اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

دولت در اجرای قانون یارانه معیشتی ناز و کرشمه می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در جریان یارانه معیشتی دیدیم که دولت چه ناز و کرشمه ای داشت.

دولت در اجرای قانون یارانه معیشتی ناز و کرشمه می‌کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه) پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، اظهار داشت: در جریان یارانه معیشتی دیدیم که دولت چه ناز و کرشمه ای داشت، بنابراین اگر روی کاغذ مسائل را اصلاح کنیم دولت زیربار اجرای آن نمی رود و جای جلاد و شهید را عوض می کنند و می گویند این بودجه مجلس است.

وی افزود: اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول INF ارائه شده است.

وی ادامه داد: آن ها از سال ها قبل برای کشورهایی مثل ما چنین نسخه ای را دیده اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن ها می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است، گفت: در کتاب هنر تحریم گفته اند می خواسته اند تحریم های جدید را اعمال کنند اما دیدند دولت خودش می خواهد برای ارز کارهایی انجام دهد که باعث افزایش نرخ ارز می شود که در نهایت منجر به بحران مرغ شد.

ایزدخواه ادامه داد: می خواهند بحران مرغ را در سال 1400 رقم بزنند همان طور که اغتشاشات سال 72 دقیقا از افزایش نرخ ارز شروع شد و شاهد بودیم ظرف چند ماه نرخ ارز از 250 تومان به 750 تومان رسید و تورم 50 درصد به مردم تحمیل شد. از بودجه 98 بحران بنزین و از بودجه 99 بحران بورس بیرون آمد و می خواهند از بودجه امسال بحران ارز را درست کنند تا نقطه بدون بازگشت برای کشور و انقلاب درست شود که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه علم اقتصاد بیش از آنکه حسابداری باشد علم رفتاری است، گفت: کمیسیون تلفیق زحمت بسیاری کشید و قدردان آن هستیم اما باید گفت اصلاحات روی کاغذ در جامعه جور دیگری رقم می خورد در حال حاضر چنین پالسی داده می شود که مجلس ارز 4200 تومانی را به 17 هزار و 500 تومان افزایش داده است، خاتمه این پالس دست شما نیست و جامعه جور دیگری رفتار می کند بنابراین باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: این که گفته می شود حذف رانت از اصلاح ارز شروع می شود آدرس غلط است اطلاعات کامل، دقیق و محرمانه ای دارم که نشان می دهد این قصد به سرانجام نمی رسد و البته وضع ارز 4200 تومان سیاست غلطی بود برای اینکه در بازار نرخ ارز آزاد را بالا ببرند و سیاست تک نرخی بودن ارز را کنار بگذارند به جای آنکه انضباطی اعمال کنند.

ایزدخواه بیان کرد: بعضی ها استناد می کنند با حذف ارز ترجیحی گوشت گوسفندی شاهد کاهش 30 درصدی قیمت آن بوده ایم اما باید گفت مگر گوشت گوسفندی 90 درصد به نهاده ها وابسته است و سهم آن در سبد خانوار به اندازه مرغ است؟

وی در خاتمه گفت: در شرایطی هستیم که اگر اصلاحات کمیسیون تلفیق را قبول کنیم دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات در سرکار است بنابراین سیاست های پولی و مالی وقتی می تواند اعمال شود که دولت مقتدر سرکار باشد نه دولت مبتذل که هنوز بودجه تصویب نشده می گوید آن را اجرا نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول