اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

از بین رفتن 50 هزار هکتار از خاک‌های حاصلخیز کشور/ تنها 30 درصد منابع آبی مدیریت می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هر سال 50 هزار هکتار از خاک‌های حاصلخیز کشور را به جهت عدم حفاظت از محیط زیست از دست می‌دهیم.

از بین رفتن 50 هزار هکتار از خاک‌های حاصلخیز کشور/ تنها 30 درصد منابع آبی مدیریت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، حسن عباس نژاد در مراسم گرامیداشت روز «تالاب ها» در بناب اظهار کرد: فرآیند حافظت محیط زیست موضوعی نیست که از عهده یک دستگاه و سازمان برآید بلکه تحقق آن نیازمند یک فرآیند مشارکتی است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که نگرش تک بعدی و جزیره ای در سطح مسائل کلان توسعه موجب می شود در حوزه محیط زیست نتوانیم با استانداردهای بین المللی شاخص های خوبی داشته باشیم.

این مقام مسئول استانی با تأکید بر اینکه در صورت دخالت انسان در فرآیند اقلیمی کشور حیات انسان با تهدید مواجه خواهد شد؛ تصریح کرد: باید حفاظت محیط زیست مورد توجه بیش از پیش برنامه ریزان قرار گیرد؛ چرا که مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی مقل حلقه های زنجیر به همدیگر متصل هستند.

به گفته عباس نژاد، در سطح کشور 29 کانون گرد و غبار فعال شناسایی شده است و بزرگ ترین کانون کویر نیز ما بین استان های آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته و 550 هکتار را شامل می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه آب نیز متأسفانه ما جزو 20 کشور دنیا با کمبود فیزیکی آب هستیم و 95 درصد آب در حوزه کشاورزی صرف می شود که بهره وری بسیار پایینی دارد و هزینه آب معدنی بیشتر از سودی است که از ناحیه برداشت حاصل می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: ارزش ریالی محصولات تولیدی کشاورزی از محل دامنه های سهند تا مرز ایران- ترکیه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار است در حالی که چند برابر آن صرف هزینه مصرف آب می شود.

عباس نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 25 تالاب در استان گفت: کشور ما جزو کشورهایی است که بیشترین خشکی تالاب ها را در آن شاهد هستیم و علت آن عدم برنامه ریزی و طراحی حقابه تالاب ها است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات جاری حوزه های آب، هوا، خاک، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن راهکار برون رفت از این مشکلات را تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی دانست و افزود: آینده اقتصادی و اجتماعی ما به مسائل زیست محیطی گره خورده است و امروز 2.5 تا 3 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور را شاهدیم.

تنها 30 درصد منابع آبی در کشور مدیریت می شود

عباس نژاد یادآور شد: امروزه تنها 30 درصد منابع آبی در کشور مدیریت می شود در حالی که مابقی منابع آبی کشور در قالب سیل و سایر بلایای طبیعی به هدر می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از توجهات مسئولین استان های آذربایجان غربی و شرقی در بحث احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: قانونگذار  14 دستگاه را بصورت مستقیم موظف به حفاظت و حمایت از محیط زیست کرده و ما نیز در تدوین استراتژی های توسعه استان به شدت نیازمند توجه و عنایت این دستگاه ها خواهیم بود.

انتهای پیام/60004/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول