اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

وزیر علوم: کنکور ۱۴۰۰ به روال امسال برگزار می‌شود/ بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به اجازه ستاد کروناست

وزیر علوم با بیان اینکه کنکور ۱۴۰۰ به روال امسال برگزار می‌شود، گفت: دوسال است که اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم و فقط برای رشته خاص است و دانشگاه‌ها کار خود را خوب انجام دادند.

وزیر علوم:  کنکور ۱۴۰۰ به روال امسال برگزار می‌شود/ بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به اجازه ستاد کروناست

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک دهه فجر و سالروز میلاد حضرت فاطمه و ولادت حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: در آموزش عالی، یک حرکت وسیع و گسترده‌ای را در طول این چهل و دو سال گذشته انجام دادیم. به طوری که از باب پوشش آموزش عالی در مناطق مختلف کشور و در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی، یک حرکت گسترده‌ای داشتیم.

وی با بیان اینکه در یک دوره‌ای در چند سال اخیر با کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، با حجم اضافه‌ای از صندلی‌های دانشگاهی مواجه شدیم، افزود: دانشجویان ما در سال ۹۴-۹۳ تا سقف ۴.۵ میلیون نفر رفت و امروز زیر ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دانشجویی ما هست.

غلامی در واکنش به این جمله که یک میلیون صندلی خالی دارید، گفت: در واقع شاید همش صندلی نبودند ولی در حال حاضر ظرفیت بالایی صندلی خالی داریم که ایجاب می‌کند یک بازنگری در بحث گسترش کمی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پوشش جمعیت دانشجویی نسبت به جمعیت کشور جزو شاخص‌های خوب در دنیاست و در منطقه، شاخص بسیار بالایی داریم اما در بحث کیفیت باید بیشتر توجه کنیم؛ چون هرچقدر کمیت توسعه پیدا کند قطعا به خصوص در مراکز دولتی، امکانات توزیع می‌شود و عملا آن کیفیت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به خاطر همین کار خوبی را در حوزه ساماندهی مراکز آموزش عالی انجام دادیم.

غلامی در واکنش به این جمله که تعداد مقالات بالاست اما اثرش در زندگی مردم ملموس نیست، گفت: شرایط خیلی بهتر است که در مباحث عمومی مطرح می‌شود؛ در بحث فعالیت‌های مراکز دانشگاهی در ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه مرحله و مقطع را بیان می‌کنم؛ یک، در تربیت نیروی انسانی کارشناس، تحصیل‌کرده، متخصص، استاد و پژوهشگر، کاملا مراکز دانشگاهی ما، توانسته است نیازهای کشور را تأمین کند. 

وی افزود: قبل از انقلاب، دانشجو در خارج از کشور داشتیم اما الان دو سال است که اعزام دانشجو نداریم و برای سال‌های بعد هم پیش‌بینی‌ها فقط در رشته‌های خاص است؛ به خاطر اینکه آن ظرفیت تربیت نیروی انسانی را به‌روز با توجه به ارتباطات و سطح علمی داریم و تأمین شده است.  یعنی در زمینه تربیت نیروی انسانی، دانشگاه‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.

* ایران در رتبه پانزدهم علمی دنیا

وزیر علوم با بیان اینکه در حوزه پژوهش در مقطعی دانشگاه‌های وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی، توسعه پژوهش و پذیرش دانشجویان دکتری و ارشد شدند که ماحصل این شد که ضمن تربیت نیروهای تحصیل‌کرده فوق لیسانس و دکتری، توانستیم زمینه‌های تولید محتوای علمی را بالا ببریم، گفت: انتشار مقالات و دستاوردهای علمی در دنیا یک شاخص خوب برای جمهوری اسلامی ایران است که رتبه پانزدهم علمی دنیا را  داریم و به معنای رقابت با کشورهای بزرگ و توانمند دنیاست. بسیاری از این کشورها منابع مالی و تجهیزات فوق‌العاده‌ای در اختیار دارند و در کنار آن شاهد محدودیت‌هایی هستیم که برای خیلی از بخش‌های ما ایجاد کردند. در واقع در رقابت نابرابر دانشمندان ما توانستند نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان صاحب علم و فناوری در دنیا معرفی کنند.

وی افزود: نکته بعدی، بحث کاربردی شدن نتایج تحقیقات است و به تدریج اتفاق می‌افتد؛ در حدود ۱۵، ۲۰ سال گذشته، رویکردمان به سمت کاربست نتایج تحقیقات است و طبیعتاً تشکیل مراکز رشد، کمک به واحد‌های فناور که ایده‌های جدید می‌آورد، تشکیل پارک‌های علم و فناوری در این راستاست.

غلامی ادامه داد: فقط در حوزه وزارت علوم بیش از ۱۹۵ مرکز رشد در سراسر کشور داریم و در کنار آن، ۴۵ پارک در کشور هست که همه استان‌ها حداقل یک پارک را دارند. صاحبان ایده و واحد‌های فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت می کنند و یک حرکت بسیار خوبی اتفاق افتاده است و نمونه‌های آن شاید در دوران کرونا خود را نشان داد و در برخی محصولات و تجهیزات مشکل ایجاد شد که شرکت‌های دانش‌بنیان، آنها را برطرف کردند.

وی اضافه کرد: در بحث قطعات صنعتی، تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات صنعتی را می‌سازند در صنایع دفاعی، حرکت بسیار خوبی مجموعه پژوهشی داشتند. در بحث نفت، اکتشاف و ساخت تجهیزات استخراج نفت، دانشگاه‌ها و مراکز علمی خوب کار کردند و کارهای خوبی در طراحی خودرو در حال انجام است که وقتی به نتیجه برسد، اعلام خواهد شد. همچنین با راه‌آهن قراردادهای خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها داریم. 

وزیر علوم ادامه داد: در دو سال گذشته، الزاماتی را وزارت علوم برای دانشگاه‌ها تعریف کرده است که از جمله اینکه هر عضو هیأت علمی جوان که وارد دانشگاه می شود در دوره اول مرحله استخدامی که معمولا به صورت پیمانی است و حدودا ۵ سال طول می کشد لازم است حتما یک دوره ۶ ماهه در صنعت را طی کند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۸ الزامی شده و در سال جاری تعداد قابل توجهی از همکاران با داخل صنعت ارتباط برقرار کردند؛ از طرف دیگر دانشجویان‌مان را برای کارآموزی و کارورزی با تفاهماتی که با صنعت و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم به سمت مراکز اقتصادی و صنعتی می‌فرستیم و یک جریان منظمی شکل می‌دهد که قطعا نسل فارغ‌التحصیلان ما در آینده بیشتر متکی به تجربیات دوران تحصیل به علاوه دانش و علمی که به دست می‌آورند، خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت پذیرای دانشگاه هست، افزود: این قرابت یک مقدار طولانی شده است اما در ۳، ۴ سال اخیر، اقبال خوب بوده است و تلاش ما بهتر شده و در نتیجه یک رفاقتی در حال اتفاق افتادن است.

* 40 درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی بیکارند

 وزیر علوم در پاسخ با این پرسش که نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چقدر است، اظهار کرد: طرحی را دو سال تحت عنوان پایش اشتغال دانش‌آموخته‌های دانشگاهی انجام می‌دهیم؛ این طرح توسط مرکز تحقیقات آموزش عالی با کمک دانشگاه‌ها انجام می‌شود و از فارغ‌التحصیلان ۹۲ به بعد را شروع کردیم و تاکنون پایش فارغ‌التحصیلان سال ۹۴ انجام شده است. آنچه آمار تاکنون نشان می‌دهد این است که در مقاطع کارشناسی، اشتغال ترکیب خانم‌ها و آقایان قریب به ۶۰ درصد است.

وی با بیان اینکه پایش به این شکل است که با کدهای ملی فارغ‌التحصیلان با ارتباط سیستم بیمه‌ای کشور، آنها که بیمه پرداز هستند را شاغل می‌دانیم، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد در کارشناسی ارشد قریب به ۷۴، ۷۵ درصد شاغلند و در دکترا قریب به ۹۰ درصد شاغلند.

غلامی درباره دلیل بیکاری 40 درصدی در کارشناسی، گفت: چند آیتم وجود دارد؛ یکی اینکه در تربیت نیروی انسانی و گسترش مراکز آموزش عالی نیاز بازار کار را مورد توجه قرار ندادیم. بر اساس ضوابط برنامه‌های توسعه ای و آمایشی این کار باید انجام می‌شد و از یک طرف هم بحث این است که اگر فردی، داوطلب آموزش است نباید مانع شویم.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث شرایط اقتصادی کشور است که باید پذیرش داشته باشد و فراهم بودن اشتغال در سطوح مختلف مرتبط با تخصص و حتی غیر تخصص است. نکته بعدی همخوانی مشاغل با تحصیلاتی است که در دانشگاه‌ها دارند. دانشگاه‌ها همچنان که شاخص‌های علمی نشان می‌دهد با علم روز کار می‌کنند و عموما مراکز معتبر دانش روز را به دانشجویان آموزش می‌دهند و ما در بخش اشتغال و صنعت، خیلی از جاهاست که هنوز آن زیرساخت‌های منطبق با تکنولوژی روز را نداریم فلذا طبیعی است که فارغ‌التحصیلان ما در ورود به مراکز ممکن است آشنایی با سیستم نداشته باشند. 

*هیچ مؤسسه دولتی در طرح فعلی ما تعطیل نمی‌شود

وزیر علوم بیان کرد: یک مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۴ تحت عنوان ساماندهی و آمایش آموزش عالی کشور داریم که به وزارت علوم تکلیف کرده است که از طریق تجمیع، ادغام و انحلال مراکز آموزش عالی، یک ساماندهی در تعداد، کمیت و کیفیت آموزش عالی کشور ایجاد کند که حاصل آن مأموریت‌گرا شدن و بهبود وضعیت علمی کشور است و این مصوبه از ابتدای سال ۹۹ ابلاغ شد و در حال اجراست و در این طرح، در استان‌ها مراکز آموزش عالی را در شبکه‌های علمی قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: برخی نگرانی ها وجود دارد که مؤسسات را می خواهند تعطیل کنند در حالی که چنین چیزی نیست و هیچ مؤسسه دولتی در طرح فعلی ما تعطیل نمی‌شود و همه سرجای خود هستند اما به یک واحد بزرگتر در استان وصل می‌شوند تا به لحاظ مدیریت علمی حمایت بگیرند و هدایت برنامه‌ای پیدا کنند. 

غلامی گفت: در حوزه دانشگاه جامع علمی کاربردی کار خوبی انجام گرفته است و مصوبه‌ای شورای عالی اداری کشور تصویب کرده است که دستگاه های دولتی نمی توانند دانشگاه‌داری کنند‌. 

وی درباره ارزیابی دانشحوبان در امتحانات مجازی اظهار کرد: آنچه در یک سال گذشته اتفاق افتاد، عالم‌گیر بود؛ به رغم اینکه دانشگاه‌های ما آمادگی وقوع چنین حادثه‌ای را نداشتند توانستند با تلاش‌های زیاد اساتید و مدیران ، بار آموزش را پیش ببرند‌‌ و طبیعی است که نقدهایی در یک چنین واقعه‌ای وجود داشته باشد. باید یک آمادگی برای تحولات گسترده این چنینی داشته باشیم و در زمینه ارزشیابی، بخشنامه و نظارت در دانشگاه‌ها وجود داردد. 

* کنکور ۱۴۰۰ به روال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود

غلامی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: هر زمان ستاد کرونا اجازه ورود دانشجویان را بدهد، دانشگاه‌ها از جمیع جهات آماده استقبال از دانشجویان هستند.

وی درباره سرنوشت کنکور اظهار کرد: کنکور ۱۴۰۰ به روال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور، تقریبا دو سه سالی است که به دنبال برنامه جدید از برگزاری کنکور است  و امروز هم در ستاد اجرایی نقشه، مبحثی درباره کنکور مطرح شد.

وزیر علوم افزود:  آنچه طرح شده است مدل ترکیبی از یک آزمون است که ارزیابی کلی از داوطلبان انجام دهد . یک مدل دیگر این است که ارزیابی تخصصی داشته است. مثلا ارزیابی ۳ سال تحصیلات دبیرستانی داوطلبان و به علاوه برای رشته‌های خاص با اجازه مصاحبه باشد الیته اینها پیشنهاد است‌‌. مثلا پیشنهاد است آزمون بگیریم دو سال اعتبار داشته باشد و فرد هر سال کنکور ندهد که امیدواریم نتیجه پیشنهادات را بتوان برای سال ۱۴۰۱ اجرا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول