اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کوچکی‌نژاد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه 1400 بیش از 30 درصد است

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت در بودجه 1400 بیش از 30 درصد است، گفت: درآمدهای دولت در تبصره 14 نشان می‌دهد که به دنبال گرانی‌های حامل‌های انرژی است.

کوچکی‌نژاد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه 1400 بیش از 30 درصد است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 14 بهمن ) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با لایحه بودجه 1400، اظهار داشت: بودجه 1400 یکی از کارهای مهم و حساس مجلس یازدهم است؛ انتظار داریم که موافقین و مخالفین با اعداد و ارقام صحبت کنند، چرا که شرایط حاکم در دنیا و کشورمان مهم است. 

وی افزود: بودجه 1400 در انتقال بین دو دولت تصویب می‌شود، این در حالی است که بعد از رهنمود مقام معظم رهبری به دولت و مجلس، باید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 را رد می‌کرد، چرا که حذف تبصره 4 و کاهش درآمد دولت در بخش نفت وجود نداشته و باید صندق توسعه ملی به نفع تولید و رشد کشور تقویت می‌شد و بر همین اساس، باید به لایحه بودجه 1400 رأی منفی می‌دادند. 

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: بودجه 1400 مانند مریضی اورژانسی بود و کمیسیون تلفیق آن را مداوا نکرده و درد آن بیشتر شد. 

وی افزود: دولت اعلام کرد که تغییرات بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق را قبول ندارد و تورم را به مردم تحمیل می‌کند، در حالی که این حرف جنگ روانی دولت علیه مجلس است. 

وی افزود: نباید گرانی به مردم تحمیل شود و تورم افزایش پیدا کند زیرا جامعه دیگر تحمل بیشتر را ندارد؛ در بودجه، تورم بیش از 40 درصدی را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه کسری بودجه هم خواهیم داشت. 

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای دولت معلوم نیست که در سال 1400 از کجا به دست می‌‌آید، زیرا این درآمدها پایدار نیست. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: بودجه 1400 بیش از 30 درصد وابستگی به نفت دارد در حالی که قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید که نباید بودجه به درآمد نفت وابسته باشد، اما به نظر می‌رسد که کمیسیون تلفیق به دنبال گرانی فرآورده‌های نفتی است که این کار موجب تنش بین مردم شده و آرامش جامعه را می‌گیرد. 

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما در بودجه 1400 همچنان حقوق نجومی را خواهیم دید، در حالی که باید عدالت دریافتی در حقوق‌ها وجود داشته باشد. 

وی افزود: یکصد هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در جامعه داریم ولی متأسفانه 30 هزار میلیارد تومان به بخش مالیات بر ارزش افزده و درآمدهای دولت اضافه شده که مستقیماً از جیب مردم برداشت می‌شود.

کوچکی‌نژاد گفت: کمیسیون تلفیق اگر به دنبال کار برای مردم و نفع جامعه بود باید رأی منفی به لایحه بودجه 1400 می‌داد. 

وی افزود: درآمدهای دولت در بودجه 1400 صددرصد افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه بودجه عمومی کشور هم 1600هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که این رقم در سال جاری 571 هزار میلیارد تومان بوده است. 

وی با بیان اینکه ارقام در تبصره‌های بودجه شفاف نیست،  گفت: من با ارز 4200 تومانی موافق هستم ولی باید برای آن روشی صحیح ارائه دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال 89، دو ماه یارانه به حساب مردم ریخت و سپس گفت دو ماه بعد هدفمندی یارانه‌ها را اجرا خواهم کرد؛ حذف ارز 4200 تومانی غلط است و روشی که کمیسیون تلفیق در این باره پیشنهاد داده بحران‌زاست.

وی گفت: مجلس انقلابی اجازه نگرانی و آسیب به مردم را نمی‌دهد؛ تغییرات ارز 4200 تومانی در کمیسیون تلفیق پذیرفتنی نیست چرا که این منجر به افزایش صددرصدی مواد اولیه کارخانجات شده است. 

کوچکی‌نژاد گفت: اگر به جای کالا به مردم پول بدهیم، مردم به سمت خریدهای دیگر می‌روند و سلامت مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: 199 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی دولت در بودجه بوده است حتی عنوان شده این رقم به 300 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که درآمدی ناپایدار است.

وی گفت: با فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی در بودجه 1400 مبارزه نشده است این در حالی است که 455 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از مالیات است، ضمن اینکه کمیسیون تلفیق درآمد دولت در تبصره 14 را به 400 هزار میلیارد تومان رسانده است در حالی که این رقم 288 هزار میلیارد تومان بوده که معنایش گرانی حامل‌های انرژی است. 

وی افزود: خدمات آب و برق و  گاز به واحدهای تولیدی افزایش یافته که معنایش گرانی بیشتر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول