اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مردم مدافع شفافیت برای همه حاکمیت هستند

نماینده بناب در مجلس گفت: مردم مدافع شفافیت برای همه حاکمیت از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه، خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و ... هستند.

مردم مدافع شفافیت برای همه حاکمیت هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان اظهار داشت: اگرچه شفافیت را قبول دارم و معتقدم باید اجرا شود اما مردم توقع شفافیت در تمامی حوزه‌ها را دارند.

وی افزود: مردم مدافع این طرح نیستند بلکه مدافع شفافیت برای همه حاکمیت از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه، خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و ... هستند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح برای عوام‌فریبی به مجلس آمده است، گفت: این طرح حاوی تبصره‌هایی است که عملاً آن را از شفافیت خارج می‌کند و به یقین عقلانیت را از مجلس خواهد گرفت. به عبارت دیگر با تصویب این طرح منافع ملی را زیر سوال خواهیم برد و ما دیگر با عقلانیت تصمیم نخواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه ما مدافع شفافیت هستیم اما باید بسترهای مناسب سیاسی و اجتماعی آن فراهم شود، ادامه داد: این طرح با لابی‌گری به مجلس آمده است، افراد و گروه‌های فشار برای تصویب آن فشار می‌آورند، این در حالی است که تمامی حاکمیت باید در بحث‌های سیاسی، مالی، فرهنگی، اجتماعی و ... شفاف باشد؛ هرچند شفافیت مجلس از همه ارگان‌های حاکمیت بیشتر است. همچنین دو شوری کردن این طرح به معنی به نتیجه نرسیدن آن تا چند سال آینده است.

محمد وحیدی در این نشست در موافقت با کلیات طرح شفافیت آراء گفت: موضوع شفافیت آراء نمایندگان که در مجلس گذشته مطرح شده بود علیرغم اینکه نظرات مثبتی در ارائه طرح وجود داشت، اما خروجی خاصی از مجلس دهم در این رابطه دیده نشد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: در آغاز تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، بسیاری از مجموعه ها و نهادها پیگیر شفافیت آراء بودند و این مطالبه به حق را از کاندیداها داشتند که اگر به مجلس راه یافتند مدافع طرح شفافیت آراء باشند.

وی اظهار داشت: این مطالبه به حق عمومی به جایی رسید که در این رابطه مباحث سیاسی زیادی در جامعه ایجاد کرد بنابراین پنهان ماندن آراء نمایندگان در تصمیمات تخصصی هیچ گاه به نفع کشور نخواهد بود لذا اگر بخواهیم با شفافیت عمل کنیم لازمه اش این بوده که براساس اصل 69 قانون اساسی که مطالبه علنی بودن روند مجلس را به جز در موارد خاص در پی داشته باید عملیاتی شود ضمن اینکه مردم بایستی از آراء نمایندگان در خصوص طرح ها و لوایح مختلف آگاه باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعیت طرح می طلبد که نظرات نمایندگان لحاظ شود و بلافاصله وارد شدن به اصل طرح شاید در این شرایط وجود نداشته باشد البته پیشنهادم این بوده در موضوع بررسی جزئیات طرح نیز شفافیت تخصصی بودن کمیسیون ها هم وجود داشته باشد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی اوقات مشاهده می شود که قبل از نظر تخصصی نمایندگان مجلس بعضی از افراد یا کمپین هایی اظهاراتی را مطرح می کنند که سر از خارج از کشور در می آورد و مسیر مجلس را تحت الشعاع قرار می دهد که باید این مباحث نیز مورد توجه قرار بگیرد لذا شفافیت رابطه مستقیمی با تعارض منافع دارد.

وی ادامه داد: ای کاش دولت و برخی از مجموعه های دیگر که تصمیماتی را اتخاذ می کنند و این تصمیمات تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد نیز شفاف می شدند و دیگر شاهد اینگونه اظهارات نبودیم که برخی ها اعلام کنند که صبح روز جمعه از قیمت بنزین باخبر شدیم و در حقیقت شفافیت باید در میان همه مسئولان ایجاد شود ضمن اینکه این اتفاق برای مجلس یک اصل مهم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول