اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بمب ساعتی کرونا در قلمرو «مافیا» و «همرفیق»/ هشداری که برنامه‌سازان شبکه خانگی باید جدی بگیرند!

تهیه برنامه‌های شبکه نمایش خانگی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این برنامه‌ها را تبدیل به بمب ساعتی کرونا کرده است.

بمب ساعتی کرونا در قلمرو «مافیا» و «همرفیق»/ هشداری که برنامه‌سازان شبکه خانگی باید جدی بگیرند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به رعایت‌ نکردن پروتکل‌های بهداشتی در برخی از برنامه‌های شبکه نمایش خانگی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

در شرایط کنونی با وجود اینکه متخصصان امر مدام توصیه می‌کنند که مردم از برگزاری تجمع، دورهمی و مهمانی خودداری کنند، عده‌ای از برنامه‌سازان فعال در شبکه خانگی اقدام به تهیه برنامه‌هایی می‌کنند که به نوعی بی‌اعتنایی به موضوع مهم سلامت جامعه محسوب می‌شود، چراکه دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این برنامه‌ها رعایت نمی‌شود. برنامه‌هایی همچون همرفیق، آنتن و شب‌های مافیا که قرار است مردم را در این روز‌های کرونایی سرگرم کنند، اما سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد و داغدارشان می‌کنند.
 


استفاده از ماسک مانع انتقال هوابرد ویروس نمی‌شود

در همین رابطه باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس سلامت عمومی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- در ابتدای شیوع کرونا در جهان اعلام شده بود که این ویروس بطور مستقیم و از طریق ارتباط چهره به چهره، تماس نزدیک با مبتلایان و سطوح منتقل می‌شود، اما بحثی درباره انتقال هوابرد بودن ویروس کرونا مطرح نشده بود.

- در روزهای ابتدای شیوع کرونا تنها توصیه می‌کردیم که افراد فاصله فیزیکی را با یکدیگر حفظ کنند، مدام دست‌ها را بشویند و سطوح را ضدعفونی کنند اما با گذشت چند ماه، متخصصان حوزه اپیدمیولوژی، ویروس شناسی و بهداشت به این نتیجه رسیدند که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا بحث هوابرد بودن آن است.

- اگر یک فرد حامل ویروس در فضای بسته باشد می‌تواند با صحبت کردن، عطسه  کردن، سرفه کردن و حتی نفس کشیدن عادی ویروس را تا ساعت‌ها در محیط بدون تهویه به دیگران منتقل کند.

- متاسفانه نتوانستیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که استفاده از ماسک به تنهایی در پیشگیری از انتقال هوابرد ویروس موثر نخواهد بود و اینکه هوا تهویه نداشته باشد یک عامل بسیار مهم در انتقال کروناست.

- برخی‌ها فکر می‌کنند با داشتن ماسک، تب سنج و سنجش اکسیژن خون دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود؛ در حالی که به دلیل هوابرد بودن این ویروس نمی‌توان از انتقال آن جلوگیری کرد.

- در برنامه‌های شبکه‌های نمایش خانگی مانند همرفیق، مافیا و... که در محیط بسته با صدای بلند صبحت می‌کنند و آواز می‌خوانند احتمال انتقال ویروس افزایش می‌یابد.
 


لزوم تذکر به شبکه نمایش خانگی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به بیان تذکراتی در این مورد پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.
 


- به افرادی که در ایام شیوع کرونا درحال ضبط چنین برنامه‌هایی هستند و دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، باید حتما تذکر جدی داده شود.

- متاسفانه در برخی موارد افراد با وجود آگاهی از لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، باز هم در رعایت کردن آن‌ها سهل انگاری می‌کنند و باعث ایجاد گرفتاری برای افراد زیادی می‌شوند.

- یک سهل انگاری کوچک می‌تواند موجب بروز موج چهارم ویروس شود و در موج چهارم با توجه به سرمای فصل زمستان، دو تا سه ماه درگیر موج جدید خواهیم بود.

- فاصله گذاری اجتماعی به معنای رعایت فاصله یک و نیم متری با دیگران است و باید تمام افرادی که در مجموعه‌های پر رفت و آمد و شلوغ مشغول به کار هستند، این فاصله را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.
 


گفتنی است عصر دوشنبه ۲۲ دی ماه بود که دو پیشکسوت فوتبال کشورمان در ویژه برنامه یکی از باشگاه‌های فوتبال پایتخت برای تماشای دربی حاضر بودند و گفته می‌شود عدم‌رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در طول این برنامه زمینه‌ساز ابتلای این دو ورزشکار به کرونا ویروس شده و در نهایت منجر به فوت یکی از آن‌ها شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول