اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تیر خلاص آقای رئیس به قانون هوای پاک/ آلودگی همچنان جان می گیرد!

آلودگی هوا سالانه جان هزاران تهرانی را می گیرد. به گفته مدیران تنها راه کاهش آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است. اما رئیس سازمان محیط زیست می گوید که نمی توان این قانون را اجرایی کرد این درحالی است که برخی کارشناسان می گویدمشکل در این زمینه عدم اعتقاد مدیران به قانون هوای پاک و نیز عدم توانمندی آنهاست.

تیر خلاص آقای رئیس به قانون هوای پاک/ آلودگی همچنان جان می گیرد!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، فاطمه بلوچی پور آلودگی هوا گریبان تهرانی‌ها را گرفته است و هر بار مسئولین وظایف خود را در زمین یکدیگر پاسکاری می‌کنند. برای رفع آلودگی هوا در تهران، قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و با اجرای این قانون، آلودگی در تهران و سایر کلان‌شهرها کاهش می‌یافت.

در 34 ماده قانون هوای پاک دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، شهرداری و... را مکلف شده اند تا اقداماتی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام دهند، اما سالهاست که از تصویب این قانون می‌گذرد و اجرای آن به درستی انجام نشده است. 

هربار که آلودگی در تهران شدت می‌یابد، مدیران شروع به هشدار دادن کرده و تنها راهکار برای رفع آلودگی هوا را اجرای قانون هوای پاک می‌دانند.

تنها راه کاهش آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: وضع آلودگی هوای تهران کاملاً مشخص است و هم با چشم و هم مراکز سنجش آلودگی هوا لحظه به لحظه وضعیت را در مناطق رصد می‌کنند. 

وی ادامه داد: در قانون 3 هوای پاک مشخص شده که زمانی که وضعیت اضطراری داریم، باید وزارت کشور، استانداری و سازمان محیط زیست با کمک یکدیگر باید ممنوعیت‌هایی را اجرایی کنند. 

به گفته وی، اقدام در تهران وظیفه‌ای است که برعهده سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت کشور گذاشته شده است و ما هم در شورای شهر و شهرداری تهران در روزهای آلوده کاری جز پیشنهاد دادن نمی‌توانیم انجام دهیم. 

سلامت شهروندان اولویت اول شوراست بنابراین باید حساس‌تر باشیم

وی با تأکید بر این موضوع که سلامت شهروندان اولویت اول شوراست بنابراین باید حساس‌تر باشیم، گفت: تنها راهکار برای رفع آلودگی هوا، اجرای قانون هوای پاک است که این قانون هم به درستی اجرا نشده است. باید تمامی سازمان‌ها و نهادها به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کنند. وزارت صنایع هم نقش مهمی دارد که با همکاری سازمان محیط زیست کمک کند تا سوخت‌های غیراستاندارد در تمامی مراکز صنتی اطراف تهران منع شوند.

کلانتری:ما کشور جهان سومی هستیم که می‌خواهیم قانون کشورهای پیشرفته را اجرا کنیم

با وجود اینکه در قانون هوای پاک وظایف تمام سازمان‌ها و نهادها برای رفع موضوع آلودگی ها مشخص شده است، اما عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور می‌گوید: ما یک قانون هوای پاک داریم که بسیار پیشرفته و متقن است، تا آن حد که شاید اجرای کامل آن در کشورهای جهان سوم شدنی نباشد. طی دو سال اخیر هم به مناسبت روز هوای پاک، روند اجرای آن در مواجهه با آلودگی هوا و نحوه برخورد دستگاه‌های مختلف با آلاینده‌ها بررسی و شفاف‌سازی می‌شود. ما کشور جهان سومی هستیم که می‌خواهیم قانون کشورهای پیشرفته را اجرا کنیم. البته قانون است و لازم‌الاجرا ولی موانع جدی هم در این زمینه وجود دارد.

 امکان اجرای قانون هوای پاک را نداریم/فناوری‌های رایج کشور پاسخگوی استانداردهای برتر جهان نیست

وی تأکید کرد که امکان اجرای قانون هوای پاک را نداریم. کشوری مثل ایران درآمدهای ملی‌اش طوری نیست که بتواند قانون هوای پاک را اجرا کند. البته ما گزارش‌های نظارتی خود را خواهیم داشت، اما فناوری‌های رایج کشور پاسخگوی استانداردهای برتر جهان نیست. 

رئیس سازمان محیط زیست آب پاکی را روی دست شهروندان ریخت. به نظر می‌رسد که ما باید همچنان سالانه باید خسارت های زیادی بدهیم. به گفته مسئولین، سالانه 4 هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. 

وحید نوروزی کارشناس ارشد محیط زیست و مدیرعامل اسبق معاینه فنی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: برایم تعجب‌آور است که رئیس سازمان محیط زیست به جای آنکه مدافع هوای تنفسی مردم باشند، مدافع بخش صنعت و آلاینده‌های هوا هستند. 

وی ادامه داد: مشکل از درآمد ملی کشور ما نیست مشکل از عدم اعتقاد و مدیران ما به قانون هوای پاک و نیز عدم توانمندی آنهاست. 

پایین بودن در آمد ملی کشور را با عدم توانایی و خستگی و فرسودگی مدیران اشتباه نگیریم

نوروزی افزود: اگر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، خود را مدعی‌العموم در بخش هوای پاک نمی‌داند و شأن سازمانش را تا نوشتن گزارش‌های نظارتی پایین می‌آورد، طبیعی است که از وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دیگر نمی‌توان انتظار داشت.
این کارشناس ارشد اضافه کرد: پایین بودن در آمد ملی کشور را با عدم توانایی و خستگی و فرسودگی مدیران اشتباه نگیریم.
وی ادامه داد: آنقدر سازمان محیط زیست تضعیف شده است که بخش صنعت به راحتی مکاتبه می‌کند و تقاضای پنج سال فرصت برای تولید موتورسیکلت با استاندارد مصوب می‌کند. نوروزی تصریح کرد: تولیدکننده‌ای که از سه سال پیش می‌داند از ابتدای ۱۴۰۰ باید انجین موتورسیکلتی که ده‌ها سال است وارد می‌کند استاندارد روز اروپا باشد، اما هیچ کاری نمی‌کند چون‌ خیالش راحت است محیط زیست ضعیف‌تر از این حرف‌هاست و با یک مکاتبه یک‌صفحه‌ای مشکل حل می‌شود. واردات انجین موتورسیکلت به درآمد ملی و فناوری رایج کشور بستگی دارد؟ رئیس سازمان محیط ریست بیایند و اقدامات حاکمیتی خودشان را در مورد همین یک بند قانون هوای پاک تشریح کنند. طبیعی است که مدیریت خسته نمی‌تواند در این سه سال، آنقدر واردکنندگان انجین موتورسیکلت‌ها را تحت فشار بگذارد تا آنها با کمی هزینه بیشتر، انجین استاندارد روز دنیا را وارد کنند. 

وی بیان کرد: با علم به اینکه متهم حدود یک‌پنجم آلودگی هوای تهران، همین‌ موتورسیکلت‌ها هستند، طبق قانون هوای پاک باید به ازای هر موتورسیکلت نو، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج می‌شد. سازمان متولی محیط زیست کشور بیاید توضیح دهد چند دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج شده است؟ این به درآمد ملی بستگی دارد یا به جیب عده‌ای واردکننده؟

وی افزود: بنده به هیچ عنوان با بیانات جناب آقای کلانتری موافق نیستم. ایشان نماینده دولتی هستند که شعار محیط زیست دادند و متاسفانه عملکرد زیست محیطی قابل قبولی از خود به جا نگذاشتند.

نوروزی گفت: قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی است و اجرای آن‌الزامی و ضروری است و بخش صنعت ، نفت، نیرو و... موظف به اجرای آن هستند. حال که رئیس سازمان محیط زیست، تیر خلاص را زده‌اند، از کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و دادستانی تقاضا می‌کنم ورود کنند و به جای سازمان محیط زیست کشور، تکالیف دستگاه‌های مختلف دولتی را در راستای قانون هوای پاک رصد کنند تا ان‌شالله بتوان به اجرای قانون امیدوارتر بود.

مسئولان قانون هوای پاک را با جدیت پیگیری کنند

مدیران شهری خواستار این هستند که سایر مسئولان قانون هوای پاک را با جدیت پیگیری کنند و البته رئیس شورای شهر تهران هم گفته ما فقط می‌توانیم در زمینه آلودگی هوا تذکر دهیم. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که مسئولان قانون هوای پاک را با جدیت پیگیری کنند. انتظار ما از مسئولان این است که فقط در زمان آلودگی به فکر چاره برای این معضل نباشند. 

آلودگی هوا امسال شدت بیشتری یافت و البته متهم اصلی در این باره، این بار از سوی مسئولین، مازوت‌سوزی کارخانه‌ای اطراف تهران بود. همچنین خاموشی های هم در تهران داشتیم.

البته پیروز حناچی شهردار تهران هم تأکید کرد که طبق نظر کارشناسان، کاهش یک درجه‌ای دمای منازل، مصرف گاز خانگی را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد. 

وی ضمن درخواست از مسئولین برای کاهش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد در کلان‌شهرها، از شهروندان دعوت کرد تا با همراهی در یک حرکت جمعی به کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت عمومی کمک کنند. 

براساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اصلی کلان‌شهر تهران است. شهروندان تهرانی سالهاست که با این معضل دست و پنجه نرم می‌ کنند. با وجود اینکه براساس قانون وظایف دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه مشخص است، اما تاکنون راه‌حل اساسی برای رفع این معضل درنظر گرفته نشده است و اقدامات به صورت موقتی بوده است. حال هم آقای رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید که ما نمی‌توانیم به درستی قانون هوای پاک را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول