اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

همپیمان امارات در یمن به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی

رئیس گروه «شورای انتقالی جنوب یمن» که به اهرم امارات در یمن شناخته می‌شود، گفت که در صورت تشکیل کشور یمن جنوبی، بی تردید با رژیم صهیونیستی سازش خواهد کرد.

همپیمان امارات در یمن به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عیدروس الزبیدی» رئیس گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) در یمن گفت که اگر کشور «یمن جنوبی» تشکیل شود، این کشور با رژیم صهیونیستی سازش خواهد کرد.

الزبیدی که در روسیه به سر می‌برد، به وبگاه روسیا الیوم گفت که از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم تل آویو استقبال می‌کند، اما به طور جداگانه با این رژیم ارتباطی نداشته و تلاشی نیز در این باره صورت نگرفته است.

او افزود: «اگر کشوری دارای حاکمیت به پایتختی عدن داشته باشیم، این حق را داریم که روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کنیم و این یک حق حاکمیتی است.» 

وی در بدو ورود به مسکو نیزگفته بود: «ما در روسیه هستیم تا در خصوص مردم جنوب و مسائل مربوط به تشکیل دوباره حکومت جنوب یمن بحث کنیم».

منظور الزبیدی کشور «جمهوری دموکراتیک خلق یمن» است که  از سال ۱۹۶۷ الی ۱۹۹۰ در جنوب یمن برقرار بود و در این سال با جمهوری عربی یمن (مستقر در شمال) متحد شد.

رئیس شورای انتقالی جنوب، سپس سفر خود به روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که در دیدار با مقامات این کشور، مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار داده است. او یکی از اصلی‌ترین محورهای رایزنی‌هایش را بحث تشکیل کشور یمن جنوبی و پیگیری این مسأله در سطح جهانی، سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد و مدعی شد که مردم جنوب یمن حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

الزبیدی ادعا کرد که مسأله جنوب یمن، کلید حل بحران در این کشور است و بدون حل این مسأله، هیچ راه‌حل دیگری برای بحران یمن نمی‌توان تصور کرد.

او توافق «ریاض» میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی منصور هادی را ضروری دانست و هدف از حضور درون دولت مستعفی را داشتن یک هیأت مذاکره کننده در قالب دولت برای رایزنی در خصوص تشکیل کشور یمن جنوبی اعلام کرد و در ادامه گفت که باید نهادهای دولتی و حاکمیتی در جنوب یمن برپا شود.

عیدروس الزبیدی در پاسخ به سؤالی درباره بخش نظامی توافق ریاض، گفت که اجرای این بخش نیاز به تفاهم با منصور هادی در خصوص تعیین فرماندهان نظامی و امنیتی در سطح وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور دارد.

او در پایان تأکید کرد که شورای انتقالی جنوب حتی در صورت توافق با دولت منصور هادی، نیروهایش را حفظ خواهد کرد.

سخن دوباره رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در خصوص لزوم جدایی از شمال، نشان می‌دهد که بحران میان این گروه و دولت منصور هادی پایان ندارد. درگیری‌های شدید دو طرف تا چند ماه پیش جریان داشت و هنوز دو ماه از تشکیل کابینه مشترک نگذشته که اختلافات بار دیگر خود را نشان داده است. شورای انتقالی جنوب حمایت گسترده دولت امارات را با خود دارد و دولت منصور هادی نیز از سوی دولت سعودی حمایت می‌شود.

روز دوشنبه نیز منابع مستقر در «عدن» (که دولت هادی آن را پایتخت موقت خود نامیده) گفتند که دو وزیر کابینه دولت هادی شهر عدن را ترک کرده و به سمت «ریاض» فرار کرده‌اند و احتمالا در روزهای آتی وزرای دیگر نیز نخواهند در «عدن» بمانند. به گفته این منابع، شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب به شدت رفت و آمدها و تحرکات وزرای دولت مستعفی را تحت نظر دارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول