اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اجماع بلاتکلیفی!/ صوفی: لازم نیست تصمیم نهاد اجماع‌ساز به تایید خاتمی برسد

با وجود تاسیس نهاد انتخاباتی جدید اصلاح‌طلبان برای خرداد ۱۴۰۰ بسیاری از وجوه کارکردی آن در هاله‌ای از ابهام و مناقشه قرار دارد.

اجماع بلاتکلیفی!/ صوفی: لازم نیست تصمیم نهاد اجماع‌ساز به تایید خاتمی برسد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پنجم بهمن‌ماه امسال اعلام شد که «بهزاد نبوی»، «سیدحسین مرعشی»، «محسن امین‌زاده»، «محسن میردامادی»، «محمدرضا جلایی‌پور»، «علیرضا علوی‌تبار»، «سیدحسن رسولی»، «سیدسراج‌الدین موسوی»، «حسن صادقی»، «عماد بهاور»، «بدرالسادات مفیدی»، «سیدمعروف صمدی»، «فاطمه سعیدی»، «فخرالسادات محتشمی‌پور» و «اسماعیل گرامی‌مقدم» فهرست ۱۵ نفره  نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ را تشکیل می‌دهند.
 


آنطور که از شواهد امر پیداست، اختلاف‌نظر بر سر سازوکار و کارکرد نهاد جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان، به این زودی‌ها قابل حل نیست و هر چه جلوتر می‌رویم، بر ابعاد ابهامات افزوده می‌شود. این اختلافات، وجوه مختلفی دارد لیکن انحصارطلبی و عدم جامعیت و نوع کارکرد ۱۵ نفر منصوب محمد خاتمی، از مهم‌‌ترین آنها به شمار می‌‌آید.
 


چهره‌‌‌های حقیقی؛ اعضای مشاور یا اعضای دارای حق رای؟

رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت چندی پیش در گفت‌وگویی، با اشاره به تکرار تجربه ناکام شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، این‌بار در قالب نهاد اجماع‌ساز اصلاحات، تاکید کرد: «در حال حاضر این استدلالی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه باید از حضور شخصیت‌های حقیقی استفاده شود، تجربه بسیار تلخ و نامیمونی را در شورای سیاست‌گذاری پشت سر گذاشته و نتیجه آن هم نتیجه مطلوبی نبود که نمونه آن عملکرد لیست امید و شورای شهر است که قابل دفاع نیست.»

وی در این‌باره با انتقاد از حضور چهره‌های حقیقی در نهاد اجماع‌ساز اصلاحات، افزود: «در حال حاضر یک سازوکار این است که دبیران کل احزاب اصلاح‌طلبی که عضو شورای هماهنگی هستند، به علاوه ۱۵‌ نفر شخصیت حقیقی، در نهاد اجماع‌ساز حضور دارند. شخصیت‌های حقیقی هم بدین معناست که برخی پشت صحنه بنشینند و نیرو معرفی کنند؛ آن زمان مجموع این‌ها تشکیل شورایی است که می‌خواهد برای انتخابات تصمیم‌گیری کند، بنابراین، این سازوکار تقریبا عبارت دیگر همان شورای عالی سیاست‌گذاری است به بیانی تفاوت چندانی با آن شورا ندارد.»

در پاسخ به اتهام انحصارطلبی ۱۵ نفر چهره حقیقی، اعضای نهاد اجماع‌ساز بر این باورند که شأن این ۱۵ چهره، صرفا شأن «مشاوری» است و قرار نیست که ایشان در نتیجه نهایی عملکرد نهاد اجماع‌ساز که رسیدن به یک نامزد اصلاح‌‌‌‌طلب برای انتخابات ۱۴۰۰ است، دخل و تصرفی داشته باشند.
 


در همین باره، حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اخیرا در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین، در همین‌باره افزود: واقعیت این است که آقای خاتمی یک شخصیت ذی‌نفوذ در مجموعه اصلاح‌‌طلبان است و مورد احترام همه اصلاح‌طلبان است اما یکی از مشخصه‌های مهمی که اصلاح‌طلبان دارند و باید هم داشته باشند این است که اهل فکر، تدبر و تصمیم و اقدام جمعی هستند؛ بنابراین اینکه بخواهیم تصور کنیم اصلاح‌طلبان فردمحور هستند و یک فرد محوریت این جریان را برعهده دارد، برای مجموعه اصلاح‌طلبان، چندان پسندیده نیست.
 


در همین راستا روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با علی صوفی،  وزیر دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، درباره انتقادها نسبت به نهاد اجماع‌ساز اصلاحات انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

رای غالب باید با احزاب نه با چهره‌‌‌های حقیقی باشد

- بحثی که وجود داشت این بود که آیا احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌توانند نهاد اجماع‌ساز باشند یا نه؛ نتیجه این شد که چون این احزاب، پوشش کاملی بر جامعه اصلاح‌طلبی ندارند، بنابراین کنار این احزاب باید یک تعداد چهره حقیقی حضور داشته باشند.

 - اعضای تشکیل‌دهنده نهاد اجماع‌ساز، احزاب هستند و این احزاب، محوریت دارند. بنابراین اکثریت نهاد در اختیار احزاب است و رای غالب با آنهاست.

- رای غالب باید با احزاب نه با چهره‌‌‌های حقیقی باشد، بنابراین قید ما این است که تعداد چهره‌‌‌های حقیقی باید حداکثر یک‌دوم تعداد احزاب باشند.

این روند با روندهای دموکراتیک منافاتی ندارد

- در نهاد اجماع‌ساز ۳۱ حزب حضور دارند و بنابراین، اشخاص حقیقی نباید فراتر از این باشند. از طرف دیگر و با بررسی یکایک ۴۶ عضو، می‌بینیم که یک جامعیت نسبی در این نهاد وجود دارد.

 - آن ۱۵ نفر با آقای خاتمی هماهنگ خواهند شد تا اگر ایشان، اشخاصی را [برای نامزدی] مدنظر داشتند، توسط این ۱۵نفر به نهاد اجماع‌ساز معرفی شوند. این روند با روندهای دموکراتیک منافاتی ندارد.

خاتمی یک نظارت عالیه بر روند کاری نهاد اجماع‌ساز خواهد داشت

- آقای خاتمی یک نظارت عالیه بر روند کاری نهاد اجماع‌ساز خواهند داشت اما معمولا تصمیمات جمع را قبول دارند. این ۱۵ نفر هم توسط یک کمیته ۹ نفره‌‌ای انتخاب شد که پنج نفر از آن، از شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌‌‌‌طلب بودند و چهار نفر بقیه توسط آقای خاتمی انتخاب شدند. 

- به هر حال طبیعی است که آقای خاتمی آن جامعیت و محوریت را دارد و ایشان باید رکن باشد؛ بنابراین اصلاح‌طلبان نمی توانند انتظار داشته باشند که لیستی که به امضای آقای خاتمی نرسد، جامعه به آن لیست رای بدهد.

اکثریت به هر فردی رای بدهد، آن فرد نامزد نهایی خواهد شد

- این ۱۵ نفر در کنار ۳۱ نفر بقیه(نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب) در رابطه با اداره نهاد اجماع‌ساز و رسیدن به یک نفر نامزد نهایی، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 - اگر آن ۳۱ نفر در نهایت مثلا روی آقای ایکس اجماع ‌کردند، اما آن ۱۵ نفر قبول نکردند در این وضعیت، نظر اکثریت حاکم است. اکثریت به هر فردی رای بدهد، آن فرد نامزد نهایی اصلاح‌طلبان خواهد شد.

لازم نیست تصمیم نهاد اجماع‌ساز  به تایید خاتمی برسد

- اینطور نیست که هر تصمیمی در نهاد اجماع‌ساز گرفته شد، باید به تایید آقای خاتمی برسد.

- جامعیت ۳۱ نماینده احزاب به اضافه ۱۵ چهره حقیقی، به تایید آقای خاتمی رسیده و بنابراین، نهاد اجماع‌ساز دیگر کار خودش را می‌کند.    

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول