اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

یک هزار زندانی در طرح «پایش» آزاد شده‌اند/ 34 هزار پرونده ختم به سازش شده است

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از مختومه شدن ١٨ هزار و ۵٠٠ پرونده بصورت سازشی توسط پلیس و ستاد مصلحین خبر داد و گفت: در دی‌ماه گذشته تعداد ۴ هزار پرونده سازش شده است.

یک هزار زندانی در طرح «پایش» آزاد شده‌اند/ 34 هزار پرونده ختم به سازش شده است

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه، پرویز توسلی زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که بمناسبت دهه فجر و تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه به استان کرمانشاه برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع و تبریک سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تنها نظام حکومتی است که دنیا را به چالش کشیده و باوجود سنگ اندازی‌های دشمنان، اما با درایت مقام معظم رهبری، با قدرت کامل درحال پیشروی هستیم.

وی در ادامه ضمن تجلیل از اصحاب رسانه، افزود: شفافیت یکی از ملزومات اصلی حکومت داری است و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، لذا در دستگاه قضایی یکی از اولویت‌های ما شفافیت است.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه مدیری که مشکل نداشته باشد باید از رسانه استقبال کند‌، تصریح کرد: رسانه‌ها در شفافیت نقش مهمی دارند و درخواست داریم که ما را در این راستا کمک کنند.

توسلی زاده با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان کرمانشاه،گفت: قبل از چنین سفرهای یک هیات کارشناسی جهت بررسی نیازها به آن استان اعزام می‌شود و در زمان سفر رئیس دستگاه قضایی، این گزارش به ایشان تقدیم می‌شود و سپس درخصوص آنها توسط رئیس قوه تصمیم گیری صورت می‌گیرد.

وی میزان جذب اعتبار در سفر رئیس قوه قضائیه به استان کرمانشاه را مبلغ ١٣٠ میلیارد تومان اعلام کرد و در این خصوص بیان داشت: این مبلغ برای تمامی زیر مجموعه‌های دادگستری استان تخصیص داده شده و مدت زمان جذب آن نیز دو سال است.

قاضی القضات استان کرمانشاه با بیان اینکه حوزه منابع انسانی نیز در جریان سفر مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: الحمدالله رئیس محترم قوه قضائیه از وضعیت دادگستری استان رضایت داشتند.

توسلی زاده در ادامه با تقدیر از دستگاه‌های اجرایی و شورای تأمین که درجریان سفر رئیس قوه قضائیه همکاری لازم را با مجموعه دادگستری استان داشته‌اند، افزود: یکی از برنامه‌های درخواستی ما در این سفر، برنامه سازش بود که الحمدالله به خوبی صورت گرفت، موضوع سازش بسیار مهم است چرا که عقیده داریم کرمانشاه را باید بر اساس سازش و درکنار هم بودن ساخت.

 

وی با بیان اینکه در جریان سفر آیت الله رئیسی به استان کرمانشاه بیش از ١۶ هزار نامه به صندوق‌ها ریخته شده است، گفت: بخش زیادی از این نامه‌ها درخواست اشتغال و بخشی نیز مربوط به پرونده‌های قضایی بود.

مقام ارشد قضایی استان کرمانشاه با بیان اینکه اختلافات در استان بسیار است، از تشکیل ستاد مصلحین خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: طرح برخی از مسائل در دادگستری ضرورت ندارد و باید با سازش آن ‌را حل کنیم، لذا تشکیل ستاد مصلحین در استان در راستای حل مشکلات یکی از کارهای خوب و نادر مجموعه قضایی استان کرمانشاه بوده است.

توسلی زاده با بیان اینکه در ٩ ماه گذشته بیش از ١۶ هزار پرونده بصورت سازش مختومه شده است، تصریح کرد: در ستاد مصلحین هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و تمامی نهادها ازجمله نیروی انتظامی را نیز درگیر سازش کرده‌ایم.

وی جرائم مهمه ازجمله قاچاق، شرارت، قتل، زورگیری و... را مشمول سازش ندانست و با بیان اینکه عاملین این جرائم باید به سختی مجازات شوند، از مختومه شدن ١٨ هزار و ۵٠٠ پرونده بصورت سازشی توسط پلیس و ستاد مصلحین خبر داد و گفت: در دی‌ماه گذشته تعداد ۴ هزار پرونده سازش شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، هدف از تشکیل ستاد مصلحین را حل مشکلات توسط خود مردم و گسترش فرهنگ سازش آن در سطح کشور عنوان کرد و افزود: سه نهاد همچون آموزش و پرورش، دانشگاه و نیروهای مسلح را نیز درگیر بحث سازش کرده‌ایم و ستاد مصلحین در آنان تشکیل خواهد شد.

قاضی القضات کرمانشاه در ادامه، سند تحولی قوه قضائیه که در هفت مأموریت تهیه شده است را یک سند بسیار محکم، قوی و راهبردی دانست و در این بیان کرد: مدیری می‌تواند این سند را عملیاتی کند که بسیار قوی باشد.

توسلی زاده، یکی از اولویت‌های دادگستری کرمانشاه را کاهش ورودی پرونده عنوان کرد و با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد روابط حقوقی مردم در مشاورین املاک صورت می‌گیرد، از ساماندهی بیش از ۵ هزار مشاور املاک در سطح استان خبر داد و گفت: زین پس تمامی قراردادها بصورت الکترونیکی، هولوگرام دار و بر اساس استعلام منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی مشاورین املاک را جهت الگوبرداری به قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم تاکید کرد: ان شاء الله بزودی معاونت پیشگیری قوه قضائیه جهت الگوبرداری از این طرح و اجرا در سراسر کشور به کرمانشاه خواهند آمد.

کاهش موجودی پرونده در دادگستری کرمانشاه، موضوع دیگری بود که توسلی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به آن اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: تعداد پرونده‌های موجود در شعبات تجدید نظر به ٨٧ پرونده رسیده و میانگین پرونده‌های موجود در شعبات به ١١٧ پرونده رسیده که این موضوع در کشور بی نظیر است، که البته در تلاش هستیم تعداد را به صد پرونده برسانیم.

مقام ارشد قضایی استان، صدور یک رأی خوب و محکم را شناسنامه یک قاضی دانست و با بیان اینکه صادر شدن یک رأی خوب باعث آرامش جامعه و هموار شدن مسیر توسعه می‌شود، همراهی مردم بعنوان سرمایه اجتماعی را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: قضات باید بی طرف باشند و با صدور یک رأی درست و منطقی جامعه را قانع کند.

توسلی زاده در ادامه، برخورد با جرائم مهمه در راستای حفظ امنیت شهروندان را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه هیچ شهروندی نباید احساس ناامنی کند، شماره تلفن ۴١۴١ را جهت ارتباط مردم با رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اعلام و خاطرنشان کرد: بصورت روزانه بر جرائم مهمه نظارت دارم و بر گزارش های ارسالی دستورات لازم را صادر می‌کنم.

وی رتبه دادگستری استان کرمانشاه براساس گزارش قوه قضائیه را مناسب عنوان کرد و با بیان اینکه سال گذشته کمتر استانی زیر ٢٨ بود گفت: هم اکنون دادگستری کرمانشاه در برخی از بخش‌ها رتبه یک و در برخی نیز رتبه زیر ده را کسب کرده است که این نتیجه تلاش همکاران، شورای تأمین و مردم است.

قاضی القضات کرمانشاه در ادامه از مختومه شدن ٧۶ درصد پرونده‌های معوق خبر داد و با بیان اینکه پرونده‌های معوق کنونی مربوط به اجرای احکام است تصریح کرد: هم اکنون کمتر شعبه‌ای داریم که بیش از ٢٠٠ پرونده داشته باشد که همگی درحال مختومه شدن هستند.

توسلی زاده، میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در سطح استان را ١١١ روز اعلام کرد و با بیان اینکه ٢٧٠ پرونده کثیرالشاکی وجود دارد که باید خاتمه یابد، کاهش جمعیت کیفری را یکی دیگر از اولویت‌های دادگستری استان دانست و گفت: هم اکنون طرح پایش زندانیان درحال اجراست که در این خصوص بیش از ٣ هزار کاربرگ تشکیل شده تا کسانی که مستحق آزادی هستند از زندان آزاد شوند.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه از آزادی هزار زندانی در طرح پایش خبر داد و با بیان اینکه ٢ میلیون جمعیت استان باید باهم همراه باشند، به مدیرانی که ترک فعل می‌کنند تذکر داد و افزود: عملکرد هر مدیر باید با معادله ریاضی باشد و به مدیرانی که وظایف خود را انجام نمی‌دهند، تذکر می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر ماجرای دستگیری باند فرشته‌های نجات که در بین آنان از کارمندان دادگستری و وکلا وجود داشت، گفت: برخورد با فساد در اولویت است و هیچ گاه شیشه با دستمال کثیف تمیز نمی‌شود، این دستگیری‌ها نشان داد که دستگاه قضایی بی اغماض با فساد برخورد می‌کند و گزارش تکمیلی این دستگیری‌ها پس از تحقیقات کامل اطلاع رسانی خواهد شد.

نتیجه بررسی پرونده پالایشگاه نفت کرمانشاه سوال دیگری بود که توسط خبرنگار ایرنا مطرح شد و توسلی زاده در توضیح آن بیان کرد: پرونده پالایشگاه در حال بررسی است و تا مشخص نشدن نظر کارشناسان و سازمان بازرسی نمی‌توان پاسخ درستی از وضعیت آن داد، اما فراموش نشود که نباید پالایشگاه نفت کرمانشاه را با دیگر واگذاری ها مقایسه کرد چرا که بنابر گزارش‌های واصله، وضعیت عملکردی پالایشگاه از لحاظ تولیدات، افزایش دانش فنی و حتی جذب نیرو مطلوب است و ما شاهد رشد این پالایشگاه هستیم.

نفوذ فرهنگی و نظارت بر عملکرد مدیران سوالاتی بود که توسط خبرنگار فارس در این نشست مطرح شد و قاضی القضات کرمانشاه در توضیح آن گفت: در بحث نفوذ فرهنگی که طی چند ماه گذشته با موضوع تکیه معاون الملک و مانکن زنده منتشر گردید، دستگاه قضایی ورود پیدا کرد، عوامل دستگیر و حکم زندان نیز صادر شد، در بحث فرهنگی رهبری معظم انقلاب تأکیدات فراوانی دارند، لذا نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید ریشه یابی و برای حل آن چاره اندیشی کنند، اما هر زمان که جرمی صورت گیرد، دستگاه قضایی برخورد جدی خواهد داشت؛ در بحث نظارت بر عملکرد مدیران نیز اگر ترک فعلی منجر به وقوع جرمی شود، صددرصد ورود پیدا می‌کنیم.

 خبرنگار تسنیم در ادامه نشست، آخرین وضعیت پرونده زورگیران خشن در کرمانشاه را مورد سؤال قرار داد که توسلی زاده حکم بر محاربه بودن آنان داد.

وی ادامه داد: پیرو زورگیری اخیر در کرمانشاه که با درایت پلیس ظرف مدت ده روز دستگیر شدند پرونده‌ای تشکیل و بازپرس پرونده درحال بررسی است، بنده هیچ گاه نظرات شخصی خود را بر قضات تحمیل نمی‌کنم اما از نظر بنده این افراد در جایگاه محاربه هستند چراکه باعث ایجاد ناامنی در جامعه‌اند.

اتفاقات اخیر شورای شهر کرمانشاه موضوع پایانی مورد بحث خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و خبرگزاری فارس بود که مقام ارشد قضایی استان، اعضای شورای شهر و شهرداری را به سازش و اجرای قانون دعوت کرد و اظهار داشت: شهردار توسط شورای شهر انتخاب می‌شود و اگر تخلفی ازسوی شهردار صورت گیرد، باید برخورد حقوقی و استیضاح کنند، تشکیل پرونده در دادگستری راه حل نیست، هتک حرمت در فضای مجازی راه حل نیست، بلکه همگی در کنار یکدیگر باید به قانون عمل کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول