اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای «نقشه راه» ساخت مسیر ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»

«نقشه راه» سه‌جانبه در راستای ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» در شهر «تاشکند» به امضا رسید.

امضای «نقشه راه» ساخت مسیر ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «نقشه راه» سه‌جانبه در راستای ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» در شهر «تاشکند» به امضا رسید.

نشست گروه کاری سه‌جانبه در اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» با حضور روسای وزارتخانه‌ها، سازمان‌های 3 کشور، روسای سفارتخانه‌های افغانستان، پاکستان و آمریکا در ازبکستان و همچنین نمایندگان نهادهای بین المللی مالی که برخی از آنها در این نشست از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کردند، در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست از طرف ازبکستان «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی این کشور، از طرف افغانستان «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه این کشور و از طرف پاکستان «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر این کشور شرکت کردند.

این مراسم ادامه گفت‌وگوهای در سطوح عالی و بالا  است که روسای جمهور ازبکستان، افغانستان و پاکستان در 29 دسامبر سال 2020 میلادی از نهادهای بین‌المللی مالی درخواست حمایت از طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» کرده بودند.

کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به بنادر دریایی بین المللی راه مستقیم ندارند. در این ارتباط آنها هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای حمل و نقلی – ترانزیتی را که 2-3 برابر بیشتر از هزینه‌های مشابه کشورهای که به بنادر دریایی دسترسی آزاد دارند، تحمل می‌کنند. این مشکلات به خصوص در دوران پاندمی که حمل و نقل باری بین المللی را  به طور قابل ملاحظه‌ای محدود کرد، تشدید شد.     

در این شرایط ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» امکان کاهش قابل ملاحظه‌ای زمان و هزینه انتقال بارها را بین کشورهای آسیای جنوبی و اروپا از طریق آسیای مرکزی فراهم می‌کند.

بدین ترتیب، مسیر جدید ریلی ترانس افغان که دسترسی به بنادر «کراچی»، «قاسم» و «گوادر» پاکستان را تامین می‌کند، جاده ریلی آسیای جنوبی را با خطوط ریلی آسیای مرکزی و ارواسیا متصل و برای افزایش پتانسیل ترانزیتی آسیای مرکزی، جذب جریان بارهای بیشتر کمک خواهد کرد و نقش تاریخی منطقه را به عنوان پل متصل کننده اروپا و آسیا از طریق کوتاه‌ترین مسیر خشکی احیا می‌کند.

اجرای این طرح همچنین امکانات منحصر بفرد را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان، تشویق رشد اقتصادی در این کشور و ایجاد بیش از 10 هزار فرصت شغلی جدید و شکل گیری شرایط برای دستیابی به معادن  زیرزمینی غنی در امتداد مسیر خط ریلی فراهم می‌کند.  

در چارچوب این نشست ابعاد مختلف اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»، سازماندهی سفر هیئت مشترک بین المللی برای برگزاری مطالعات ژئودزیکی، آب‌زمین‌شناسی و توپوگرافی، تنظیم مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح، سازوکارهای تامین مالی مطالعات پیش طراحی و دیگر بررسی شد.

نمایندگان نهادهای بین المللی مالی نیز در این نشست بر اهمیت راهبردی این طرح و آمادگی خودشان برای حضور در اجرای آن تاکید کردند.

همکاران آمادگی خود را برای ارائه کمک همه جانبه به ازبکستان، افغانستان و پاکستان در در توسعه تمام مراحل اجرای این طرح اعلام کردند.  

روسای هیئت‌ها در پایان این نشست پایبندی خود را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل مبنی بر تامین توسعه پایدار اقتصادی و زیربنایی منطقه ابراز داشتند.

در پایان این نشست «نقشه جاده» 3 جانبه در اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» در شهر «تاشکند» به امضا رسید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول