اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استعمارگرایی غرب درباره واکسن کرونا، صدای «علی‌اُف» را درآورد

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان که کشورش رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد است، در یک سخنرانی تلویزیونی از «استعمارگرایی» کشورهای غربی در خصوص توزیع واکسن کرونا بشدت انتقاد کرد.

استعمارگرایی غرب درباره واکسن کرونا، صدای «علی‌اُف» را درآورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، الهام علی‌اُف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان مواضع تبعیض‌آمیز غرب در خصوص دسترسی کشورهای فقیر و در حال توسعه به واکسن کرونا را به باد انتقاد گرفت.

الهام علی‌اُف روز دوشنبه در سخنرانی از طریق تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان درباره موضوع مقابله با ویروس کرونا در جهان و واکسن آن صحبت می‌کرد، مواضع کشورهای غربی در این خصوص را تبعیض آمیز و ناعادلانه خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان که کشورش ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را برعهده دارد، در این نطق تلویزیونی به بحران ایجاد شده بین اتحادیه اروپا و انگلیس در خصوص توزیع واکسن کرونا اشاره کرد.

او گفت: «اعلام شد که ۱۳ درصد از شهروندان بریتانیایی و دو درصد از شهروندان اتحادیه اروپا واکسن دریافت کردند. در این صورت، ۷۵ درصد از جمعیت بریتانیا تا ماه جولای و در اتحادیه اروپا تا ماه اکتبر واکسینه خواهند شد».

الهام علی‌اُف ادامه داد: «وقتی کشورهای پیشرفته نمی‌توانند به صورتی منصفانه این واکسن ها را با هم به اشتراک بگذارند و یکدیگر را متهم می‌کنند، دیگر کشورها چه فکری باید بکنند؟».

وی افزود: «چه کسی به کشورهای فقیر و مردم کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد؟ هیچ کسی درباره این موضوع فکر نمی‌کند. من از رهبران بسیاری از کشورهای پیشرفته اصلا هیچ حرفی در این باره نشنیده‌ام».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان که کشورش تا سال ۲۰۲۲ ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد است، اعلام کرد که باکو به مطرح کردن این مساله ادامه خواهد داد چرا که مشکلات موجود برای دسترسی به واکسن کرونا شاید تشدید و به نتایج فاجعه‌باری منجر شود.

به باور او، دعواها و مشکلات بر سر واکسن کرونا به ویژه میان کشورهای ثروتمند به طرزی منفی روی تولیدکنندگان این واکسن اثر می‌گذارد.

علی‌اُف تاکید کرد که با وضعیت کنونی، بی اعتمادی میان کشورها تشدید می‌شود و در نتیجه آن شهروندان کشورهای زیادی از واکسن کرونا محروم می‌شوند.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان هشدار داد، شهروندان کشورهای زیادی در حال مشاهده «یک دوره غیر رسمی استعمارگرایی نوین یا یک مستعمره سازی اعلام نشده» هستند.

هشدار ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد درباره تبعیض کشورهای غربی علیه کشورهای فقیر و در حال توسعه در شرایطی مطرح شده که ویروس کرونا جان بیش از دو میلیون نفر را در ۱۹۲ کشور جهان گرفته است.

بنا بر گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، کرونا تاکنون بیش از ۱۰۳ میلیون نفر را مبتلا کرده است که از این میان، بیش از ۵۷ میلیون مبتلا توانستند بر این ویروس غلبه کردند و درمان شوند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول