند ما نیستیم بلکه دانشمندان هسته‌ای و کارآفرینانی هستند که تحریم را دور می زنند و کارخانجات عظیم را دست می کنند و جوانانی هستند که قطعات تحریم شده کارخانه‌ها را می سازند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه سربازی اجباری را باید جمع کنیم، گفت: سربازی باید حرفه ای شود ولی ما افسر لیسانسه را به جای اینکه در حوزه فنی استفاده کنیم،‌ یک کاور تن‌اش می‌کنیم و مامور راهور ما می‌شود. سربازی اجباری هم در دنیا ورافتاده و هم اما از سربازان درست استفاده نمی‌کنیم و در دنیا ورافتاده و سربازی باید حرفه‌ای و اختیاری شود.

وی افزود: دوستانی که طراحان اصلاح سربازی هستند از ستاد کل نیروهای مسلح بازخوردهای منفی گرفته‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی ضمن تاکید بر اینکه 4سال از مجلس دهم با جمعی از دوستان علنی شدن ارا را دنبال کردیم، تصریح کرد: بلافاصله بعد از بودجه مسئله شفافیت بررسی می‌شود و در هر صورت قبل از سال شفافیت در مجلس بررسی می شود.

نائب رئیس مجلس ممکن است نقاطی وجود داشته باشد که نشود علنی کرد، اظهار داشت: قانون باید تاحدی انعطاف هم داشته باشد وگرنه ممکن است قانون‌شکنی شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه مجلس تصمیم گرفته که ماموریت هایش و تعداد سفر نمارنگان به داخل و خارج و موضوع ماموریت هم مشخص شودذ، گفت: مهم ترین اثر شفافیت این است که باید برای کارهایمان دلیل بیاوریم و خود این دلیل آوردن باعث می شود مطالعه و مشورت کنیم.

وی در عین حال افزود: یکی از عوارض شفافیت این است که ممکن است صنفی باشد ما مخافت کنند و یکی دیگر از عوارض آن رفتار پوپولیستی هست ولی ما باید یک گذار رشد اجتماعی را طی کنیم و منافع آشکارسازی زیاد هست که گفت‌و‌گو با مردم را شکل می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی درمورد علت عدم استیضاح دولت توسط مجلس، گفت: مجلس محل سنجیدن مصلحت‌هاست و گاها باید بین بد و بدتر تصمیم گرفت و تشخیص مجلس این است که استیضاح رئیس جمهوری که تقریبا 010درصد نمایندگان با آن مخالف هستند و کارکرد آن را قبول ندارند، آثار زیان‌بار عزل رئیس جمهور را بیش از نفع آن می‌دانند و من معتقدم استیضاح رئیس جمهور با توجه شرایط داخلی و خارجی نباید یک شکاف سیاسی در داخل کشور ا یجاد کنیم و باید از راه های دیگر نقاط ضعف دولت را تا جایی که می توانیم اصلاح کنیم و این اتفاق تاحدی در مجلس یازدهم افتاده است.

وی درمورد استیضاح وزرا نیز گفت: در اینجا زائیه استدلالمان شبیه رئیس جمهور نیست بلکه تجربه است. وزیر صمت رفت و اوضاع بدتر شد و حجتی از وزارت کشاورزی رفت و اتفاقات بدتری افتاد و انتظار وزیر بهتر از قبل، ‌از این دولت نامعقول است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد حضور رئیس مجلس و نواب رئیس در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه الان تعدادی از رجال سیاسی و مذهبی کشور در مظان ریاست جمهوری هستند و مجلسی داریم که در آن 10نفر در این سطح هستند، نشان‌دهنده قدرت مجلس است.

قاضی‌زاده هاشمی ضمن تاکید بر اینکه کاندیداتوری‌‌ام در انتخابات ریاست جمهوری را نه تکذیب و نه تایید می‌کنم چون پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی واجب کفایی هست، اظهار داشت: واجب کفایی هم یعنی آیا اصلح در میدان وجود دارند که کفایت کنند بار از دوش آدم برداشته می‌شود و اگر نباشد برای آدم وظیفه ایجاد می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارهایی مهمی بر گردنمان است، گفت: بزرترین هنر ما این است که بچسبیم و کار خودمان را انمجام دهیم هرچند باید جریان انقلاب فکر کنند و افراد مناسب را به مردم معرفی کنند اما اینکه در بیرون به عموم مردم که گرفتار زندگی هستند درست نست و باید از کسانی که اسمشان مطرح است بخواهیم کارشان را درست انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد اظهاراتش درمورد قصد دولت برای کاهش نرخ ارز بعد از به روی کار آمدن بایدن تصریح کرد: اقای روحانی این حرف من را تایید کرد به گونه ای غیرممستقیم حرف‌های سخنگوی خود را نقض کرد و حرف‌هایی زد که تایید حرف های من بود. عده ای با این تصور که حافظه بلندمدتشان قوی تر از حافظه بلندمدتشان است، همین‌طور که اقتصاد و معیشت مردم را گروگان گرفته اند  ادامه دهند و به این وسیله خود را در قدرت نگه دارند.

قاضی‌زاده هاشمی ضمن بیان اینکه کاهش نرخ ارز خوب است به شرطی که موقتی و تصنعی و برای عبور از انتخابات 1400نباشد، اظهار داشت: نباید با مردم بازی کرد و باید صادقانه برخورد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول