اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

سناریوهای مجلس برای بررسی لایحه بودجه/وضعیت مبهم افزایش حقوق با بودجه چند دوازدهم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با اشاره به اینکه عملا مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد و نه کلیات لایحه بودجه را، گفت: با بودجه چند دوازدهم نمی توان افزایش حقوق‌های سال آینده را اعمال کرد.

سناریوهای مجلس برای بررسی لایحه بودجه/وضعیت مبهم افزایش حقوق با بودجه چند دوازدهم

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت لایحه بودجه 1400 پس از رد کلیات آن در صحن علنی مجلس اظهارداشت:‌ امروز نمایندگان به رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی رای دادند اما واقعیت این است طبق آیین نامه همان ابتدا کمیسیون تلفیق بودجه، به کلیات لایحه دولت رای مثبت داده است. بنابراین آنچه امروز به صحن علنی آمد گزارش کمیسیون تلفیق بود و نه لایحه دولت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم افزود:‌ مشکل این است که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس روز اول کلیات را تایید کرده است. اما اگر رد می‌شد و در صحن علنی نیز همین اتفاق می‌افتاد طبق آیین نامه به دولت ارجاع می‌شد.

وی با اشاره به تبصره 3 ماده 182 آیین نامه مجلس، گفت: «کمیسیون موظف است گزارش خود را ارائه کند و گزارش مسکوت‌ماندن از کمیسیون تلفیق پذیرفته نیست. چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت پانزده روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند

حسینی ادامه داد: آنچه در صحن بررسی شد گزارش رسیدگی به لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق بود که رد شد.آیین نامه داخلی مجلس در مورد این مسئله که اگر کلیات در تلفیق تایید شود و در صحن رد شود، مسکوت است. بنابراین لایحه مجددا به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اینکه عده‌ای گفته‌اند چون کلیات رد شده باید لایحه به دولت باز گردد، در آیین نامه داخلی مجلس نیست. فرضی که گفته می‌شود نمایندگان به کلیات لایحه بودجه رای منفی داده‌اند درست نیست بلکه به گزارش کمیسیون تلفیق رای دادند.

وی افزود:‌ آیین نامه داخلی در رابطه با این اتفاقی که افتاده مسکوت است. قانونا دلایلی که برای رد بودجه مطرح شده باید در کمیسیون تلفیق بررسی و اصلاح شود.

حسینی با بیان اینکه در صورت کمبود وقت دولت می‌تواند برای اداره امور کشور لایحه چند دوازدهم ارائه کند، گفت:‌ برای چند دوازدهم نیز دولت باید لایحه بدهد. اینطور نیست که مجلس بتواند در مورد چند دوازدهم تعیین تکلیف کند این اجازه وجود ندارد. اگر وقت کافی برای اصلاح نباشد دولت باید لایحه چند دوازدهم ارائه کند.

این کارشناس مسائل بودجه یادآور شد:‌ با بودجه چند دوازدهم نمی توان افزایش حقوق‌های سال آینده را اعمال کرد و هزینه‌های انتخابات باید برای سال آینده پیش بینی کرد.  

وی به دیگر رویکردهای احتمالی در قبال لایحه بودجه اشاره کرد و افزود:‌  الان کمیسیون تلفیق می‌تواند کلیات لایحه بودجه را مجددا به رای بگذارد و رای منفی مجدد بدهد و در صحن همان گزارش رد شود و لایحه به دولت باز گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول