اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

گره‌گشایی با صندوق‌ قرض‌الحسنه اشتغالزایی/ نه به «بروکراسی بانکی»

علی اصغر صالحی؛ بسیجی دوران دفاع مقدس با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغالزا در روستای «داق‌داق‌آباد» نه تنها گره از کار مردم باز کرده که به رونق کسب و کار اهالی نیز کمک کرده است.

گره‌گشایی با صندوق‌ قرض‌الحسنه اشتغالزایی/ نه به «بروکراسی بانکی»

خبرگزاری فارس همدان، گاهی فعالیت برخی‌ به وجود افرادی وابسته است که در دوران دفاع مقدس برای حفظ انقلاب و خاک وطن از هیچ تلاشی دریغ نکردند و بعد از آن نیز در عرصه‌های مختلف عمرانی و اجتماعی نقش‌آفرینی کردند و قدم به قدم در کنار مردم زمینه رشد ایران اسلامی را فراهم کرده‌اند.

یکی از این مردان بزرگ، علی اصغر صالحی است؛ بسیجی همیشه پای کار روستای داغ داغ آباد همدان؛ او به همت و تلاش اهالی روستا، صندوق قرض الحسنه مردم‌یار اشتغال‌زایی را اداره می‌‌کند تا به قول خودش راحت و بدون دردسر افراد را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند و قدمی در راستای حل مشکلات مردم بردارد، کسی که دوران جنگ‌ ماه‌ها در برابر دشمن ایستاد و مقاومت کرد تا ایران و نظام سربلند و پیروز در مسیر پیشرفت قدم بردارد و حالا رسالت خود را جهاد اقتصادی می‌داند؛ به سراغش رفتیم تا بیشتر از اقداماتش بدانیم.

 فارس: لطفا خود را معرفی کنید و از فعالیت‌هایتان بگویید

علی اصغر صالحی هستم و ۶۱ سال دارم، ۶ فرزند پسر دارم که همه متاهل هستند و اهل کار و زندگی. با افتخار بسیجی دوران دفاع مقدس هستم که ۲۵ ماه در منطقه غرب یعنی در دو مرحله در سرپل ذهاب و نیز جبهه میانی در مهران و دهلران و دو مرحله در جنوب از جمله خرمشهر و آبادان و شهر شلمچه خدمت کردم، توفیق داشتم جانباز دوران دفاع مقدس باشم، جانباز ۵۰ درصد به خاطر موج‌گرفتگی و شیمیایی، طحال، کلیه و روده‌ام هم آسیب دیده و ترمیم شده. دوران جنگ چندین بار مجروح شدم اما به لطف خدا سالم هستم و از سال ۶۱ با وجود آسیب‌های جسمی ورزش از جمله شنا و کوهپیمایی را در برنامه‌ داشتم. به عنوان خدمتکار مردم که ولی نعمتان ما هستند ۳۰ سال در کمیته امداد خدمت کردم.

فارس: چه شد که تصمیم به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزا گرفتید؟ 

مردادماه سال ۹۷ صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزا روستا راه‌اندازی شد، درواقع بانی ایجاد این صندوق بسیج سازندگی کبودراهنگ بود، توسط سپاه طرحی با عنوان صندوق اشتغالزا و مردم‌یار در سراسر استان راه‌اندازی می‌شود و ما هم توانستیم در روستای داق‌داق‌آباد آن را ایجاد کنیم، در اصل به اسم « صندوق قرض‌الحسنه محلی مردم‌یار و اشتغالزا» است.

این صندوق در راستای اشتغالزایی، رونق تولید از جمله صنایع دستی و سنتی ایجاد شده است‌.  این روزها بروکراسی اداری، شرط گردش پول در بانک و ضامن برای دریافت وام و دیگر فرایندهای بانکی، خیلی شرایط را برای جوانان سخت کرده اما این صندوق می‌تواند کمک حال آنها باشد، یعنی دسترسی آسان به منابع مالی و قرض‌الحسنه در کمترین زمان اصل و محوریت کار ماست تا فردی که عضو صندوق می‌شود در کمترین زمان وام دریافت کند.

فارس: چرا وارد کار صندوق قرض‌الحسنه شدید؟

به خاطر فرموده رهبری... ایشان فرموده‌اند «اگر این صندوق‌های قرض‌الحسنه نباشند. بدانید که این نیازهای مردم را به هیچ وجه شما و ما قادر به انجامش نیستیم. این نهاد (صندوق‌های قرض‌الحسنه) که اسلامی است و نهاد مفیدی است. برای مردم بماند، کار خودش را بکند و به مردم خیر خودش را برساند. یک شجره طیبه‌ای است. بحمدالله رشد هم کرده، خوب شده نه دیگران کارشکنی کنند و نه اسباب زحمت درست کنند.»

فارس: در مورد نحوه دریافت وام برایمان بگویید.

با ساده‌ترین راه وام پرداخت می‌شود، از فرد عضو صندوق یک چک به عنوان ضمانت گرفته می‌شود که آن هم بهانه‌ای است تا پولش هدر نرود، هر عضو گروه ۲.۵ میلیون تومان حق عضویت پرداخت می‌کند و موجودی دارد و این مبلغ برای خود اوست و پس اندازی است که اگر بخواهد انصراف دهد هم می‌تواند بردارد اما ضمانتی است که بخواهد چهار برابر موجودی خود وام  در کمترین زمان و بدون ضامن دریافت کند.

ما در روستا جلساتی را با  افرادی که علاقمند به شرکت در این کار هستند، تشکیل می‌دهیم، به مسجد دعوت می‌شوند و موضوع برای افزایش مشارکت مطرح می‌شود. اعضا به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. با تشکیل صندوق نامی برای آن انتخاب می‌کنیم که ما صندوق خود را «قرض الحسنه ایثار» نامگذاری کردیم.

در حال حاضر ۶ صندوق قرض‌الحسنه در روستای ما تشکیل شده. سقف اعضای گروه ۲۰ نفر است و از ۱۲ نفر هم شروع می‌شود. با تکمیل ۲۰ نفر گروه بعدی شکل می‌گیرد. هر گروه یک سرگروه دارد که فی سبیل الله خدمت‌رسانی می‌کند و هیچ عایدی ندارد، این فرد مسوول جمع‌آوری مبالغ اعضاست، اعضا جمع می‌شوند و مبلغی را برای اقساط  تعیین می‌کنند، در حال حاضر برخی گروه‌ها با مبلغ ماهانه ۱۰۰ هزار تومان و برخی ۲۰۰ هزار تومان تشکیل شده‌اند. اعضای صندوق‌های ما ۶ گروه ۲۰ نفره هستند که جمعا ۱۲۰ نفر را در بر می‌گیرد.

فارس: مبلغ پرداختی وام چطور است؟

سقف وام فعلا ۱۰ میلیون تومان است که تاکنون ۳۴۲ میلیون تومان وام به اعضا پرداخت شده که فقط به اعضا تعلق می‌گیرد و به غیر اعضا هم داده نمی‌شود، مبلغ ماهانه آنها هم پس‌اندازی برای خودشان است.

افرادی که عضو هستند می‌توانند انصراف دهند یا اعضای جدید نیز به صندوق اضافه شوند، از یک خانواده هم می‌توانند اعضای مختلف عضو شوند، بنده ۶ پسر دارم که تمام آنها متاهل هستند و هر کدام در یک گروهی عضو شده‌اند، البته سیستم ما اجازه نمی‌دهد یک نفر در گروه‌های مختلف ثبت‌نام کنند و باید در یک گروه باشند.

فارس: گویا صندوق خواهران نیز در این روستا راه‌اندازی شده است؟

بله خانم امام جماعت روستای ما مسوولیت این صندوق را برعهده گرفته که ماهانه مبالغی را جمع می‌کنند و مانند ما پرداخت‌هایی دارند ولی اعضای گروه خانم‌ها کمتر از ما هستند.

فارس:  به چه کسانی وام تعلق گرفته است؟

کسانی که دنبال اشتغالزایی بودند برای مثال به افرادی که در محل خود دنبال تولید و فروش ترشیجات بودند، یا فردی که تولید کیف مدرسه داشت، برای تولید ماسک و راه‌اندازی کارگاه خیاطی، فعالیت کسبه‌های سیار و ازدواج هم وام تعلق گرفته است.

فارس: در حوزه ازدواج چند مورد وام اعطا شده است؟
سه مورد اما اغلب وام‌ها در حوزه اشتغال و کسب و کار خرد و محلی بوده است.

فارس: آیا در مورد اینکه اشتغالزایی سودآوری داشته تحقیقاتی هم داشته‌اید؟

قطعا داشته اما ما نخواسته‌ایم در این زمینه ورودی داشته باشیم، تنها برای ما ایجاد اشتغال و رفع مشکلات مردم مهم است.

فارس: افراد با چه مشکلاتی درخواست وام داشته‌اند؟

فردی مشکل برگزاری جشن عروسی داشت که هماهنگ شد مبلغی وام تعلق گرفت و از طرفی ما نیز خودمان کمک‌هایی در این زمینه کردیم. او با این کار خیلی خوشحال شد که برای ما بسیار ارزشمند است، تا جایی که بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، خداوند از ما راضی باشد کافی است.

دو نفر هم حج ثبت‌نام کرده بودند که باید مبلغی پرداخت می‌کردند و وامی به آنها برای انجام مناسک حج تعلق گرفت.

فارس: چطور مسوولیت صندوق را برعهده گرفتید؟

بنده از همان دوران جوانی صندوق قرض‌الحسنه مهدیه را در روستایمان تشکیل داده بودم که رونق بسیار خوبی پیدا کرده بود، ساختمانی هم برای آن ساخته بودیم اما بعد جمع شد، در حال حاضر هم آن ساختمان صندوق قرض‌الحسنه فعلی شده است.

صندوق‌های قرض الحسنه مهدیه مدتی بعد از تاسیس جمع‌آوری شدند که باعث و بانی این مسئله بانک‌های رسمی کشور بودند، چون جوایزی مانند لوازم خانگی را به قید قرعه هدیه می‌دادند و ماشین‌هایی را جلوی بانک نمایش می‌دادند که مردم ترغیب به افتتاح حساب در بانک می‌شدند، آنها کم کم اندوخته‌های خود را از بانک‌های قرض‌الحسنه بیرون بردند و در قرعه‌کشی بانک‌ها شرکت کردند و بعد بانک‌ها هم شروع کردند به گرفتن سود و بهره دادن و این شدند که باعث شد صندوق‌های قرص الحسنه مهدیه از لحاظ بودجه و اعتبارات ضعیف شوند‌. 

البته صندوق فعلی ما هر روز رونق پیدا می‌کند و ماهانه اعضایی را می‌پذیرد که تسهیلات خوبی ارائه می‌شود، فرد هر موقع بخواهد با درخواست می‌تواند وام دریافت می‌کند.

همین امروز از مسجد که بیرون آمدم رفتم به پدری که برای پسرش وام گرفته بود، سر بزنم، دعای خیر او برای ما بسیار ارزش داشت، چون با این اقدام مشکل اشتغال او حل شده بود.

وقتی می‌توانیم به ازدواج کسی کمک کنیم یا مسکنی ساخته شود و خانواده‌ای سرپناهی داشته باشد، انگار تمام دنیا را به من داده‌اند اینها واقعا ارزشمند است و با هیچ چیز نمی‌توان آن را مقایسه کرد، این مسئله باعث شده در کارم جدیت بیشتری داشته باشم و با کمک اعضا بتوانیم در این زمینه به خوبی پیش رویم. ۳۰ سال در کمیته امداد خدمت کردم و آنچه در زندگی‌ام دارم از دعای خیر محرومین است. کار قرض‌الحسنه مصداق آیه «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ.است.

امام صادق (ع) هم فرموده‌اند: در درب بهشت نوشته شده است، قرض‌الحسنه ۱۸ برابر پاداش دارد و صدقه ۱۰ برابر.

وقتی قرض‌الحسنه‌ای به فرد داده می‌شود که می‌تواند مشکلش را حل کند و بعد برگرداند، دوباره افرادی هم بتوانند از آن استفاده کنند این چرخش ادامه دارد و مشکل افراد زیادی حل می‌شود.

ما در کمیته امداد وام‌های خوبی نظیر خودکفایی در حوزه اشتغالزایی همچون رونق دامداری، قالیبافی و زنبورداری پرداخت می‌کردیم و این مجموعه هم تمام توان خود را به کار برده تا با وام اشتغال بدون کارمزد و دیرکرد در حل مشکلات جوانان قدم‌های موثری بردارد.

فارس: شرایط سنی عضوگیری در صندوق به چه شکل است؟ 

افراد می‌توانند از ۱۵ سالگی عضو شوند اما تا ۱۸ سالگی امکان برداشت وام ندارند تا به سن قانونی برسند. سقف عضویت هم ۷۰ سال است و از آن سال به بالا عضوگیری انجام نمی‌شود.

فارس: از اندوخته اعضا بیشتر توضیح دهید

ماهانه مبالغی به عنوان قرض‌الحسنه به صندوق می‌سپارند که حساب جاری است و سه نفر از هیات امنای صندوق حق امضا دارند و مبالغ ماهانه به حساب جاری واریز و از همان حساب نیز امکان برداشت است.

از لحاظ کارمزد چون برخی اقدامات نظیر فتوکپی،کار دفتری و انجام ثبت و ضبط هزینه دارد، ۲ درصد کارمزد در هزینه‌های جاری صندوق دریافت می‌کنیم که البته از همان پس‌انداز جاری هم رونقی به کار می‌دهیم و  مثلا کامپیوتر و فتوکپی و ... خریداری ‌کنیم. 

فارس: بفرمایید چطور صندوق قرض الحسنه داق‌داق‌ آباد رتبه اول را به دست آورده است؟

 ما به ۷۳ نفر وام داده‌ایم که بیشتر در حوزه رونق کسب و کار فعالیت داشته‌اند، کمک‌ به دامداری، سفر زیارتی، خرید لوازم خانگی، ازدواج، ساخت سرپناه برای نیازمندان  از جمله اقدامات صندوق بوده و اینها به لطف خدا در کسب رتبه اول موثر بوده است.

فارس: در ایام کرونا هم کمک‌ داشتید؟

خیر ایام کرونا فعالیتی نداشتیم چون اغلب رفقا بسیجی هستند و در قالب طرح شهید سلیمانی کمک کرده‌اند که من هم کمک‌هایی در آن حوزه داشته‌ام.  

فارس: احساس می‌کنید با راه‌اندازی این صندوق‌ها چهره روستای شما تغییر یافته و رونق گرفته است؟ 

متاسفانه شرایط اقتصادی و تورم باعث می‌شود کمتر مردم به رونق برسند، قیمت اقلام بالا رفته و زندگی و معیشت به سختی می‌چرخد، هرچند افرادی که وام گرفتند کمی توانستند کار خود را بچرخانند و نیاز است دولتمردان اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهند.

۳۰ سال در کمیته امداد خدمت کردم و تلاش می‌کردیم تا خانواده‌ها چرخ زندگی خود را بچرخانند، مددجویان فرش‌هایی را می‌بافتند که امروز دیگر بافت فرش از رونق افتاده، اخیرا کشورهای دبگذ بازار را به دست گرفته‌اند، قبول داریم در تحریم هستیم و کشورداری هم سخت است اما دولت باید تلاش شبانه‌روزی و جهادی داشته باشند و به فکر مردم باشند، برقراری روابط و صادرات فرش ایرانی می‌تواند رونق خوبی را به بازار بدهد.

فارس: سپاسگزارم از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

من هم از شما متشکرم. اما در آخر این را بگویم که درست است مشکلاتی وجود دارد اما ما مردم ایران به خاطر عشق به کشور، انقلاب کردیم  و جان و مال و عزیزانم فدای جمهوری اسلامی. این سختی‌ها روزی از بین می‌رود و کشور ما همواره پایدار، عزتمند و با اقتدار به کار خود ادامه خواهد داد. 

انتهای پیام/89026/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول