اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

حجت الاسلام صدیقی: بانوان فاطمی فرمانده جبهه‌های جنگ نرم هستند/تجلیل از بانوان نمونه سبک زندگی فاطمی

حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران در کنگره ولایت اجتماعی زنان بر مبنای سبک زندگی فاطمی گفت: بانوان فرمانده جبهه های جنگ نرم هستند کما اینکه بانوی دو عالم (س) نیز هم در نشر ولایت و امامت و هم دفاع و جنگ از اسلام ناب حفاظت کرد.

حجت الاسلام صدیقی: بانوان فاطمی فرمانده جبهه‌های جنگ نرم هستند/تجلیل از بانوان نمونه سبک زندگی فاطمی

حسین امجدیان: به مناسبت ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه مرضیه(س) ، اولین کنگره بین‌المللی «ولایت اجتماعی زنان بر مبنای سبک زندگی فاطمی» سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مینا بیابانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، حسین ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر و جمعی از بانوان فعال کشور در تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه مینا بیابانی رییس بسیج بانوان کشور با خیر مقدم به حضار ، به بیان اهداف کنگره و نشست بین المللی ولایت اجتماعی زن پرداخت و گفت: در دو دیدگاه تمدن اسلامی و غرب همواره موضوع زن و جایگاهش بین فضای نخبگانی و فضای عموم جامعه مورد چالش بوده است. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و بازگشت به اسلام ناب حضرت امام احیاگر جایگاه و شخصیت زن بودند. به واقع هم در عرصه نظر و عمل زن جایگاهی متعالی تری به خود اختصاص داد . در عرصه نظر جایگاه زن به شکل حدید پدیدار شد و در عرصه عمل هم زنان به عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ..‌ پا به پای مردان نقش آفرینی کردند. 

 

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) نگاه بسیار متعالی و بلندی نسبت به زن و جایگاهش داشتند تا جایی که پیروزی نهضت را مرهون حضور زنان و آنها را رهبران نهضت دانستند و زنان را انسان ساز در جامعه معرفی کردند، یعنی جایگاه بسیار متعالی و شأن ربوبی.  رهبر معظم انقلاب هم در ادامه این راه که مبین فرمایشات امام هستند از همان قبل تا بعد از پیروزی انقلاب تاکنون بر همین منوال و اندیشه استوار هستند . 

بیابانی اظهار داشت: اگر بخواهیم عصاره و جوهره اندیشه رهبر انقلاب را در راستای شأن زنان در قالب یک متن کوتاه بررسی کنیم ، به اعتقاد اندیشمندان این حوزه چکیده تمام اندیشه هایشان در پیام تاریخی است که در کنگره هفت هزار زن شهید در سال ۹۱ فرمودند. ایشان در فرازهایی زنان را تاریخ ساز معرفی می‌کنند و زنان شهید را معماران ایران جدید قلمداد می‌کنند و حضور اجتماعی زن را در ساخت تهذیب نفس و خانواده سالم و ولایت اجتماعی و امر به معروف دارای ظرفیت جهانی به شمار می آورند که یک مدل متعالی و جدیدی به جهان ارایه می دهد. 

 

وی در ادامه گفت: این مدل صرفا در درون گفتمان انقلاب حادث می شود. در این بین دیدگاه های غربی و تفکرات فمنیستی نیز از یک سو و تفکرات متحجرانه از سوی دیگر سعی می کنند این دستاورد انقلاب را کوچک و بی ارزش جلوه دهند. حتی زنان انقلابی و اندیشمند خودمان هم گاها در موضوع زن و جایگاهش از منظر اسلام دچار شبهه می شوند. بنابراین اگر بخواهیم این نکته متعالی را در تمدن و دیدگاه اسلامی به درستی تبیین کنیم ضرورتا نیاز داریم اندیشمندانی که در مبانی اسلامی اشراف کامل دارند و به ماهیت زن با همان ساختار آفرینشی آشنایی دارند، از این بزرگواران استفاده کنیم تا تبیین صحیحی به جامعه ارائه دهیم. یکی از این نوادر رهبر معظم انقلاب اسلامی است که دیدگاه های بلند و عمیقی نسبت به زن از منظر اسلام ارایه دادند.

بیابانی اظهار داشت: برای اینکه تبیین درستی به زنان ایران و جهان ارائه دهیم لاجرم می بایست بر مبانی فکری حضرت آقا ابتنا کرده و ما هم سعی کردیم در کنگره ای دو سالانه آن را معرفی و تبیین کنیم تا این نگاه در جامعه اسلامی به درستی نهادینه شود و به جهان تشنه نیازمند ارائه دهیم. 

 

بخشی از چشم اندازه‌های این کنگره اهتمام تمدن نوین اسلامی به موضوع زن ، توجه به نقش بی بدیل زن در نهاد خانواده، تاکید بر حفظ کرامت زنان در چارچوب ارزش ها در قرآن و سیره، تاکید بر نقش عنوان بصیرت فردی و خانوادگی زنان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، گفتمان سازی بیانیه مقا معظم رهبری در سطوح مختلف و ...شعاری که برای این کنگره در نظر گرفته شده جهانی سازی سبک زندگی اسلامی است. بخشی از برنامه های اجرایی تحلیل و شاخص سازی بیانیه رهبری، شبکه سازی فعالان فرهنگی ، به کارگیری هنرمندان در این حوزه ، نظریه پردازی و تحقیق در موضوعات زن ، شناسایی چهره های علمی متخصص و تهیه پروژه های علمی و عرصه های های مختلف و پیش بینی نشست های علمی و پژوهشی سراسر کشور و برگزاری شب شعر و خاطره یا موضوعات مختلف در استان ها هستند . همچنین پویش مادر می آید نیز در این ایام راه اندازی شده و امیدواریم مورد توجه و اثر قرار گیرد. 

برخی از نهادهای فعال برای این کنگره شامل بنیاد بین المللی غدیر، هیئت رزمندگان اسلام، سازمان تبلیغات و شهرداری تهران، سپاه حضرت رسول، بسیح شهرداری و بسیج صدا و سیما و مرکز حفظ و آثار ارزش های زنان در دفاع مقدس، قوه قضاییه، ستاد دیه و سازمان زندان ها و سپاه های استانی، بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان امام و بسیج حقوقدانان هستند.

 

در ادامه زینب نصرالله دختر دبیرکل حزب الله لبنان طی یک تماس به بیان مباحثی پرداخت. وی در این پیام با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: دین اسلام دین مساوات است و فرقی بین زن و مرد نیست. دشمنان همیشه مدعی بودند اسلام ارزشی برای زن قایل نیست اما این دیدگاه نادرست است . عدالت را خدا بین زن و مرد قرار داده است و نقش اساسی زن از خانه شروع می شود و این افتخار برای زن کافی است.

امام خمینی می فرمایند یک فرزند صالح در دامن زنان ممکن است یک ملتی را نجات دهد و برعکس آن هم هست . اسلام نقش دیگری به زنان داده و آن هم فعالیت دینی و تبلیغی است و بارزترین نمونه در این میدان حضرت زهرا است. زن مسلمان حزب الله در لبنان هم دوش به دوش امام خویش ایستاده است.

 

*پیام زن ایرانی با الگوی فاطمی باید جهانی سازی شود

در بخش دیگر این مراسم دکتر ظریف منش مدیرعامل بنیاد غدیر در ادامه طی صحبت هایی گفت: در این ایام باید معرفت خود را نسبت به مبانی انقلاب و مکتب اسلام افزایش دهیم. همچنین وظیفه دیگران فراهم کردن مقدمات در این برهه تاریخی است این همایش زمینه ای برای یک کنگره بزرگ در جهان درباره زنان است.

وی در ادامه افزود: سازمان های مختلف به ویژه سازمان بسیج بانوان، بنیاد غدیر و .. برای این کنگره همکاری داشتند. البته اگر ما این کنگره را بخواهیم به حق اجرا کنیم مستلزم همکاری سازمان های مختلف و بیشتری است . پیش از انقلاب اسلامی جاهلیت مدرن مثل زمان قبل از اسلام زنان را زنده به گور می کرد،   آنها کرامت و انسانیت زن را لگدمال کردند، انقلاب اسلامی الگویی به نام حضرت زهرا معرفی کرد تا مادران و همسران شهدا پرورش یابند.

ظریف منش اظهار داشت: همسرداری، مربی گری ، خانواده داری و جهاد در راه خدا تا برگرفتن پرچم مقاومت جلوی کسانی که مقابل اسلام ایستادند، از کارهای بانوان بود و اولین پرچمدار حضرت زهرا(س) است. زن نمونه اسلامی در دفاع آرمان هارو ارزش ها پیش قدم است ما در این چهار دهه هزاران زن و مادر شهید و جانباز تربیت کردیم که شایسته است . غرب باید در برابر این پیام زانو بزند. جهانی سازی پیام زن ایرانی با الگوی فاطمی مستلزم به میدان آمدن همه دانشمندان و موثرین ها در جامعه است. جبهه غرب همه توان را بسیج کرده تا این پیام به جهان نرسد. تصویری که از حضرت زهرا(س) می توانیم به دنیا ارائه دهیم یک عطیه الهی است که جان ها آن را دریافت خواهند کرد پس ضرورت یک جهاد گسترده در این عرصه داریم و این کنگره هم تلاش دارد این هدف را محقق کند و ما هم در بنیاد غدیر همه پشتیبانی خود را اعلام می‌کنیم. 

 

*بانوان فرماینده جبهه های جنگ نرم هستند

در ادامه حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران طی صحبت هایی عنوان کرد: جای این هست که این ایام را به هم شادباش بگوییم که در پناه این سفره و زیر پرچم هستیم. من به بانوان گرامی می گویم که در جبهه های جنگ نرم فرمانده هستند و در جنگ سخت پشت خط هستند. حضرت زهرا هم کار جنگ و هم نشر ولایت و امامت و هدایت و دفاع جانانه کرد و هجوم بی امان بر کالبد منافقین کرد و اسلام ناب را حفاظت کرد. 

وی با بیان اینکه امروز این انقلاب برای حضرت زهرا(س) است و او پرچمدار شده، خطاب به بانوان کنگره گفت: شما هم نقش خود را در کلاس حضرت زهرا دارید چون هم شهید واقعی دادید و هم شأن زینب کبری و حضرت زهرا را دارید لذا مناسب است یک چله ترک بگیرید از گناه و خطری که ما را تهدید می‌کند زودرنجی ، خشم و عصبانیت است .  حضرت زهرا(س) عین الله ناظر است در این چهل روز هیچ چیز غیر خدا نبینیم فقط خدا باشد و گناه و خشم و عصبیتی به خانواده نکنیم کمااینکه حضرت موسی هم همین کار را کرد. ما کجا هستیم و آنها کجا هستند حضرت وقتی این مقام را دید دیگر هیچ چیز از نفسانیتش باقی نماند و از خودش گذاشت و خداوند به او مکتب و برنامه و تورات داد. دومین پیغمبر که چله از او نقل شده نبی مکرم اسلام(ص) است . خداوند به او حفاظ و بستر قرآن داد که همان فاطمه زهرا است. این همان چله حضرت زهرا است که ما می توانیم بگوییم یا زهرا، باید  به این مادر افتخار کنیم. 

وی همچنین گفت: حضرت زهرا تنها کوثر نیست ، کوثر عنوانی برای صحیفه عمر حضرت است که خیر کثیر است. هم آدمیت و هم آدمیان ارث فاطمه زهرا است، این نشانه کوثر بودن او است پنج چیز در سوره مبارکه هل اتی است که خداوند پنج خصوصیت به این بانو عنایت کرده که یکی از آنها این است که ایشان بر تعهداتشان ایستاده و مسئولیت پذیر بودند و هیچ عهدی را نقض نمی کردند.

 

در ادامه مراسم نیز از تعدادی از بانوان فعال فاطمی در عرصه های مختلف با حضور حاضران تجلیل  و تقدیر شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول