اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بهره برداری از ۲ مگاپروژه صنعتی - معدنی در آذربایجان‌شرقی/ تولید شیشه خودرو برای نخستین بار در کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان از افتتاح ۲ مگاپروژه در ایام الله دهه فجر خبر داد.

بهره برداری از ۲ مگاپروژه صنعتی - معدنی در آذربایجان‌شرقی/ تولید شیشه خودرو برای نخستین بار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب امین‌زاده ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بیان اینکه در سال جهش تولید بعضی از پروژه ها به بهره برداری رسیده و بعضی دیگر نیز آماده افتتاح است، اظهار داشت: پروژه آهک هیدراته اهر و فاز نهایی توسعه پروژه نفلین سینیت کلیبر در دهه فجر امسال، ۲ مگاپروژه کشوری آماده افتتاح استان می باشد که با حضور مقامات کشوری و مسئولان استانی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری « مدظله العالی» در خصوص عدم خام فروشی و جایگزینی مواد معدنی به جای صادرات نفت، گفت: سال جهش تولید در استان، سال گشایش فعالیت‌های معدنی بوده است.

رئیس سازمان صمت استان بر حرکت در مسیر برنامه‌های محوری وزارت صمت تأکید کرد و افزود: تمهیدات لازم در جهت توسعه صادرات غیرنفتی از طریق توسعه صنایع معدنی با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های بالای معدنی بوده و با 8.5 میلیارد تن ذخایر معدنی شناخته شده غنی‌ترین صنایع معدنی و رتبه اول ذخایر معدنی کشور را دارد.

امین زاده از تشکیل کارگروه‌های فنی، کمیته‌های استانی و شورای معادن استان در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم در سه زمینه اصلی فعالیت‌های معدنی را توسعه دهیم.

بازگشت34 واحد معدنی به چرخه فرآوری

وی بازگشت واحدهای غیر فعال و راکد به چرخه فعالیت و بهره‌وری را یکی از مهمترین زمینه های توسعه معادن در استان دانست و ادامه داد: در همین راستا طی یک سال گذشته تعداد ۳۴ واحد معدنی به چرخه فراوری بازگشته‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، بخش دوم برنامه را شناسایی واحدها و پهنه های معدنی جدید عنوان کرد و گفت: با توجه به غنای بالای ظرفیت های معدنی استان توانستیم پهنه هایی که در سالهای گذشته تحت مطالعه بود را آزادسازی کرده و از طریق مزایده عمومی در اختیار هموطنان قرار دهیم تا زمینه صدور پروانه‌های اکتشافی و اکتشاف در این پهنه‌ها را فراهم شود.

اشتغال 11 هزار نفر در ۷۳۵ واحد معدنی آذربایجان شرقی

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با ۷۳۵ واحد معدنی موجود رتبه دوم منابع معدنی کشور را به خود اختصاص داده است ، افزود : با فعالیت واحدهای معدنی فعال استان ، زمینه اشتغال مستقیم یازده هزار و ۲۰۰ نفر در امور معادن و صنایع معدنی فراهم شده است و از این حیث رتبه دوم کشوری را داریم .

امین زاده تکمیل زنجیره ارزش و تأمین صنایع معدنی فولادی را بخش دیگری از برنامه های پیش بینی شده در سال جهش تولید برشمرد و افزود: از سال گذشته تاکنون ۹ طرح بزرگ در این بخش داشته‌ایم که تولید فولاد استان را به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش داده است.

وی با بیان اینکه برخی از ذخایر معدنی موجود استان صرفاً در انحصار منطقه ما می باشد ، تصریح کرد : در زمینه معادن پوکه، استان دارای ظرفیت های بسیار خوب صادراتی است، همچنین در زمینه معادن سنگ نیز قابلیت‌های خوبی داریم و دسترسی به بازارهای جهانی و صادراتی از مزیت‌های معدنی استان است .

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی صنعت شیشه را یکی دیگر از مهمترین بخش های صنایع معدنی استان برشمرد و افزود : اولین صادر کننده محصولات شیشه کشور هستیم و تا پایان سال جاری یک واحد تولید شیشه خودرو برای اولین بار در کشور در شهرک صنعتی شیشه افتتاح خواهد شد.

افتتاح خط تولید پنل های خورشیدی 

وی افتتاح خط تولید پنل های خورشیدی در سال آتی را یکی از فعالیت های مهم زیر مجموعه صنایع معدنی دانست و گفت : پیش از انقلاب عمده فعالیت معدنی استان در صنعت سیمان و گچ بوده و در دوران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون اغلب معادن بزرگ و مهم استان در بخش های مختلف آغاز به کار نموده و طی همین چهل سال بعد از انقلاب۴۳۰ واحد معدنی فعال استان به بهره برداری و تولید رسیده اند.

انتهای پیام/ 60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول