اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اولیانوف: در ارتباط با برجام، آمریکا باید گام اول را بردارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی خواستار اقدام آمریکا در ارتباط با برجام شد و افزود در غیر این صورت چیزی جز پوچی حاصل نخواهد شد.

اولیانوف: در ارتباط با برجام، آمریکا باید گام اول را بردارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی به اظهارات اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از طرح پیشنهاد وزیر خارجه ایران مبنی بر ایجاد مکانیسمی برای هماهنگ‌سازی اقدامات واشنگتن و تهران در ارتباط با برجام واکنش نشان داد.

او در این خصوص نوشت: امیدوارم این ارزیابی (رد پیشنهاد) نادرست باشد. در غیر این صورت شاهد آتش غرور و جاه‌طلبی‌های بی‌حاصل خواهیم بود.

اولیانوف در ادامه نوشت: طرف دیگر (آمریکا) باید اولین گام را بردارد. راه به ناکجاست. زمان آن رسیده آمریکا و ایران اقدامات هماهنگ برای احیای اجرای کامل برجام انجام دهند.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای شامگاه دوشنبه تصریح کرد می‌توان مکانیسمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت.  (جزئیات بیشتر)

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه (به وقت تهران) بار دیگر شرط بازگشت آمریکا به برجام را بازگشت کامل تهران به تعهدات برجامی خود عنوان کرد و افزود سپس آمریکا از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافقی به زعم او محکم‌تر و طولانی‌تر با ایران استفاده خواهد کرد.  وی در ادامه تاکید کرد: «ما با این فاصله زیادی داریم.» (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند. 

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشوهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول