اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

معاون قوه قضاییه: سالانه 9 میلیون پرونده وارد دستگاه قضا می‌شود/ تعداد بالای پرونده‌ها؛ دلیل اصلی اطاله دادرسی

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: سالی بیش از ۹ میلیون پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی و ۱۷ میلیون رسیدگی انجام می‌شود و تعداد بالای پرونده‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل اطاله دادرسی است

معاون قوه قضاییه: سالانه 9 میلیون پرونده وارد دستگاه قضا می‌شود/ تعداد بالای پرونده‌ها؛ دلیل اصلی اطاله دادرسی

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، سید محمد صاحب‌کار معاون راهبردی قوه قضاییه در گفت‌وگویی در خصوص سند تحول قضایی اظهار داشت: در سند تحول قضایی مشخص شده که چه کاری در چه بازه زمانی انجام شود؛ سالی بیش از ۹ میلیون پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی و ۱۷ میلیون رسیدگی انجام می‌شود؛ در این سند سعی شده روی روند‌های کلی که می‌تواند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد تمرکز شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم سند تحول این است که اصلا اجازه ندهیم پرونده‌ای تشکیل شود؛ برای مثال در معاملات سامانه‌ای تعریف شود که اطلاعات سابقه فعالیت را در اختیار طرف‌های معامله قراردهد تا قرارداد‌های تجاری منجر به تشکیل پرونده نشوند.

معاون راهبردی قوه قضاییه تاکید کرد: تعداد بالای پرونده‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل اطاله دادرسی است برخی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی که منجر به تکانه اقتصادی می‌شوند حجم زیادی از پرونده‌های قضایی را ایجاد می‌کنند.

صاحبکار با بیان اینکه ادعای اعسار خود یک مرحله به رسیدگی‌ها اضافه می‌کند، افزود: در سند تحول قضایی پیش‌بینی شده که این فرایند به‌صورت خودکنترل اتفاق بیافتد و فرد مدعی اعسار یک‌سری محدودیت‌های خودکار را قبول کند؛ به‌عنوان مثال فردی که ادعای اعسار می‌کند نتواند وام‌های میلیاردی بگیرد یا سرمایه‌گذاری‌های کلان در بورس کند.

معاون راهبردی قوه قضاییه یادآور شد: روند توسعه قوه قضاییه هوشمند در سال‌های گذشته با سرعت بالایی درحال اتفاق افتادن است، سامانه‌هایی راه‌اندازی خواهد شد که رفتار‌های قاضی را رصد کنیم؛ یکی از بحث‌های مهم سند تحول قضایی انتشار عمومی آرای قضات است که آرای صادره درمعرض دید قرار می‌گیرد و قضات در صدور آرا دقت‌نظر بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول