اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

۱۶ استاد نمونه کشور معرفی و تقدیر شدند+ اسامی

در مراسم بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشور، امسال ۵۹ استاد از ۲۴ دانشگاه و پژوهشگاه کشور معرفی شدند و از این تعداد ۱۶ نفر بر اساس شاخه‌های تخصصی به عنوان استاد نمونه کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند.

۱۶ استاد نمونه کشور معرفی و تقدیر شدند+ اسامی

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری، با تبریک ایام مبارک دهه فجر، اظهار کرد: برگزاری نشست‌ها برای تقدیر از اعضای هیأت علمی کار بسیار ارزشمندی است. 

وی افزود: تقدیر از زحمات و جایگاه علمی استادان را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم. جامعه‌ای که بزرگان و دانشمندان خودش را ارج می‌نهد و آنها را به صدر می‌نشاند، جامعه‌ای سربلند خواهد بود. 

وزیر علوم اضافه کرد: آنچه که در تاریخ از گذشته تاکنون به ما قبل منتقل شده، این است که جامعه ایرانی جامعه دانش دوست بوده است. تاریخ نشان می‌دهد اولین دانشگاه دنیا در کشور ایران شکل گرفته آن هم در مراکز علمی که طرح نام دانشگاه برای آنها امکان‌پذیر نبوده است. 

وی گفت: بیش از 1750 سال پیش دانشگاه باستانی جندی‌ شاپور تأسیس و چهارراه رفت و آمد دانشمندان شد؛ بعد از اسلام، توجه اسلام به بحث علم و دانش و دانش‌پژوهی نشان داد داشتن دانشمندان و توجه به علم یکی از شاخص‌های بازر جوامعی است که به جامعه اسلامی پیوسته‌اند.

غلامی اضافه کرد: در قرون دوم و سوم هـجری شمسی شاهد تحول بسیار جدی، رشد و توسعه علوم مختلف و ظهور علما و دانشمندان بودیم که ثمره و جوهره علم دوستی ایرانیان در طول قرن‌های متمادی را نشان می‌دهد. 

وی عنوان کرد: ما در کنار میراث ارزشمندی که داشتیم امروزه مراکز علمی خوبی داریم. بعد از پیروزی انقلاب دستاوردهای بسیار زیادی داشتیم؛ اگر دانشمندان و صاحبنظران معاصر را به نسل حاضر وصل کنیم، یک سرمایه بسیار بزرگ علمی در کشور و جامعه داریم که باید قدر آن را بدانیم.

غلامی گفت: باید تلاشمان را به سمت داشتن عالمان دانا و با بصریت و بینش عمیق کنیم. کم نداریم عالمانی که با نگاهی ژرف هم حال جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهند و هم آینده‌نگری و آینده پژوهشی عمیقی داریم که باید همه این ظرفیت‌های را بیشتر بشناسیم و تقویت کنیم. نکته دیگر دانشگاه‌های ما هستند که امروزه به عنوان مراکز علمی و دانشگاهی می‌شناسیم.

وزیر علوم افزود: باید مراکز علمی را در حوزه ظرفیت توانمندی خودشان ارزیابی کنیم. در حال حاضر در برون‌دادهای علمی هم در سطح ملی و هم بین‌المللی حرف برای گفتن داریم و این به خاطر حضور استادان گرانقدری است که در این مراکز با دل و جان تلاش می کنند و بسیاری از آنها بی‌‌توقع و بدون انتظار در محیط‌های دانشگاهی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: شاگرد پروری از جمله مواردی است که از قدیم مورد توجه بوده است. شاگرد پروری در کشور ما کم رنگ شده است؛ بسیاری از استادان جوان را می بینیم که در کنار استادان پیشکسوت توانسته‌اند ژرف اندیشی را دریافت کنند و خودشان را از نظر علوم جدید آراسته کنند که باید قدرشناس باشیم و در محیط‌های دانشگاهی به آنها بپردازیم.

غلامی گفت: در مراکز دانشگاهی چالش‌هایی داریم که گاهی از بیرون به دانشگاهیان تعمیم داده می‌ شود و گاهی به دلیل کم توجهی از درون شاهد برخی اتفاقات برای جامعه دانشگاهی هستیم. توجه به نقطه نظرات استادان قابل حل و رفع است.

 وزیر علوم به شرایط غیر قابل پیش‌بینی که در یک سال گذشته اتفاق افتاد اشاره کرد و یادآور شد: شیوع کرونا و محدود کردن روال جاری آموزش نشان داد که ما باید آمادگی هر نوع چرخش جهش یا تصمیم‌گیری‌های خیلی جدی و اساسی را داشته باشیم. آنچه که اتفاق افتاده باعث شده علی‌رغم کاستی‌ها، دستاورهای گرانقدری به دست آوریم که اساتید و دانشجویان توانسته‌اند بخش قابل توجهی از آموزش‌ها را پیش ببرند.  

وی افزود: رویکردی که مراکز علمی و دانشگاه‌ها در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی دارند ممکن است با بخشی از نظرات اساتید برجسته انطباق نسبی داشته باشد. در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، افراد بسیاری دغدغه تقویت و توسعه دانشگاه‌ها را داشتند تا نیاز به نیروی انسانی برطرف شود که این امر به درستی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. 

غلامی اضافه کرد: در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، دستاوردهای خوبی عرضه کرده‌ایم که بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران ما در دنیا باعث سربلندی‌مان شده‌اند که این یک موفقیت بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است. 

وزیر علوم افزود: امروز ما رتبه ۱۵ علمی دنیا را داریم که بسیار ارزشمند است و توانسته‌ایم با دست باز جایگاه علمی پیدا کنیم که دستاورد ارزشمندی برای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: نقدهایی در زمینه اثرگذاری علم در جامعه وجود دارد، شاید تعاملات حاکمیتی با دانشگاه‌ها به‌خوبی شکل نگرفته است. با این حال امروزه این موضوع به‌خوبی مشاهده می‌شود که رویکرد جامعه‌محوری در میان نخبگان توسعه یافته است.

غلامی گفت: مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور کوچک و بزرگ هستیم که صاحب ایده و امتیاز هستند، مشکلات صنعت را برطرف می‌کنند و از دانش‌آموختگان مراکز علمی هستند. 

وزیر علوم افزود: امیدوارم در ادامه این مسیر به گونه‌ای عمل کنیم که دستاوردهای علمی و پژوهشی نظام جمهوری اسلامی افزون‌تر شود.

همچنین در مراسم بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشور امسال ۵۹ استاد از ۲۴ دانشگاه و پژوهشگاه کشور معرفی شدند و از این تعداد ۱۶ نفر بر اساس شاخه های تخصصی به عنوان استاد نمونه کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند که از ادوار گذشته تاکنون، ۴۰۷ عضو هیأت علمی از ۴۷ دانشگاه به عنوان استادان نمونه کشوری معرفی شده‌اند.

سید محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی استاد رشته صنایع غذایی دانشگاه تهران، محمد الماسی کاشی استاد رشته فیزیک دانشگاه کاشان، سید امیر امین‌یزدی استاد رشته روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، منصور انبیاء استاد رشته شیمی تجزیه دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدصالح اولیاء استاد رشته مهندسی صنایع دانشگاه یزد، علی ایرانمنش استاد رشته ریاضی محض دانشگاه تربیت مدرس، ناهید پوررضا استاد رشته شیمی تجزیه دانشگاه شهید چمران اهواز، محمدرضا رحیم‌پور استاد رشته مهندسی شیمی دانشگاه شیراز، بهرام رضایی استاد رشته کانه‌آرائی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عباس شاکری حسین‌آباد استاد رشته علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی،  محمدحسین صنعتی استاد رشته بیوتکنولوژی (ژنتیک) پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، احمد ضابطی جهرمی استاد رشته پژوهش هنر دانشگاه صداوسیما، سید امیرحسین فقهی استاد رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی، سید محمود مدرس هاشمی استاد رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر ولی‌الله میرخانی استاد رشته شیمی معدنی دانشگاه اصفهان و حمید وحیددستجردی استاد رشته فلسفه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به عنوان اعضای هیأت علمی نمونه کشوری برگزیده معرفی و از سوی منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول