اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

وجود 3 هزار شهید مفقود الاثر/ طرح «جست‌وجوی نور» ادامه می‌یابد

جانشین کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر، سه هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور وجود دارد و طرح تفحص شهدا به‌صورت جدی، سازماندهی‌شده و جهادی ادامه می‌یابد.

وجود 3 هزار شهید مفقود الاثر/ طرح «جست‌وجوی نور» ادامه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سردار ناصر سعیدی صبح امروز در جلسه هماهنگی پیگیری امور شهدای مفقود استان سمنان که با حضور نمایندگان نیروهای مسلح و مسؤولان استان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد، با تأکید بر لزوم گردآوری اطلاعات برای انجام عملیات تفحص اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، جست‌وجوی شهدای مفقودالاثر تا یافتن آخرین نفر است.

وی افزود: تفحص شهدای گمنام از بعد دینی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی و تکریم خانواده شهدا دارای اهمیت زیادی است و هر چه قدر بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم، آثار فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ماندگار می‌شود و جزو ابعاد مهم زندگی و فرهنگ ما به‌خصوص نسل جوان خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه بازگشت شهدا به آغوش خانواده باعث شد تا آسیب‌های انسانی ناشی از جنگ کاهش یابد، ادامه داد: با تفحص شهدا و تحویل آن به خانواده‌ها، شاهد برگشت حیات و زندگی دوباره به خانواده هستیم.

جانشین کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بنا بر تدبیر رهبر معظم انقلاب، طرح تفحص شهدا به‌صورت جدی، سازماندهی‌شده و جهادی تحت عنوان «جست‌وجوی نور» در سراسر مرزهای کشور اجرایی شد تا بتوانیم در مناطقی که در جنگ و دوران دفاع مقدس بین دو کشور ایران و عراق محل نزاع بود، کار تفحص شهدا را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عملیات تفحص شهدا به دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد، افزود: در دوران دفاع مقدس نیز پس از هر عملیات، اقدامات لازم در خصوص جست‌وجوی مفقودان انجام شد و مقطع دوم تفحص شهدا پس از دوران مقدس بین سال‌های ۶۷ تا ۷۰ بود و همچنان کمیته جست‌وجوی شهدای مفقودالاثر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سعیدی با اشاره به اینکه محصول کار جهادی طرح جست‌وجوی نور پیدا شدن پیکر پاک ۴۵ هزار شهید دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: از ۳۲۳ هزار شهید ایران از دوران انقلاب تاکنون، تعداد 196 هزار نفر متعلق به دوران دفاع مقدس است.

جانشین کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه که 25 درصد از شهدا بعد از جنگ کاوش شدند، تصریح کرد: برای تسریع در این کار، امکانات نیروهای مسلح کشور و ستاد کل نیروهای مسلح به‌صورت سازماندهی‌شده به کار گرفته شد و محصول این جریان، تفحص پیکر پاک ۴۵ هزار شهید است.

او گفت: ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم که 10 هزار نفر آنها پس از شناسایی به وطن بازگشتند و به‌صورت شهدای گمنام به خاک سپرده شدند و در حال حاضر، سه هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم.

جانشین کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در حال حاضر، کاری که در استان‌ها به دنبال آن هستیم، تشکیل کمیته بازخوانی عملیات‌، تعیین آمار دقیق شهدا، تکمیل بانک خون و دی‌ان‌ای خانواده شهداست.

سعیدی با بیان اینکه هم باید به‌صورت جغرافیایی یعنی استان به استان و هم به‌صورت یگانی از سپاه، ناجا، بسیج و جهاد مشخص شود که تعداد مفقودان چند نفر هستند، تصریح کرد: این موضوع در کارگروه نیروی انسانی هر استان باید بررسی و آمار شهدا به‌صورت قطعی مشخص شود.

وی یادآور شد: در کمیته بازخوانی اطلاعات نیز با استفاده از کمک فرماندهان، پیشکسوتان و رزمندگان که هنگام شهادت دوستان خود در کنارشان بودند، باید بتوانیم شهدای مفقود را شناسایی و پیدا کنیم.

جانشین کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه اکنون کار ما این است که هر عملیات را بازخوانی کرده تا بدانیم چه تعداد افراد در آن عملیات شهید شده‌اند، ادامه داد: اگر اطلاعات نقطه‌ای داشته باشیم، کار تفحص شهدا سرعت می‌گیرد و هر چه امر تفحص شهدا طولانی‌تر شود، دچار خساراتی چون تغییرات جغرافیایی مانند سیل، رانش زمین، پروژه‌های عمرانی و جریانات سیاسی می‌شویم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول